Performer‑child as a spectator and participant in performative art
PDF (Język Polski)

Keywords

dziecko‑performer
performatywność dzieciństwa
sztuka per formatywna
teatr kierowany do dzieci
autopojetyczna pętla feedbacku performer‑child
performativity of childhood
performative art
theatre for children
autopoietic feedback loop

How to Cite

Kurowski, B. (2023). Performer‑child as a spectator and participant in performative art. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(3), 57–66. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.5

Abstract

The publication introduces and justifies the category of performer‑child – a child who creates themself and the relations between them and the social environment by continually replicating actions within a given culture. This category extends also understanding of the child as a spectator and participant in performative art. By analyzing sources in the field of performance studies and pedagogy as well as doing field research, the author confirms the assertion that the performer‑child is the model link in the autopoietic feedback loop.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.5
PDF (Język Polski)

References

Ariès Philippe. 2022. Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u. Maryna Ochab (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Butler Judith. 2007. Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej. Szkic z zakresu fenomenologii i teorii feminizmu. Marek Łata (przeł.). W: Lektury inności. Antologia. Mieczysław Dąbrowski, Robert Pruszczyński (red.). Warszawa. 25–35.
View in Google Scholar

Debesse Maurice. 1996. Etapy wychowania. Irena Wojnar (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Dewey John. 2005. Szkoła a społeczeństwo. Róża Czaplińska‑Muternilchowa (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Fischer‑Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Hejnicka‑Bezwińska Teresa. 2003. Pedagogika pozytywistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 196–219.
View in Google Scholar

Huizinga Johan. 2005. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Maria Kurecka, Witold Wirpsza (przeł.). W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Leszek Kolankiewicz (red.). Warszawa. 143–162.
View in Google Scholar

Kucha Ryszard. 2003. Pedagogika Marii Montessori. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 324–334.
View in Google Scholar

Kubikowski Tomasz. 2008. Performatyka: wiedza czy wybryk?. W: Siedem wykładów: teksty wykładów gościnnych w roku akademickim 2007/2008. Halina Waszkiel (red.). Białystok. 41–50.
View in Google Scholar

Miłobędzka Krystyna. 1990. Teatr Jana Dormana. Kto jest kim w sztuce dla dziecka. Poznań.
View in Google Scholar

Nowak Marian. 2003. Pedagogika personalistyczna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 232–247.
View in Google Scholar

Pavis Patrice. 2002. Słownik terminów teatralnych. Sławomir Świontek (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Sztobryn Sławomir. 2003. Pedagogika Nowego Wychowania. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 278–292.
View in Google Scholar

Śliwerski Bogusław. 2003. Pedagogika Janusza Korczaka. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 335–347.
View in Google Scholar

Tarnowski Janusz. 2003. Pedagogika egzystencjalna. W: Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Warszawa. 248–260.
View in Google Scholar

Jak zostałam wiedźmą. s.a. Teatr Arlekin. https://teatrarlekin.pl/repertuar/spektakle/39-poziom-2/544-jak-zostalam-wiedzma-2 [dostęp: 20.04.2023].
View in Google Scholar

Perform [hasło]. s.a. Cambridge Dicyionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/perform [dostęp: 7.03.2023].
View in Google Scholar

Barrie James Matthew. 2022. Piotruś Pan i Wendy. Bartosz Kurowski (reż.). Teatr Baj, premiera: Warszawa, 8 października.
View in Google Scholar

Mikołajewski Jarosław. 2020. Wędrówka Nabu. Przemysław Jaszczak (reż.). Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, premiera: Łódź, 3 października.
View in Google Scholar

Abramović Marina. 2010. The Artist Is Present. The Museum of Modern Art, prezentacja: Nowy Jork, 14 marca – 31 maja.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.