Oculus VR, czyli prototypowanie obrazów przyszłości we współczesnym teatrze
PDF

Słowa kluczowe

Virtual Reality
Oculus Meta Quest
teatr
nowe technologie
kultura teatralna
digitalizacja teatru Virtual Reality
Oculus Meta Quest
theater
new technologies
theater culture
theater digitization

Jak cytować

Kazek, S. (2023). Oculus VR, czyli prototypowanie obrazów przyszłości we współczesnym teatrze. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 15(3), 33–41. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.3

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest spojrzeniem na współczesny teatr w kontekście wykorzystywania technik VR‑ owych w przestrzeni scenicznej. Ma na celu określić nowe tendencje oraz formy wyrazu artystycznego. Zainteresowanie zaawansowaną technologią cyfrową w świecie mediów nikogo już nie dziwi. Twórcy teatralni również sięgają obecnie po nowe narzędzia i sposoby komunikowania z odbiorcą. Interaktywność w sztuce scenicznej formuje różnorodne spojrzenie na teatr z perspektywy widza jako aktywnego uczestnika i świadomego odbiorcy. Virtual Reality w teatrze XXI wieku rodzi pytania o stosunek twórców do współczesnego odbiorcy, a także o relację między aktorem a reżyserem w kreowaniu scenicznej przestrzeni.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.3
PDF

Bibliografia

Bailenson Jeremy. 2019. Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie. Krzysztof Krzyżanowski (przeł). Gliwice.
Zobacz w Google Scholar

Carlson Marvin. 2007. Performans. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jędrasiak Kamila. 2018. Machinima. Film? Wideo? Sztuka?. W: Wideo w sztukach wizualnych. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski (red.). Łódź–Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Katafiasz Olga. 2022. Nieprzystawalność [recenzja spektaklu online]. https://teatralny.pl/recenzje/nieprzystawalnosc,3571.html [dostęp: 12.06.2023].
Zobacz w Google Scholar

Kluszczyński Ryszard W. [s.a.]. Estetyka sztuki nowych mediów. https://docplayer.pl/6755862-Ryszard-w-kluszczynski-estetyka-sztuki-nowych-mediow.html [dostęp: 12.03.2021].
Zobacz w Google Scholar

Kołodziej Beata. 2022. Sen nocy letniej z wykorzystaniem VR – w Starym Teatrze [recenzja spektaklu online]. https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/sen-nocy-letniej-z-wykorzystaniem-vr-w-starym-teatrze [dostęp: 15.06.2023].
Zobacz w Google Scholar

Pavis Patrice. 2011. Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Piotr Olkusz (przeł). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Regiewicz Adam. 2012. Nowa audiowizualność. W: Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności. Adam Regiewicz, Joanna Warońska (red.). Seria Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności. T. I, Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar

Załuski Tomasz. 2010. Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Zawojski Piotr. 2018. Cyberkultura: syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.