Muzyka „na żywo” w ujęciu performatycznym. Na kanwie Wydarzenia pt. "Performatyka muzyki. Gdy Mozart był mały…" (z występami małych muzyków)
PDF

Słowa kluczowe

polski

Jak cytować

Doda-Wyszyńska, A. (2024). Muzyka „na żywo” w ujęciu performatycznym. Na kanwie Wydarzenia pt. "Performatyka muzyki. Gdy Mozart był mały…" (z występami małych muzyków). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(3), 39–50. https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.4

Abstrakt

Wydarzenie pt. Performatyka muzyki. Gdy Mozart był mały…, które miało miejsce 18.05.2023 r., to eksperyment bez wyraźnie zarysowanych ram i celów. Główne pytania badawcze związane z tym Wydarzeniem dotyczą określenia specyfiki doświadczenia muzycznego i przełożenia tego doświadczenia na wartości, zwłaszcza wartość pracy. Poza tym zastanawia mnie, czy istnieje powszechna potrzeba (i jaka jest jej skala) zdystansowania się do codzienności, co między innymi umożliwia sztuka. Stąd wynikają kolejne pytania: jak zbadać specyfikę doświadczenia muzyki i przełożyć to doświadczenie na wartości i znaczenie muzyki dla rozwoju osobistego.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.4
PDF

Bibliografia

Białek Jan. 2017. Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna Krytyka władzy sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Certeau Michel de. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Katarzyna Thiel‑Jańczuk (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Doda‑Wyszyńska Agnieszka. Informacje o Wydarzeniu 18.05.2023 r. https://agnieszkadoda.pl/performatyka-muzyki/ (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar

Joshua Bell’s ‘Stop and Hear the Music’ metro experiment. The Washington Post. https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw (dostęp: 30.06.2023).
Zobacz w Google Scholar

Kempinsky Grzegorz Blog. 24.06.2018. Joshua Bell i społeczny eksperyment – czy potrafimy dostrzec piękno i docenić prawdziwy talent, czy jesteśmy tylko snobami chodzącymi na koncerty? https://kempinsky.pl/joshua-bell-i-spoleczny-eksperyment/ (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar

Kerlinger Fred N. 1986. Foundations of Behavioral Research. New York.
Zobacz w Google Scholar

Lipka Krzysztof. 2013. Performans w muzyce – wybrane problemy ontologiczne. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 141–150.
Zobacz w Google Scholar

McKenzie Jon. 2011. Performuj albo… od dyscypliny do performansu. Tomasz Kubikowski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Olszanecka‑Marmola Agata. 2016. „Metoda eksperymentalna w procesie badania mediów”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Społeczne 13/2.
Zobacz w Google Scholar

Rozmowa z Wiolettą Łabanow‑Jastrząb. Dlaczego niektóre dźwięki nas drażnią?. 3.03.2023. https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/3128776,Dlaczego-niektóre-dźwięki-nas-drażnią- (dostęp: 5.02.2024).
Zobacz w Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Topolski Jan. 2017. Performuj albo… https://www.dwutygodnik.com/artykul/7168-performuj-albo.html (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar

U2 w metrze albo co ukazał muzyczny eksperyment z Joshuą Bellem? Notes badawczy. 2015. http://socjologia-muzyki.blogspot.com/2015/05/u2-w-metrze-albo-co-ukaza-muzyczny.html (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar

Wnuk Kamil. 2013. Oddaję Wam słowo performance. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 95–104.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.