Abstrakt
Niniejszy artykuł jest spojrzeniem na współczesny teatr w kontekście wykorzystywania technik VR‑ owych w przestrzeni scenicznej. Ma na celu określić nowe tendencje oraz formy wyrazu artystycznego. Zainteresowanie zaawansowaną technologią cyfrową w świecie mediów nikogo już nie dziwi. Twórcy teatralni również sięgają obecnie po nowe narzędzia i sposoby komunikowania z odbiorcą. Interaktywność w sztuce scenicznej formuje różnorodne spojrzenie na teatr z perspektywy widza jako aktywnego uczestnika i świadomego odbiorcy. Virtual Reality w teatrze XXI wieku rodzi pytania o stosunek twórców do współczesnego odbiorcy, a także o relację między aktorem a reżyserem w kreowaniu scenicznej przestrzeni.
Bibliografia
Bailenson Jeremy. 2019. Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie. Krzysztof Krzyżanowski (przeł). Gliwice.
Zobacz w Google Scholar
Carlson Marvin. 2007. Performans. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jędrasiak Kamila. 2018. Machinima. Film? Wideo? Sztuka?. W: Wideo w sztukach wizualnych. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski (red.). Łódź–Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Katafiasz Olga. 2022. Nieprzystawalność [recenzja spektaklu online]. https://teatralny.pl/recenzje/nieprzystawalnosc,3571.html [dostęp: 12.06.2023].
Zobacz w Google Scholar
Kluszczyński Ryszard W. [s.a.]. Estetyka sztuki nowych mediów. https://docplayer.pl/6755862-Ryszard-w-kluszczynski-estetyka-sztuki-nowych-mediow.html [dostęp: 12.03.2021].
Zobacz w Google Scholar
Kołodziej Beata. 2022. Sen nocy letniej z wykorzystaniem VR – w Starym Teatrze [recenzja spektaklu online]. https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/sen-nocy-letniej-z-wykorzystaniem-vr-w-starym-teatrze [dostęp: 15.06.2023].
Zobacz w Google Scholar
Pavis Patrice. 2011. Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Piotr Olkusz (przeł). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Regiewicz Adam. 2012. Nowa audiowizualność. W: Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności. Adam Regiewicz, Joanna Warońska (red.). Seria Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności. T. I, Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar
Załuski Tomasz. 2010. Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Zawojski Piotr. 2018. Cyberkultura: syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura