The creative function of music in Roman Polański’s horror films
PDF (Język Polski)

Keywords

Polański
horror film
creation
film music Polański
muzyka filmowa
kreacja
horror

How to Cite

Zburzyńska, N. (2024). The creative function of music in Roman Polański’s horror films. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 16(3), 63–74. https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.6

Abstract

The article analyzes film music that serves a creative function in Roman Polański’s horror films Rosemary’s Baby, The Tenant, and The Ninth Gate. It examines how music, including leitmotifs, diegetic and non-diegetic music, influences the narrative and atmosphere of the films. It emphasizes that music not only accompanies the visuals but primarily intensifies the drama and sense of unease, serving as a key element in creating the audiovisual experience. The content of the article combines interdisciplinary theoretical and analytical issues, revealing the complex role of music in Roman Polański’s horror films.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.3.6
PDF (Język Polski)

References

Brownrigg Mark. 2003. Film Music and Film Genre. Stirling.
View in Google Scholar

Helman Alicja. 1964. Rola muzyki w filmie. Warszawa.
View in Google Scholar

Hendrykowski Marek. 1994. Słownik terminów filmowych. Poznań.
View in Google Scholar

Hendrykowski Marek. 2014. Semiotyka ruchomych obrazów. Poznań.
View in Google Scholar

Hendrykowski Marek. 2019. Narracja w filmie i ruchomych obrazach. Poznań.
View in Google Scholar

Jancovich Mark. 2002. Horror, the film reader. Londyn, Nowy Jork.
View in Google Scholar

Lissa Zofia. 1964. Estetyka muzyki filmowej. Kraków.
View in Google Scholar

Piotrowska Anna G. 2014. O muzyce i filmie: wprowadzenie do muzykologii filmowej. Kraków.
View in Google Scholar

Polański Roman. 2017. Roman by Polański. Kalina Szymanowska, Piotr Szymanowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Pomostowski Piotr. 2018. Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego. Poznań.
View in Google Scholar

Pomostowski Piotr. 2019. Muzyka w filmie. Warszawa.
View in Google Scholar

Rose Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Ewa Klekot (tłum.). Warszawa.
View in Google Scholar

Stachówna Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.