Abstrakt
W artykule została przeanalizowana muzyka filmowa, która pełni kreacyjną funkcję w horrorach Romana Polańskiego: Dziecko Rosemary, Lokator, Dziewiąte wrota. Zbadano, jak muzyka, w tym lejtmotywy oraz muzyka diegetyczna i niediegetyczna, wpływa na narrację i atmosferę filmów. Podkreślono, że muzyka nie tylko towarzyszy obrazowi, ale przede wszystkim intensyfikuje dramatyzm i uczucie niepokoju, będąc kluczowym elementem w kreowaniu doświadczenia audiowizualnego. Treść artykułu łączy w sobie interdyscyplinarne zagadnienia teoretyczno‑analityczne, ukazując złożoną rolę muzyki w horrorach Romana Polańskiego.
Bibliografia
Brownrigg Mark. 2003. Film Music and Film Genre. Stirling.
Zobacz w Google Scholar
Helman Alicja. 1964. Rola muzyki w filmie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowski Marek. 1994. Słownik terminów filmowych. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2014. Semiotyka ruchomych obrazów. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2019. Narracja w filmie i ruchomych obrazach. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Jancovich Mark. 2002. Horror, the film reader. Londyn, Nowy Jork.
Zobacz w Google Scholar
Lissa Zofia. 1964. Estetyka muzyki filmowej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Piotrowska Anna G. 2014. O muzyce i filmie: wprowadzenie do muzykologii filmowej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Polański Roman. 2017. Roman by Polański. Kalina Szymanowska, Piotr Szymanowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pomostowski Piotr. 2018. Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Pomostowski Piotr. 2019. Muzyka w filmie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Rose Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Ewa Klekot (tłum.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Stachówna Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura