Abstrakt
Publikacja stanowi wprowadzenie i uzasadnienie kategorii dziecka‑performera – dziecka, które poprzez ustawicznie powtarzane zachowania (możliwe do manifestowania w danej kulturze) kreuje siebie oraz swoje relacje z otoczeniem. Ta kategoria implikuje też rozszerzenie zakresu pojmowania dziecka jako odbiorcy i uczestnika sztuki performatywnej. Poprzez analizę publikacji w dziedzinie teorii i historii performansu oraz teorii i historii wychowania, poprzez badania terenowe autor ugruntowuje tezę, że dziecko‑performer stanowi modelowe ogniwo autopojetycznej pętli feedbacku.
Bibliografia
Ariès Philippe. 2022. Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u. Maryna Ochab (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Butler Judith. 2007. Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej. Szkic z zakresu fenomenologii i teorii feminizmu. Marek Łata (przeł.). W: Lektury inności. Antologia. Mieczysław Dąbrowski, Robert Pruszczyński (red.). Warszawa. 25–35.
Zobacz w Google Scholar
Debesse Maurice. 1996. Etapy wychowania. Irena Wojnar (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Dewey John. 2005. Szkoła a społeczeństwo. Róża Czaplińska‑Muternilchowa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Fischer‑Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Hejnicka‑Bezwińska Teresa. 2003. Pedagogika pozytywistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 196–219.
Zobacz w Google Scholar
Huizinga Johan. 2005. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Maria Kurecka, Witold Wirpsza (przeł.). W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Leszek Kolankiewicz (red.). Warszawa. 143–162.
Zobacz w Google Scholar
Kucha Ryszard. 2003. Pedagogika Marii Montessori. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 324–334.
Zobacz w Google Scholar
Kubikowski Tomasz. 2008. Performatyka: wiedza czy wybryk?. W: Siedem wykładów: teksty wykładów gościnnych w roku akademickim 2007/2008. Halina Waszkiel (red.). Białystok. 41–50.
Zobacz w Google Scholar
Miłobędzka Krystyna. 1990. Teatr Jana Dormana. Kto jest kim w sztuce dla dziecka. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Nowak Marian. 2003. Pedagogika personalistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 232–247.
Zobacz w Google Scholar
Pavis Patrice. 2002. Słownik terminów teatralnych. Sławomir Świontek (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Sztobryn Sławomir. 2003. Pedagogika Nowego Wychowania. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 278–292.
Zobacz w Google Scholar
Śliwerski Bogusław. 2003. Pedagogika Janusza Korczaka. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 335–347.
Zobacz w Google Scholar
Tarnowski Janusz. 2003. Pedagogika egzystencjalna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 248–260.
Zobacz w Google Scholar
Jak zostałam wiedźmą. s.a. Teatr Arlekin. https://teatrarlekin.pl/repertuar/spektakle/39-poziom-2/544-jak-zostalam-wiedzma-2 [dostęp: 20.04.2023].
Zobacz w Google Scholar
Perform [hasło]. s.a. Cambridge Dicyionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/perform [dostęp: 7.03.2023].
Zobacz w Google Scholar
Barrie James Matthew. 2022. Piotruś Pan i Wendy. Bartosz Kurowski (reż.). Teatr Baj, premiera: Warszawa, 8 października.
Zobacz w Google Scholar
Mikołajewski Jarosław. 2020. Wędrówka Nabu. Przemysław Jaszczak (reż.). Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, premiera: Łódź, 3 października.
Zobacz w Google Scholar
Abramović Marina. 2010. The Artist Is Present. The Museum of Modern Art, prezentacja: Nowy Jork, 14 marca – 31 maja.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura