Abstrakt
Na początku lat 60. z powodów politycznych nazwa „big beat” („bigbit”) zastąpiła termin „rock’n’roll” jako określenie polskiej muzyki młodzieżowej. Chodziło o to, by złagodzić niechęć partyjnych decydentów do twórczości inspirowanej anglosaską kulturą popularną. Polska wersja rock’n’rolla rozwijała się zatem pod presją ideologiczną, ale także w kontekście przemian technologicznych istotnych dla specyfiki muzycznej audiosfery (pejzażu dźwiękowego). Duże znaczenie miał tu rozwój fonografii i (politycznie limitowana) obecność muzyki rockowej w mediach. Jej atrakcyjność warunkowana była także modą i zapleczem subkulturowym.
Bibliografia
Erhardt Ludwik. 1993. Słuchać znaczy słyszeć. W: Wiedza o kulturze. Część IV: Audiowizualność w kulturze. Jadwiga Bocheńska, Alicja Kisielewska, Mirosław Pęczak (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gaszyński Marek. 2008a. Mocne uderzenie, część pierwsza. Czerwono‑Czarni. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gaszyński Marek. 2008b. Mocne uderzenie, część druga. Niebiesko‑Czarni. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hen Maciej. 2021. Beatlesi w Polsce. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Idzikowska‑Czubaj Anna. 2011. Rock w PRL‑u. O paradoksach współistnienia. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Leszczyński Adam. 2014. „Jak radio wyszło z domów”. Gazeta Wyborcza (dodatek Ale Historia) 11.08.
Zobacz w Google Scholar
Marciniak Krzysztof. 2015. „Dźwięki: etyka dźwięku” [rozmowa z Marcinem Barskim]. Dwutygodnik 10.
Zobacz w Google Scholar
Norman Philip. 2010. John Lennon. Życie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2010. „Luksemburg, chata, szkło”. Polityka 14.
Zobacz w Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2017. „Od odświętności do codzienności. Muzyka jako audiosfera współczesnego świata”. Kultura Współczesna 3. 40.
Zobacz w Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2021. Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Walicki Franciszek. 1995. Szukaj, burz, buduj. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Walicki Franciszek. 2000. „Mury Jerycha. O tym, jak rock and roll wykończył komunę”. Gazeta Wyborcza 16.06.
Zobacz w Google Scholar
Wojciechowicz Maria. 2013. „Między «Odeonem» a «Polskimi Nagraniami». Organizacja państwowego przemysłu fonograficznego w Polsce po II wojnie światowej (1945–1955)”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 1. 33.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura