Abstrakt
Głównym celem artykułu jest analiza sposobów przedstawiania wsi i wiejskości w komunikacji wizualnej wybranych muzeów wsi. Jakich obrazów używają instytucje, aby przekazać informacje o swoich zbiorach? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadzono ilościową i jakościową analizę treści wizualnych publikowanych na profilach trzech muzeów na Instagramie. Całość usytuowano w kontekście koncepcji placemaking. Pozwoliło to na wyciągnięcie konkretnych wniosków dotyczących medialnego wizerunku wsi w komunikacji popularnych instytucji.
Bibliografia
Adams Paul C. 2010. „A taxonomy for communication geography”. Progress in Human Geography 35(1). 37–57.
Zobacz w Google Scholar
Annibaldi Cesare, Kotler Neil, Kotler Philip. 1999. Marketing dei musei. Obiettivi, traguardi, risorse. Turin.
Zobacz w Google Scholar
Aslam Salman. Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Omnicoreagency.com. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/ [dostęp: 23.01.2022].
Zobacz w Google Scholar
Aquilino Lucia, Harris John, Wise Nicholas. 2021. „A sense of rurality: Events, placemaking and community participation in a small Welsh town”. Journal of Rural Studies 83. 138–145.
Zobacz w Google Scholar
Barańska Katarzyna. 2013. Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Barbotti Ilaria. 2018. Instagram marketing. Strategie e regole nell’influencer marketing. Milano.
Zobacz w Google Scholar
Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta. 2001. Stereotypy językowe. W: Jerzy Bartmiński (red.). Współczesny język polski. Lublin. 371–395.
Zobacz w Google Scholar
Basaraba Nicole. 2021. „The emergence of creative and digital place‑making: a scoping review across disciplines”. New Media & Society. 1–29. https://doi.org/10.1177/14614448211044942.
Zobacz w Google Scholar
Bettini Andrea. 2015. Non siamo mica la Coca‑Cola, ma abbiamo una bella storia da raccontare. Milano.
Zobacz w Google Scholar
Birmingham Ann. 1989. Landscape and Ideology. The English Rustic Tradition 1740–1860. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar
Budge Kylie. 2020. „Visually Imagining Place: Museum Visitors, Instagram, and the City”. Journal of Urban Technology 27(2). 61–79.
Zobacz w Google Scholar
Carah Nicholas. 2014. „Curators of databases: Circulating images, managing attention and making value on social media”. Media International Australia 150(1). 137–142.
Zobacz w Google Scholar
Corbin Juliet, Strauss Anselm. 2008. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks.
Zobacz w Google Scholar
Courage Cara. 2021. Preface: the radical potential of placemaking. W: Cara Courage, Tom Borrup, Maria Rosario Jackson et al. (red.). The Routledge Handbook of Placemaking. London and New York. 217–223.
Zobacz w Google Scholar
Cresswell Tim. 2014. Place: A Short Introduction. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Czajkowski Jerzy, Czajnik Michał, Midura Franciszek. 1979. Muzea skansenowskie w Polsce. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Czajkowski Jerzy. 1984. Muzea na wolnym powietrzu w Europie. Historia – dzień dzisiejszy – perspektywy. Rzeszów–Sanok.
Zobacz w Google Scholar
Czerwiński T. 2006. „Etnograficzne muzeum na wolnym powietrzu – pomnik przeszłości, instytucja kultury, czy produkt turystyczny? Garść refleksji na okoliczność Jubileuszu 10-lecia Kaszubskiego Parku Etnograficznego w Wdzydzach”. Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu 9.
Zobacz w Google Scholar
Dudareva Natalia. 2014. Museums in social media. W: Nancy Proctor, Rich Cherry (red.). Museums and the Web 2013, Silver Spring, MD.
Zobacz w Google Scholar
Flora Cornelia, Flora Jan L., Gasteyer Stephen P. 2018. Rural communities. New York.
Zobacz w Google Scholar
Friedmann John. 2010. „Place and Place‑Making in Cities: A Global Perspective”. Planning Theory & Practice 11. 149–165.
Zobacz w Google Scholar
Gerges Merray. 2018. So What if Selfies are Narcissistic?. Canadian Art. https://canadianart.ca/essays/so-what-if-art-selfies-are-narcissistic/ [dostęp: 31.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Giordano Christian. 1992. Wiejskość jako zjawisko kulturowe. W: Andrzej Kaleta (red.). Socjologia wsi w Republice Federalnej Niemiec. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Górka Anna. 2011. „Krajobraz kulturowy wsi jako nośnik mitu”. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 15.
Zobacz w Google Scholar
Górka Anna. 2016. Edukacja krajobrazowa dla ruralistyki. W: Krajobraz Polski. Cudze Chwalicie. Ochrona i kształtowanie rodzimego krajobrazu. Rzeszów. 65–82.
Zobacz w Google Scholar
Halamska Maria (red.). 2011. Wieś jako przedmiot badań naukowych na początku XXI wieku. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Halfacree Keith. 2007. „Trial by Space for a «Radical Rural»: Introducing Alternative Localities, Representations and Lives”. Journal of Rural Studies 23. 125–141.
Zobacz w Google Scholar
Harper Sarah. 1987. „A humanistic approach to the study of rural populations”. Journal of Rural Studies 3(4). 309–319.
Zobacz w Google Scholar
Her Jiun Jhy. 2021. „Engaging locals in rural areas: value correspondence in placemaking through mobile augmented reality”. Digital Creativity 32(3). 215–233.
Zobacz w Google Scholar
Highfield Tim, Leaver Tama. 2015. „A methodology for mapping Instagram hashtags”. First Monday 20(1). 1–11.
Zobacz w Google Scholar
Hill Inge, Manning Louise. 2022. Rural arts entrepreneurs’ placemaking – how „entrepreneurial placemaking” explains rural creative hub evolution during COVID-19 lockdown. Local Economy 36(1), 1–23.
Zobacz w Google Scholar
Hjorth Larissa, Pink Sarah. 2014. „New Visualities and the Digital Wayfarer: Reconceptualizing CameraPhone Photography and Locative Media”. Mobile Media & Communication 2(1). 40–57.
Zobacz w Google Scholar
Hoggart Keith. 1990. „Let’s do away with Rural”. Journal of Rural Studies 6(3). 245–257.
Zobacz w Google Scholar
Holdgaard Nanna, Klastrup Lisabeth. 2014. „Between control and creativity: challenging co‑creation and social media use in a museum context”. Digital Creativity 25(3). 190–202.
Zobacz w Google Scholar
Kasperska Ewa. 2014. „Nowoczesne metody docierania do odbiorcy na przykładzie oferty muzeów skansenowskich”. Handel Wewnętrzny 353(6). 49–61.
Zobacz w Google Scholar
Kunecki Daniel. 2014. Raport o muzeach etnograficznych i skansenach. https://nck.pl/badania/raporty/raport-o-muzeach-etnograficznych-i-skansenach [dostęp: 27.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Lefebvre Henri. 1991. The Production of Space. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Łagowska Bożena, Michałowski Kazimierz. 2005. Próba usystematyzowania i klasyfikacji turystyki wiejskiej. W: Bogusław Sawicki, Józef Bergier (red.). Uwarunkowania rozwoju turystyki związanej z obszarami wiejskimi. Biała Podlaska.
Zobacz w Google Scholar
Manzo Lynne, Devine‑Wright Patrick. 2013. Place attachment. Advances in Theory, Methods and Applications. London.
Zobacz w Google Scholar
Massey Doreen. 2005. For Space. Thousand Oaks.
Zobacz w Google Scholar
McLachlan Stacey. 2022. Instagram Demographics in 2023: Most Important User Stats for Marketers. https://blog.hootsuite.com/instagram-demographics/ [dostęp: 17.01.2022].
Zobacz w Google Scholar
Muzeum Wsi Kieleckiej [muzeumwsikieleckiej]. Instagram. https://www.instagram.com/muzeumwsikieleckiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar
Muzeum Wsi Lubelskiej [muzeum_wsi_lubelskiej]. Instagram. https://www.instagram.com/muzeum_wsi_lubelskiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar
Muzeum Wsi Mazowieckiej [muzeum.wsi.mazowieckiej]. Instagram. https://www.insta-gram.com/muzeum.wsi.mazowieckiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar
Oktaviani Wanda Fazriah. 2018. The Effectiveness of Social Media as Media Promotion of Village Tourism. http://kpm.ipb.ac.id/karyailmiah/index.php/studipustaka/article/download/5481/1234 [dostęp: 10.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Phan Kevin, Macias Melissa. 2018. How Instagram is changing the art world. Conference poster. https://www.sccur.org/sccur/FALL_2018_CONFERENCE/SOC_SCI_POSTERS/82/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar
Podedworna Hanna. 2010. Styl mieszkańców wsi. W: Beata Łaciak (red.). Polskie style życia. Między miastem a wsią. Kongres obywatelski. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Rewers Ewa. 2010. W poszukiwaniu polskiej miejskości, czyli na czym polega specyfika naszej klasy kreatywnej?. W: Beata Łaciak (red.). Polskie style życia. Między miastem a wsią. Kongres obywatelski. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Rhee Bo-A, Pianzola Federico, Choi Gang-Ta. 2021. „Analyzing the Museum Experience Through the Lens of Instagram Posts”. The Museum Journal 64(3). 529–547.
Zobacz w Google Scholar
Romanow‑Kujawa Marta. 2002. „Wsi spokojna, wsi wesoła. Wielkopolski Park Etnograficzny wobec oczekiwań i tęsknot zwiedzających”. Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu 4.
Zobacz w Google Scholar
Rose Gillian. 1996. „Teaching visualized geographies: towards a methodology for the interpretation of visual materials”. Journal of Geography in Higher Education 20(3). 281–294.
Zobacz w Google Scholar
Shih Clara. 2012. Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami. Gliwice.
Zobacz w Google Scholar
Sokolowsky Jennifer. 2017. Art in the Instagram age: How social media is shaping art and how you experience it. The Seattle Times. https://www.seattletimes.com/entertainment/visual-arts/art-in-the-instagram-age-how-social-media-is-shaping-art-and-how-you-experience-it/ [dostęp: 17.01.2022].
Zobacz w Google Scholar
Solima Ludovico. 2002. „Dalla parte del visitatore: leve di comunicazione e traiettorie di ricerca nel marketing museale”. Micro & Marketing 1. 61–83.
Zobacz w Google Scholar
Solima Ludovico. 2009. „Nuove metriche per comunicare il museo”. Economia della Cultura, Rivista trimestrale dell’Associazione per l’Economia della Cultura 4. 499–512.
Zobacz w Google Scholar
Stasiak Andrzej. 1997. „Funkcja turystyczna polskich skansenów”. Materiały z konferencji: Wartości kultury tradycyjnej a wieś współczesna. Łódź, 14–15.03.1997 r.
Zobacz w Google Scholar
Stylianou‑Lambert Theopisti. 2017. „Photographing in the art museum: Visitor attitudes and motivations”. Visitor Studies 20(2). 114–137.
Zobacz w Google Scholar
Szwichtenberg Aleksander. 1998. „Pojmowanie turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie”. Turyzm 1(1).
Zobacz w Google Scholar
Tuan Yi-Fu. 1977. Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis.
Zobacz w Google Scholar
Waszkiewicz‑Raviv Alicja. 2019. „Afordancje obiektów instytucji kultury. Badanie wizualnej oferty muzeum organizacji z perspektywy strategii komunikacyjnej”. Zarządzanie w Kulturze 20(4). 455–470.
Zobacz w Google Scholar
Werczyński Damian. 2014. „Skansen jako produkt turystyczny. Analiza wybranych przykładów”. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja 13(1). 157–161.
Zobacz w Google Scholar
Wilken Rowan, Humphreys Lee. 2021. „Placemaking through mobile social media platform Snap‑chat”. Convergence: The International Journal of Research Into New Media Technologies 27. 579–593.
Zobacz w Google Scholar
Wójcik Marcin. 2013. Gentryfikacja wsi: „Jak daleko od miasta?”. W: Jolanta Jakóbczyk‑Gryszkiewicz (red.). Procesy gentryfikacji. Część 2: XXVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Zakrzewska Justyna. 2011. „Wiejska turystyka kulturowa na przykładzie Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach”. Turystyka Kulturowa 7. 4–19.
Zobacz w Google Scholar
Zingone Michela. 2019. „Instagram as Digital Communication Tool for the Museums: a Reflection on Perspectives and Opportunities through the Analysis of the Profiles of Louvre Museum and Metropolitan Museum of New York”. European Journal of Social Science Education and Research 6(3). 53–63. https://doi.org/10.26417/ejser.v6i3.p53-63.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura