“Live” music and the performative turn. Based on the Event titled Music Performance. When Mozart was a Child…" (with performances by little musicians)
PDF (Język Polski)

How to Cite

Doda-Wyszyńska, A. (2024). “Live” music and the performative turn. Based on the Event titled Music Performance. When Mozart was a Child…" (with performances by little musicians). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 16(3), 39–50. https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.4

Abstract

The Event, which took place on May 18, 2023, was an experiment without clearly outlined frameworks and goals. The main research questions related to this Event concern determining the specificity of musical experience and translating this experience into values, especially the value of creative work. Moreover, another issue being pondered is whether and on which scale there exists a common need to distance oneself from everyday life (which, among other things, is possible through art). Furthermore, more questions arise on how to examine the specificity of the experience of music and translate this experience into values as well as how to evaluate the importance of music for personal development and culture.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.4
PDF (Język Polski)

References

Białek Jan. 2017. Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego. Warszawa.
View in Google Scholar

Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna Krytyka władzy sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Certeau Michel de. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Katarzyna Thiel‑Jańczuk (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Doda‑Wyszyńska Agnieszka. Informacje o Wydarzeniu 18.05.2023 r. https://agnieszkadoda.pl/performatyka-muzyki/ (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar

Joshua Bell’s ‘Stop and Hear the Music’ metro experiment. The Washington Post. https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw (dostęp: 30.06.2023).
View in Google Scholar

Kempinsky Grzegorz Blog. 24.06.2018. Joshua Bell i społeczny eksperyment – czy potrafimy dostrzec piękno i docenić prawdziwy talent, czy jesteśmy tylko snobami chodzącymi na koncerty? https://kempinsky.pl/joshua-bell-i-spoleczny-eksperyment/ (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar

Kerlinger Fred N. 1986. Foundations of Behavioral Research. New York.
View in Google Scholar

Lipka Krzysztof. 2013. Performans w muzyce – wybrane problemy ontologiczne. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 141–150.
View in Google Scholar

McKenzie Jon. 2011. Performuj albo… od dyscypliny do performansu. Tomasz Kubikowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Olszanecka‑Marmola Agata. 2016. „Metoda eksperymentalna w procesie badania mediów”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Społeczne 13/2.
View in Google Scholar

Rozmowa z Wiolettą Łabanow‑Jastrząb. Dlaczego niektóre dźwięki nas drażnią?. 3.03.2023. https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/3128776,Dlaczego-niektóre-dźwięki-nas-drażnią- (dostęp: 5.02.2024).
View in Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Topolski Jan. 2017. Performuj albo… https://www.dwutygodnik.com/artykul/7168-performuj-albo.html (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar

U2 w metrze albo co ukazał muzyczny eksperyment z Joshuą Bellem? Notes badawczy. 2015. http://socjologia-muzyki.blogspot.com/2015/05/u2-w-metrze-albo-co-ukaza-muzyczny.html (dostęp: 1.07.2023).
View in Google Scholar

Wnuk Kamil. 2013. Oddaję Wam słowo performance. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 95–104.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.