Komunikacja wizualna polskich muzeów wsi na Instagramie – próba typologizacji wybranych kont w świetle teorii 'placemaking'
PDF

Słowa kluczowe

komunikacja wizualna
media społecznościowe
Instagram
muzeum wsi
placemaking placemaking
Instagram
Rural Museum
social media
visual communication

Jak cytować

Najbor, J. (2024). Komunikacja wizualna polskich muzeów wsi na Instagramie – próba typologizacji wybranych kont w świetle teorii ’placemaking’. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(2), 51–69. https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.4

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest analiza sposobów przedstawiania wsi i wiejskości w komunikacji wizualnej wybranych muzeów wsi. Jakich obrazów używają instytucje, aby przekazać informacje o swoich zbiorach? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadzono ilościową i jakościową analizę treści wizualnych publikowanych na profilach trzech muzeów na Instagramie. Całość usytuowano w kontekście koncepcji placemaking. Pozwoliło to na wyciągnięcie konkretnych wniosków dotyczących medialnego wizerunku wsi w komunikacji popularnych instytucji.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.4
PDF

Bibliografia

Adams Paul C. 2010. „A taxonomy for communication geography”. Progress in Human Geography 35(1). 37–57.
Zobacz w Google Scholar

Annibaldi Cesare, Kotler Neil, Kotler Philip. 1999. Marketing dei musei. Obiettivi, traguardi, risorse. Turin.
Zobacz w Google Scholar

Aslam Salman. Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Omnicoreagency.com. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/ [dostęp: 23.01.2022].
Zobacz w Google Scholar

Aquilino Lucia, Harris John, Wise Nicholas. 2021. „A sense of rurality: Events, placemaking and community participation in a small Welsh town”. Journal of Rural Studies 83. 138–145.
Zobacz w Google Scholar

Barańska Katarzyna. 2013. Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Barbotti Ilaria. 2018. Instagram marketing. Strategie e regole nell’influencer marketing. Milano.
Zobacz w Google Scholar

Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta. 2001. Stereotypy językowe. W: Jerzy Bartmiński (red.). Współczesny język polski. Lublin. 371–395.
Zobacz w Google Scholar

Basaraba Nicole. 2021. „The emergence of creative and digital place‑making: a scoping review across disciplines”. New Media & Society. 1–29. https://doi.org/10.1177/14614448211044942.
Zobacz w Google Scholar

Bettini Andrea. 2015. Non siamo mica la Coca‑Cola, ma abbiamo una bella storia da raccontare. Milano.
Zobacz w Google Scholar

Birmingham Ann. 1989. Landscape and Ideology. The English Rustic Tradition 1740–1860. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar

Budge Kylie. 2020. „Visually Imagining Place: Museum Visitors, Instagram, and the City”. Journal of Urban Technology 27(2). 61–79.
Zobacz w Google Scholar

Carah Nicholas. 2014. „Curators of databases: Circulating images, managing attention and making value on social media”. Media International Australia 150(1). 137–142.
Zobacz w Google Scholar

Corbin Juliet, Strauss Anselm. 2008. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks.
Zobacz w Google Scholar

Courage Cara. 2021. Preface: the radical potential of placemaking. W: Cara Courage, Tom Borrup, Maria Rosario Jackson et al. (red.). The Routledge Handbook of Placemaking. London and New York. 217–223.
Zobacz w Google Scholar

Cresswell Tim. 2014. Place: A Short Introduction. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Czajkowski Jerzy, Czajnik Michał, Midura Franciszek. 1979. Muzea skansenowskie w Polsce. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Czajkowski Jerzy. 1984. Muzea na wolnym powietrzu w Europie. Historia – dzień dzisiejszy – perspektywy. Rzeszów–Sanok.
Zobacz w Google Scholar

Czerwiński T. 2006. „Etnograficzne muzeum na wolnym powietrzu – pomnik przeszłości, instytucja kultury, czy produkt turystyczny? Garść refleksji na okoliczność Jubileuszu 10-lecia Kaszubskiego Parku Etnograficznego w Wdzydzach”. Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu 9.
Zobacz w Google Scholar

Dudareva Natalia. 2014. Museums in social media. W: Nancy Proctor, Rich Cherry (red.). Museums and the Web 2013, Silver Spring, MD.
Zobacz w Google Scholar

Flora Cornelia, Flora Jan L., Gasteyer Stephen P. 2018. Rural communities. New York.
Zobacz w Google Scholar

Friedmann John. 2010. „Place and Place‑Making in Cities: A Global Perspective”. Planning Theory & Practice 11. 149–165.
Zobacz w Google Scholar

Gerges Merray. 2018. So What if Selfies are Narcissistic?. Canadian Art. https://canadianart.ca/essays/so-what-if-art-selfies-are-narcissistic/ [dostęp: 31.01.2023].
Zobacz w Google Scholar

Giordano Christian. 1992. Wiejskość jako zjawisko kulturowe. W: Andrzej Kaleta (red.). Socjologia wsi w Republice Federalnej Niemiec. Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Górka Anna. 2011. „Krajobraz kulturowy wsi jako nośnik mitu”. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 15.
Zobacz w Google Scholar

Górka Anna. 2016. Edukacja krajobrazowa dla ruralistyki. W: Krajobraz Polski. Cudze Chwalicie. Ochrona i kształtowanie rodzimego krajobrazu. Rzeszów. 65–82.
Zobacz w Google Scholar

Halamska Maria (red.). 2011. Wieś jako przedmiot badań naukowych na początku XXI wieku. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Halfacree Keith. 2007. „Trial by Space for a «Radical Rural»: Introducing Alternative Localities, Representations and Lives”. Journal of Rural Studies 23. 125–141.
Zobacz w Google Scholar

Harper Sarah. 1987. „A humanistic approach to the study of rural populations”. Journal of Rural Studies 3(4). 309–319.
Zobacz w Google Scholar

Her Jiun Jhy. 2021. „Engaging locals in rural areas: value correspondence in placemaking through mobile augmented reality”. Digital Creativity 32(3). 215–233.
Zobacz w Google Scholar

Highfield Tim, Leaver Tama. 2015. „A methodology for mapping Instagram hashtags”. First Monday 20(1). 1–11.
Zobacz w Google Scholar

Hill Inge, Manning Louise. 2022. Rural arts entrepreneurs’ placemaking – how „entrepreneurial placemaking” explains rural creative hub evolution during COVID-19 lockdown. Local Economy 36(1), 1–23.
Zobacz w Google Scholar

Hjorth Larissa, Pink Sarah. 2014. „New Visualities and the Digital Wayfarer: Reconceptualizing CameraPhone Photography and Locative Media”. Mobile Media & Communication 2(1). 40–57.
Zobacz w Google Scholar

Hoggart Keith. 1990. „Let’s do away with Rural”. Journal of Rural Studies 6(3). 245–257.
Zobacz w Google Scholar

Holdgaard Nanna, Klastrup Lisabeth. 2014. „Between control and creativity: challenging co‑creation and social media use in a museum context”. Digital Creativity 25(3). 190–202.
Zobacz w Google Scholar

Kasperska Ewa. 2014. „Nowoczesne metody docierania do odbiorcy na przykładzie oferty muzeów skansenowskich”. Handel Wewnętrzny 353(6). 49–61.
Zobacz w Google Scholar

Kunecki Daniel. 2014. Raport o muzeach etnograficznych i skansenach. https://nck.pl/badania/raporty/raport-o-muzeach-etnograficznych-i-skansenach [dostęp: 27.01.2023].
Zobacz w Google Scholar

Lefebvre Henri. 1991. The Production of Space. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Łagowska Bożena, Michałowski Kazimierz. 2005. Próba usystematyzowania i klasyfikacji turystyki wiejskiej. W: Bogusław Sawicki, Józef Bergier (red.). Uwarunkowania rozwoju turystyki związanej z obszarami wiejskimi. Biała Podlaska.
Zobacz w Google Scholar

Manzo Lynne, Devine‑Wright Patrick. 2013. Place attachment. Advances in Theory, Methods and Applications. London.
Zobacz w Google Scholar

Massey Doreen. 2005. For Space. Thousand Oaks.
Zobacz w Google Scholar

McLachlan Stacey. 2022. Instagram Demographics in 2023: Most Important User Stats for Marketers. https://blog.hootsuite.com/instagram-demographics/ [dostęp: 17.01.2022].
Zobacz w Google Scholar

Muzeum Wsi Kieleckiej [muzeumwsikieleckiej]. Instagram. https://www.instagram.com/muzeumwsikieleckiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar

Muzeum Wsi Lubelskiej [muzeum_wsi_lubelskiej]. Instagram. https://www.instagram.com/muzeum_wsi_lubelskiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar

Muzeum Wsi Mazowieckiej [muzeum.wsi.mazowieckiej]. Instagram. https://www.insta-gram.com/muzeum.wsi.mazowieckiej/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar

Oktaviani Wanda Fazriah. 2018. The Effectiveness of Social Media as Media Promotion of Village Tourism. http://kpm.ipb.ac.id/karyailmiah/index.php/studipustaka/article/download/5481/1234 [dostęp: 10.01.2023].
Zobacz w Google Scholar

Phan Kevin, Macias Melissa. 2018. How Instagram is changing the art world. Conference poster. https://www.sccur.org/sccur/FALL_2018_CONFERENCE/SOC_SCI_POSTERS/82/ [dostęp: 19.12.2022].
Zobacz w Google Scholar

Podedworna Hanna. 2010. Styl mieszkańców wsi. W: Beata Łaciak (red.). Polskie style życia. Między miastem a wsią. Kongres obywatelski. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Rewers Ewa. 2010. W poszukiwaniu polskiej miejskości, czyli na czym polega specyfika naszej klasy kreatywnej?. W: Beata Łaciak (red.). Polskie style życia. Między miastem a wsią. Kongres obywatelski. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Rhee Bo-A, Pianzola Federico, Choi Gang-Ta. 2021. „Analyzing the Museum Experience Through the Lens of Instagram Posts”. The Museum Journal 64(3). 529–547.
Zobacz w Google Scholar

Romanow‑Kujawa Marta. 2002. „Wsi spokojna, wsi wesoła. Wielkopolski Park Etnograficzny wobec oczekiwań i tęsknot zwiedzających”. Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu 4.
Zobacz w Google Scholar

Rose Gillian. 1996. „Teaching visualized geographies: towards a methodology for the interpretation of visual materials”. Journal of Geography in Higher Education 20(3). 281–294.
Zobacz w Google Scholar

Shih Clara. 2012. Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami. Gliwice.
Zobacz w Google Scholar

Sokolowsky Jennifer. 2017. Art in the Instagram age: How social media is shaping art and how you experience it. The Seattle Times. https://www.seattletimes.com/entertainment/visual-arts/art-in-the-instagram-age-how-social-media-is-shaping-art-and-how-you-experience-it/ [dostęp: 17.01.2022].
Zobacz w Google Scholar

Solima Ludovico. 2002. „Dalla parte del visitatore: leve di comunicazione e traiettorie di ricerca nel marketing museale”. Micro & Marketing 1. 61–83.
Zobacz w Google Scholar

Solima Ludovico. 2009. „Nuove metriche per comunicare il museo”. Economia della Cultura, Rivista trimestrale dell’Associazione per l’Economia della Cultura 4. 499–512.
Zobacz w Google Scholar

Stasiak Andrzej. 1997. „Funkcja turystyczna polskich skansenów”. Materiały z konferencji: Wartości kultury tradycyjnej a wieś współczesna. Łódź, 14–15.03.1997 r.
Zobacz w Google Scholar

Stylianou‑Lambert Theopisti. 2017. „Photographing in the art museum: Visitor attitudes and motivations”. Visitor Studies 20(2). 114–137.
Zobacz w Google Scholar

Szwichtenberg Aleksander. 1998. „Pojmowanie turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie”. Turyzm 1(1).
Zobacz w Google Scholar

Tuan Yi-Fu. 1977. Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis.
Zobacz w Google Scholar

Waszkiewicz‑Raviv Alicja. 2019. „Afordancje obiektów instytucji kultury. Badanie wizualnej oferty muzeum organizacji z perspektywy strategii komunikacyjnej”. Zarządzanie w Kulturze 20(4). 455–470.
Zobacz w Google Scholar

Werczyński Damian. 2014. „Skansen jako produkt turystyczny. Analiza wybranych przykładów”. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja 13(1). 157–161.
Zobacz w Google Scholar

Wilken Rowan, Humphreys Lee. 2021. „Placemaking through mobile social media platform Snap‑chat”. Convergence: The International Journal of Research Into New Media Technologies 27. 579–593.
Zobacz w Google Scholar

Wójcik Marcin. 2013. Gentryfikacja wsi: „Jak daleko od miasta?”. W: Jolanta Jakóbczyk‑Gryszkiewicz (red.). Procesy gentryfikacji. Część 2: XXVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Zakrzewska Justyna. 2011. „Wiejska turystyka kulturowa na przykładzie Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach”. Turystyka Kulturowa 7. 4–19.
Zobacz w Google Scholar

Zingone Michela. 2019. „Instagram as Digital Communication Tool for the Museums: a Reflection on Perspectives and Opportunities through the Analysis of the Profiles of Louvre Museum and Metropolitan Museum of New York”. European Journal of Social Science Education and Research 6(3). 53–63. https://doi.org/10.26417/ejser.v6i3.p53-63.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.