Research on practices of radio listening in cars
PDF (Język Polski)

Keywords

etnografia mediów
praktyki słuchania radia
praktyka społeczna
radio
samochód media ethnography
radio listening practice
social practice
radio
car

How to Cite

Łapińska, Z. (2023). Research on practices of radio listening in cars. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(1), 97–112. https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.8

Abstract

This article attempts to portray car drivers’ radio listening practices. This issue seems particularly relevant: year after year, the car is the most popular place for radio listening among Poles. I base my work on my own research and the inspiration of researchers such as Nick Couldry, Sarah Pink, and Michael Bull. The study intends to classify listeners; for example, whether they are active or passive. It also indicates new aspects that are worth investigating in the context of radio, apart from the standard measures (listening time, advertising market share, etc.).

https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.8
PDF (Język Polski)

References

Albińska Karolina. 2011. „Radiosłuchacz XXI wieku: w poszukiwaniu profilu współczesnego odbiorcy przekazów radiowych”. Media, Kultura, Społeczeństwo 1(6). 127–142.
View in Google Scholar

Bachura‑Wojtasik Joanna, Czarnek‑Wnuk Paulina (red.). 2017. Medium radiowe w oczach współczesnych badaczy: prace ofiarowane profesor Elżbiecie Pleszkun‑Olejniczakowej. Łódź.
View in Google Scholar

Bachura‑Wojtasik Joanna, Klimczak Kinga. 2015. Słuchaj, nagrywaj, praktykuj – o estetyce dźwięku i dźwiękowych środkach wyrazu oraz o angażowaniu w pracę z dźwiękiem. W: Twórczość, pasja, Uniwersytet: kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej. Jarosław Płuciennik, Kinga Klimczak (red.). Łódź. 95–115.
View in Google Scholar

Beliczyński Jan. 2009. Radio jako obiekt badań naukowych. W: Teorie komunikacji mediów. Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski (red.). Wrocław. 121–143.
View in Google Scholar

Bull Michael. 2011. Soundscapes of car. A critical study of automobile habitation. W: Car cultures. Daniel Miller (red.). Berg. 185–202.
View in Google Scholar

Ciapała Izabela. 1965. Radio: preferencja programó w i jej uwarunkowania. Warszawa.
View in Google Scholar

Couldry Nick. 2010. „Media w kontekście praktyk. Próba teoretyczna”. Kultura Popularna 1(27). 96–113.
View in Google Scholar

Doliwa Urszula, Koniecko Klaudia. 2014. Radio jako obiekt badań w dobie nowych mediów. W: Analizy nowych mediów w perspektywie metodologicznej: konteksty, teoria, praktyka. Miłosz Babecki, Marta Więckiewicz (red.). Olsztyn. 47–68.
View in Google Scholar

Fors Vaike, Glöss Mareike. Pink Sarah. 2019. „Automated futures and the mobile present: In‑car video ethnographies”. Ethnography 20(1). 88–107.
View in Google Scholar

Goban‑Klas Tomasz. 2000. „Pochwała medioznawstwa czyli renesans McLuhana”. Studia Medioznawcze 1. 9–23.
View in Google Scholar

Goban‑Klas Tomasz. 2004. Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa.
View in Google Scholar

Goban‑Klas Tomasz. 2006. „Radiomorfoza w kontekście ewolucji, adaptacji i konwergencji mediów”. Studia Medioznawcze 3. 15–22.
View in Google Scholar

Hermanowski Marcin. 2010. „Radio i jego miejsce w życiu codziennym. Studium odbioru stacji radiowych w Polsce po roku 1989 roku. Analiza i interpretacja badań jakościowych”. https://archiwum.edu.pl/dlibra/publication/500024/edition/406166/content [dostęp: 28.03.2023].
View in Google Scholar

Jewdokimow Marcin. 2011. Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania. Warszawa.
View in Google Scholar

Jędrzejewski Stanisław. 2003. Radio w komunikacji społecznej rola i tendencje rozwojowe. Warszawa.
View in Google Scholar

Jędrzejewski Stanisław. 2021. „Kultura udomowiona a nowe technologie”. Roczniki Nauk Społecznych 1. 51–72.
View in Google Scholar

Johnson Phylis, Punnetta Ian. 2019. Moving sounds: a cultural history of the car radio. New York.
View in Google Scholar

Komitet Badań Radiowych. Radio w Polsce wchodzi w 2020 rok z bardzo dobrym wynikiem. https://badaniaradiowe.pl/radio‑w‑polsce‑wchodzi‑w-2020-rok‑z‑bardzo‑dobrym‑wynikiem [dostęp: 20.01.2023].
View in Google Scholar

Lakomy Mirosław. 2012. Rynek radiowy w Polsce. Kraków.
View in Google Scholar

McLuhan Marshall. 2004. Zrozumieć media: przedłużenie człowieka. Natalia Szczucka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Michalczyk Stanisław. 2008. Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Katowice.
View in Google Scholar

Morley David. 2011. Przestrzenie domu: media, mobilność i tożsamość. Jolanta Mach (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Raport Radio. 2020. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2021/02/RADIO-2020_raport‑ILR-1.pdf [dostęp: 20.01.2023].
View in Google Scholar

Raport Radio. 2021. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2022/01/RADIO-2021-raport‑I‑Love‑Radio-1.pdf [dostęp: 20.01.2023].
View in Google Scholar

Raport Radio. 2022. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2023/01/RADIO-2022-raport‑I‑Love‑Radio.pdf [dostęp: 20.01.2023].
View in Google Scholar

Stachyra Grażyna. 2013. „Radio jako przestrzeń dla rytuału”. Media, Kultura, Społeczeństwo 9. 9–22.
View in Google Scholar

Stachyra Grażyna. 2014a. „Radio w środowisku pracy”. Humanizacja Pracy 4. 133–146.
View in Google Scholar

Stachyra Grażyna. 2014b. The obligations of listeners in „expression‑seeking” dialogues. W: Radio: the resilient medium. Papers from the third conference of the ECREA Radio Research Section. Madalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey (red.). Peterborough. 125–138.
View in Google Scholar

Sterne Jonathan. 2012. The Sound Studies Reader. London – New York.
View in Google Scholar

Sterne Jonathan. 2014. „Headset culture, audile, technique, and sound space as private space”. TMG Journal for Media History 6. 57–82.
View in Google Scholar

Tuszewski Jerzy. 2002. Paradoks o słowie i dźwięku: rozważania o sztuce radiowej. Toruń .
View in Google Scholar

Urry John. 2006. „Inhabiting the car”. The Sociological Review 1. 17–31.
View in Google Scholar

Wielopolska‑Szymura Mirosława. 2014. Radio as an old and a new medium: Sustaining cultural identities of listeners. W: Radio: the resilient medium. Papers from the third conference of the ECREA Radio Research Section. Madalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey (red.). Peterborough. 115–124.
View in Google Scholar

Wiernicka Paulina. 2019. Problemy badania muzyki w kontekście przekazu radiowego. W: Współczesne media: problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Iwona Hofman, Danuta Kę pa‑Figura (red.). Lublin. 281–292.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.