Dziecko‑performer jako odbiorca i uczestnik sztuki performatywnej
PDF

Słowa kluczowe

dziecko‑performer
performatywność dzieciństwa
sztuka per formatywna
teatr kierowany do dzieci
autopojetyczna pętla feedbacku performer‑child
performativity of childhood
performative art
theatre for children
autopoietic feedback loop

Jak cytować

Kurowski, B. (2023). Dziecko‑performer jako odbiorca i uczestnik sztuki performatywnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 15(3), 57–66. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.5

Abstrakt

Publikacja stanowi wprowadzenie i uzasadnienie kategorii dziecka‑performera – dziecka, które poprzez ustawicznie powtarzane zachowania (możliwe do manifestowania w danej kulturze) kreuje siebie oraz swoje relacje z otoczeniem. Ta kategoria implikuje też rozszerzenie zakresu pojmowania dziecka jako odbiorcy i uczestnika sztuki performatywnej. Poprzez analizę publikacji w dziedzinie teorii i historii performansu oraz teorii i historii wychowania, poprzez badania terenowe autor ugruntowuje tezę, że dziecko‑performer stanowi modelowe ogniwo autopojetycznej pętli feedbacku.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.5
PDF

Bibliografia

Ariès Philippe. 2022. Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u. Maryna Ochab (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Butler Judith. 2007. Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej. Szkic z zakresu fenomenologii i teorii feminizmu. Marek Łata (przeł.). W: Lektury inności. Antologia. Mieczysław Dąbrowski, Robert Pruszczyński (red.). Warszawa. 25–35.
Zobacz w Google Scholar

Debesse Maurice. 1996. Etapy wychowania. Irena Wojnar (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Dewey John. 2005. Szkoła a społeczeństwo. Róża Czaplińska‑Muternilchowa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Fischer‑Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Hejnicka‑Bezwińska Teresa. 2003. Pedagogika pozytywistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 196–219.
Zobacz w Google Scholar

Huizinga Johan. 2005. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Maria Kurecka, Witold Wirpsza (przeł.). W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Leszek Kolankiewicz (red.). Warszawa. 143–162.
Zobacz w Google Scholar

Kucha Ryszard. 2003. Pedagogika Marii Montessori. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 324–334.
Zobacz w Google Scholar

Kubikowski Tomasz. 2008. Performatyka: wiedza czy wybryk?. W: Siedem wykładów: teksty wykładów gościnnych w roku akademickim 2007/2008. Halina Waszkiel (red.). Białystok. 41–50.
Zobacz w Google Scholar

Miłobędzka Krystyna. 1990. Teatr Jana Dormana. Kto jest kim w sztuce dla dziecka. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Nowak Marian. 2003. Pedagogika personalistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 232–247.
Zobacz w Google Scholar

Pavis Patrice. 2002. Słownik terminów teatralnych. Sławomir Świontek (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Sztobryn Sławomir. 2003. Pedagogika Nowego Wychowania. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 278–292.
Zobacz w Google Scholar

Śliwerski Bogusław. 2003. Pedagogika Janusza Korczaka. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 335–347.
Zobacz w Google Scholar

Tarnowski Janusz. 2003. Pedagogika egzystencjalna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 248–260.
Zobacz w Google Scholar

Jak zostałam wiedźmą. s.a. Teatr Arlekin. https://teatrarlekin.pl/repertuar/spektakle/39-poziom-2/544-jak-zostalam-wiedzma-2 [dostęp: 20.04.2023].
Zobacz w Google Scholar

Perform [hasło]. s.a. Cambridge Dicyionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/perform [dostęp: 7.03.2023].
Zobacz w Google Scholar

Barrie James Matthew. 2022. Piotruś Pan i Wendy. Bartosz Kurowski (reż.). Teatr Baj, premiera: Warszawa, 8 października.
Zobacz w Google Scholar

Mikołajewski Jarosław. 2020. Wędrówka Nabu. Przemysław Jaszczak (reż.). Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, premiera: Łódź, 3 października.
Zobacz w Google Scholar

Abramović Marina. 2010. The Artist Is Present. The Museum of Modern Art, prezentacja: Nowy Jork, 14 marca – 31 maja.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.