Abstract
(polish version of “big beat”) as a term of youth music. The reason had political meaning: the managers of polish rock scene wanted to calm down the communist party’s decision makers, who were afraid of the influence of the anglosaxon popculture. Therefore polish version of rock’n’roll develeped under the ideological pressure, byt also in the context of technological change, which was importand for the specificity of musical audiosphere (“soundscape”). We must also remember about a development of phonography and (politically limited) presence of rock music in the media. Attractiveness of that music was also determined by the youth style and subcultural background.
References
Erhardt Ludwik. 1993. Słuchać znaczy słyszeć. W: Wiedza o kulturze. Część IV: Audiowizualność w kulturze. Jadwiga Bocheńska, Alicja Kisielewska, Mirosław Pęczak (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Gaszyński Marek. 2008a. Mocne uderzenie, część pierwsza. Czerwono‑Czarni. Warszawa.
View in Google Scholar
Gaszyński Marek. 2008b. Mocne uderzenie, część druga. Niebiesko‑Czarni. Warszawa.
View in Google Scholar
Hen Maciej. 2021. Beatlesi w Polsce. Warszawa.
View in Google Scholar
Idzikowska‑Czubaj Anna. 2011. Rock w PRL‑u. O paradoksach współistnienia. Poznań.
View in Google Scholar
Leszczyński Adam. 2014. „Jak radio wyszło z domów”. Gazeta Wyborcza (dodatek Ale Historia) 11.08.
View in Google Scholar
Marciniak Krzysztof. 2015. „Dźwięki: etyka dźwięku” [rozmowa z Marcinem Barskim]. Dwutygodnik 10.
View in Google Scholar
Norman Philip. 2010. John Lennon. Życie. Warszawa.
View in Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2010. „Luksemburg, chata, szkło”. Polityka 14.
View in Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2017. „Od odświętności do codzienności. Muzyka jako audiosfera współczesnego świata”. Kultura Współczesna 3. 40.
View in Google Scholar
Pęczak Mirosław. 2021. Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r. Warszawa.
View in Google Scholar
Walicki Franciszek. 1995. Szukaj, burz, buduj. Warszawa.
View in Google Scholar
Walicki Franciszek. 2000. „Mury Jerycha. O tym, jak rock and roll wykończył komunę”. Gazeta Wyborcza 16.06.
View in Google Scholar
Wojciechowicz Maria. 2013. „Między «Odeonem» a «Polskimi Nagraniami». Organizacja państwowego przemysłu fonograficznego w Polsce po II wojnie światowej (1945–1955)”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 1. 33.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura