Oculus VR – prototyping images of the future in contemporary theater
PDF (Język Polski)

Keywords

Virtual Reality
Oculus Meta Quest
teatr
nowe technologie
kultura teatralna
digitalizacja teatru Virtual Reality
Oculus Meta Quest
theater
new technologies
theater culture
theater digitization

How to Cite

Kazek, S. (2023). Oculus VR – prototyping images of the future in contemporary theater. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(3), 33–41. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.3

Abstract

This article is a look at contemporary theater in the context of using VR techniques within the stage space. It aims to identify new tendencies and forms of artistic expression. Interest in advancing digital technology in the world of media is no longer surprising. Theater artists are reaching for new tools and ways of communicating with their audience. Interactivity in the performing arts forms a diverse view of theater, specifically, from the viewer’s perspective as an active participant and conscious recipient. Virtual reality in the theater of the 21st century raises questions about the attitude of creators toward the contemporary recipient, as well as about the relationship between the actor and the director in creating the stage space.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.3
PDF (Język Polski)

References

Bailenson Jeremy. 2019. Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie. Krzysztof Krzyżanowski (przeł). Gliwice.
View in Google Scholar

Carlson Marvin. 2007. Performans. Warszawa.
View in Google Scholar

Jędrasiak Kamila. 2018. Machinima. Film? Wideo? Sztuka?. W: Wideo w sztukach wizualnych. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski (red.). Łódź–Lublin.
View in Google Scholar

Katafiasz Olga. 2022. Nieprzystawalność [recenzja spektaklu online]. https://teatralny.pl/recenzje/nieprzystawalnosc,3571.html [dostęp: 12.06.2023].
View in Google Scholar

Kluszczyński Ryszard W. [s.a.]. Estetyka sztuki nowych mediów. https://docplayer.pl/6755862-Ryszard-w-kluszczynski-estetyka-sztuki-nowych-mediow.html [dostęp: 12.03.2021].
View in Google Scholar

Kołodziej Beata. 2022. Sen nocy letniej z wykorzystaniem VR – w Starym Teatrze [recenzja spektaklu online]. https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/sen-nocy-letniej-z-wykorzystaniem-vr-w-starym-teatrze [dostęp: 15.06.2023].
View in Google Scholar

Pavis Patrice. 2011. Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Piotr Olkusz (przeł). Warszawa.
View in Google Scholar

Regiewicz Adam. 2012. Nowa audiowizualność. W: Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności. Adam Regiewicz, Joanna Warońska (red.). Seria Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności. T. I, Częstochowa.
View in Google Scholar

Załuski Tomasz. 2010. Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź.
View in Google Scholar

Zawojski Piotr. 2018. Cyberkultura: syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.