Abstrakt
Wydarzenie pt. Performatyka muzyki. Gdy Mozart był mały…, które miało miejsce 18.05.2023 r., to eksperyment bez wyraźnie zarysowanych ram i celów. Główne pytania badawcze związane z tym Wydarzeniem dotyczą określenia specyfiki doświadczenia muzycznego i przełożenia tego doświadczenia na wartości, zwłaszcza wartość pracy. Poza tym zastanawia mnie, czy istnieje powszechna potrzeba (i jaka jest jej skala) zdystansowania się do codzienności, co między innymi umożliwia sztuka. Stąd wynikają kolejne pytania: jak zbadać specyfikę doświadczenia muzyki i przełożyć to doświadczenie na wartości i znaczenie muzyki dla rozwoju osobistego.
Bibliografia
Białek Jan. 2017. Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna Krytyka władzy sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Certeau Michel de. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Katarzyna Thiel‑Jańczuk (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Doda‑Wyszyńska Agnieszka. Informacje o Wydarzeniu 18.05.2023 r. https://agnieszkadoda.pl/performatyka-muzyki/ (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar
Joshua Bell’s ‘Stop and Hear the Music’ metro experiment. The Washington Post. https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw (dostęp: 30.06.2023).
Zobacz w Google Scholar
Kempinsky Grzegorz Blog. 24.06.2018. Joshua Bell i społeczny eksperyment – czy potrafimy dostrzec piękno i docenić prawdziwy talent, czy jesteśmy tylko snobami chodzącymi na koncerty? https://kempinsky.pl/joshua-bell-i-spoleczny-eksperyment/ (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar
Kerlinger Fred N. 1986. Foundations of Behavioral Research. New York.
Zobacz w Google Scholar
Lipka Krzysztof. 2013. Performans w muzyce – wybrane problemy ontologiczne. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 141–150.
Zobacz w Google Scholar
McKenzie Jon. 2011. Performuj albo… od dyscypliny do performansu. Tomasz Kubikowski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Olszanecka‑Marmola Agata. 2016. „Metoda eksperymentalna w procesie badania mediów”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Społeczne 13/2.
Zobacz w Google Scholar
Rozmowa z Wiolettą Łabanow‑Jastrząb. Dlaczego niektóre dźwięki nas drażnią?. 3.03.2023. https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/3128776,Dlaczego-niektóre-dźwięki-nas-drażnią- (dostęp: 5.02.2024).
Zobacz w Google Scholar
Schechner Richard. 2006. Performatyka. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Topolski Jan. 2017. Performuj albo… https://www.dwutygodnik.com/artykul/7168-performuj-albo.html (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar
U2 w metrze albo co ukazał muzyczny eksperyment z Joshuą Bellem? Notes badawczy. 2015. http://socjologia-muzyki.blogspot.com/2015/05/u2-w-metrze-albo-co-ukaza-muzyczny.html (dostęp: 1.07.2023).
Zobacz w Google Scholar
Wnuk Kamil. 2013. Oddaję Wam słowo performance. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 95–104.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura