Mangi "Boys’ Love" na polskim rynku wydawniczym w latach 1996–2016. Rekonesans badawczy
PDF

Słowa kluczowe

Boys Love
yaoi
manga
komiks
homoseksualność
rynek wydawniczy Boys Love
yaoi
manga
comics
homosexuality
publishing market

Jak cytować

Chudoba, M. (2024). Mangi "Boys’ Love" na polskim rynku wydawniczym w latach 1996–2016. Rekonesans badawczy. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(4), 113–126. https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.7

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza obecności mang z nurtu Boys’ Love (romanse gejowskie) na polskim rynku wydawniczym w latach 1996–2016. Aby odpowiedzieć na pytanie, jak przedstawia się produkcja mang Boys’ Love w Polsce, przeprowadzono analizę ilościową na podstawie stron internetowych wydawnictw, zbiorów własnych autora, portalu Aleja Komiksu gromadzącego informacje na temat komiksów, które ukazały się w naszym kraju, portalu Tanuki-Manga, zawierającego bazę polskich edycji mang oraz Bibliografii Narodowej tworzonej przez Bibliotekę Narodową w Warszawie. W artykule opisano również historię powstania mang Boys’ Love oraz zaprezentowano informacje na temat odbiorczyń tego typu tekstów.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.7
PDF

Bibliografia

Bolałek Radosław. 2012. „Manga. Termin niepotrzebny?”. Zeszyty Komiksowe nr 13. 34–36.
Zobacz w Google Scholar

CLAMP. 2003. X T. 16. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar

CLAMP. 2004. Wish T. 1. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar

CLAMP. 2024. Tokyo Babylon T. 1. Monika Pytel (przeł.). Mierzyn.
Zobacz w Google Scholar

C.Serafin. 2012. Croquis – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/1301-croquis/rec/462 (dostęp: 2.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Dida. 2006. Cutlass: The Times of Boys – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/10-cutlass-the-times-of-boys/rec/8 (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Dmitruk Natalia. 2019. Fanki „yaoi” na gruncie polskim. Miejsce „yaoistki” w fandomie mangi i anime. W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 117–136.
Zobacz w Google Scholar

Grisznak. 2014. Kwiat i gwiazda – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/3975-kwiat-i-gwiazda/rec/692 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Hachiko25. Zapowiedzi wydawnictwa Kotori. https://anime.com.pl/Zapowiedzi_wydawnictwa_Kotori,news,read,6438.html (dostęp: 2.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Hemmann Kathryn. 2020. Manga Cultures and the Female Gaze.
Zobacz w Google Scholar

Ikeda Ryoko. 1996. Aż do nieba. Tajemnicza historia Polski T. 1. Shin Yasuda, Barbara Druć (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar

Joe. 2007. Saisha kończy działalność. https://anime.com.pl/Saisha_konczy_dzialalnosc,news,read,2818.html (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Koyama‑Richard Brigitte. 2008. Manga. 1000 lat historii. Marta Domagalska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Marak Katarzyna. 2019. Mangi „yaoi” w Polsce. Charakterystyka fandomu: W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 137–156.
Zobacz w Google Scholar

Materne Agnieszka. 2019. Fenomen mangi i anime w środowisku młodzieży. Studium dyfuzji kultur. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Matsushita Yoko. 2007. Ostatni synowie ciemności. Yami no Matsuei. Aleksandra Watanuki (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

McLelland Mark, Welker James. 2015. An Introduction to “Boys Love” in Japan. W: Boys Love Manga and Beyond. History, Culture and Community in Japan. Mark McLelland, Kazumi Nagaike, Katsuhiko Suganuma, James Welker (red.). Jackson. 3–20.
Zobacz w Google Scholar

Morena Francesco. 2011. Eros w kimonie. Świat niezwykłych rozkoszy. Anna Cieśla (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

moshi_moshi. 2013. Vassalord – recenzja mangi. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/175-vassalord/rec/651 (dostęp: 3.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Nanasaki Ryousuke. Tsukizuki Yoshi. 2021. Zanim poznałem mojego męża. Dominika Bieńkowska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Obajtek Gabriela. 2018. „Rynek mangi w Polsce na przykładzie działalności wydawnictwa Waneko”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia nr 16. 177–193.
Zobacz w Google Scholar

Oczko. 2013. Thomas no Shiznou – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/1331-thomas-no-shinzou/rec/574 (dostęp: 1.10.20224).
Zobacz w Google Scholar

Ostrowska Magdalena. 2013. „Problemy rynku mangi w Polsce”. Toruńskie Studia Bibliologiczne nr 10. 69–88.
Zobacz w Google Scholar

Ostrowska Magda. 2017. Rozwój wydawnictw mangi w Polsce w latach 2010–2015. W: Dzieje książki i prasy. Przegląd badań za lata 2013–2015. Praca zbiorowa. Bernadeta Iwańska‑Cieślik, Elżbieta Pokorzyńska, Zdzisław Kropidłowski, Dariusz Spychała (red.). Bydgoszcz. 325–336.
Zobacz w Google Scholar

Pawlicka Maria. 2016. Obraz rozkoszy homoseksualnej w yaoi. W: Rozkosz w kulturze. Łukasz Wróblewski, Aleksandra Giza (red.). Kraków. 357–365.
Zobacz w Google Scholar

Pieńczak Urszula. 2016. Wizerunek homoseksualisty w komiksie japońskim. W: Cielesność w kulturze Japonii. Media i społeczeństwo. Iwona Kordzińska‑Nawrocka, Agnieszka Kozyra (red.). Warszawa. 135–157.
Zobacz w Google Scholar

Pottero. 2008. Wild Rock – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/36-wild-rock/rec/96 (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Rachubińska Klaudia. 2019. Nawet beksy mogą być bohaterkami. O emancypacyjnym potencjale „Czarodziejki z Księżyca”. W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 95–116.
Zobacz w Google Scholar

Reczulski Łukasz. 2023. Narodziny i rozkwit Polskiej Rzeczypospolitej Mangowej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Sadamoto Yoshiyuki. 2004. Neon Genesis Evangelion. T. 9. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar

Sadamoto Yoshiyuki. 2007. Neon Genesis Evangelion. T. 10. Rafał Rzepka (przeł.). Mierzyn.
Zobacz w Google Scholar

Saito Chiho. Rewolucjonistka Utena. T. 1. 2007. Aleksandra Watanuki (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Saito Chiho. Rewolucjonistka Utena. T. 6. 2009. Ken’ichiro Watanuki, Magdalena Malinowska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Siuda Piotr, Koralewska Anna. 2014. Japonizacja. Anime i jego polscy fani. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Skop Katarzyna. 2018. „Z tęczą na Dalekim Wschodzie – krótka historia społeczności LGBT w Japonii”. Wrocławskie Studia Erazmiańskie. 237–260.
Zobacz w Google Scholar

Skumanov Sarah. 2016. Tradycyjne i elektroniczne wydania mangi na polskim rynku. W: Książka i technologie. Dariusz Kuźmina, Mikołaj Ochmański (red.). Warszawa. 135–151.
Zobacz w Google Scholar

Tablis. 2012. Seimaden – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/28-seimaden/rec/392 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Tagame Gengoroh. 2023. Kolory naszego życia T. 1. Patryk Skorupa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Teukros. 2007. Chirality – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/42-chirality/rec/31 (dostęp: 5.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Tezuka Osamu. 2020. MW. Wojciech Gęszczak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Witkowska Ewa. 2012. Komiks japoński w Polsce. Historia i kontrowersje. Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Włodarczyk Agata. 2020. „An Overview of the Commercial Publication of Japanese Boys Love (BL) Manga in Poland”. Mechademia. Second Arc nr 13(1). 167–170.
Zobacz w Google Scholar

Woszczak Ryszard. 2021. „Osamu Tezuka w Polsce – popularność i znaczenie twórczości „boga mangi” na polskim rynku”. Gdańskie Studia Azji Wschodniej nr 20. 223–234.
Zobacz w Google Scholar

Yumi. 2012. Kamikaze Kaito Jeanne T. 1 – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/73-kamikaze-kaito-jeanne/tomy/328/rec/562 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Zaremba‑Penk Joanna. 2019. Ikonografia mangi. Wpływ tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych. Bydgoszcz.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.