Abstract
The Event, which took place on May 18, 2023, was an experiment without clearly outlined frameworks and goals. The main research questions related to this Event concern determining the specificity of musical experience and translating this experience into values, especially the value of creative work. Moreover, another issue being pondered is whether and on which scale there exists a common need to distance oneself from everyday life (which, among other things, is possible through art). Furthermore, more questions arise on how to examine the specificity of the experience of music and translate this experience into values as well as how to evaluate the importance of music for personal development and culture.
References
Białek Jan. 2017. Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego. Warszawa.
View in Google Scholar
Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna Krytyka władzy sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Certeau Michel de. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Katarzyna Thiel‑Jańczuk (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Doda‑Wyszyńska Agnieszka. Informacje o Wydarzeniu 18.05.2023 r. https://agnieszkadoda.pl/performatyka-muzyki/ (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar
Joshua Bell’s ‘Stop and Hear the Music’ metro experiment. The Washington Post. https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw (dostęp: 30.06.2023).
View in Google Scholar
Kempinsky Grzegorz Blog. 24.06.2018. Joshua Bell i społeczny eksperyment – czy potrafimy dostrzec piękno i docenić prawdziwy talent, czy jesteśmy tylko snobami chodzącymi na koncerty? https://kempinsky.pl/joshua-bell-i-spoleczny-eksperyment/ (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar
Kerlinger Fred N. 1986. Foundations of Behavioral Research. New York.
View in Google Scholar
Lipka Krzysztof. 2013. Performans w muzyce – wybrane problemy ontologiczne. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 141–150.
View in Google Scholar
McKenzie Jon. 2011. Performuj albo… od dyscypliny do performansu. Tomasz Kubikowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Olszanecka‑Marmola Agata. 2016. „Metoda eksperymentalna w procesie badania mediów”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Społeczne 13/2.
View in Google Scholar
Rozmowa z Wiolettą Łabanow‑Jastrząb. Dlaczego niektóre dźwięki nas drażnią?. 3.03.2023. https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/3128776,Dlaczego-niektóre-dźwięki-nas-drażnią- (dostęp: 5.02.2024).
View in Google Scholar
Schechner Richard. 2006. Performatyka. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar
Topolski Jan. 2017. Performuj albo… https://www.dwutygodnik.com/artykul/7168-performuj-albo.html (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar
U2 w metrze albo co ukazał muzyczny eksperyment z Joshuą Bellem? Notes badawczy. 2015. http://socjologia-muzyki.blogspot.com/2015/05/u2-w-metrze-albo-co-ukaza-muzyczny.html (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar
Wnuk Kamil. 2013. Oddaję Wam słowo performance. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 95–104.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura