Abstrakt
Celem artykułu jest analiza obecności mang z nurtu Boys’ Love (romanse gejowskie) na polskim rynku wydawniczym w latach 1996–2016. Aby odpowiedzieć na pytanie, jak przedstawia się produkcja mang Boys’ Love w Polsce, przeprowadzono analizę ilościową na podstawie stron internetowych wydawnictw, zbiorów własnych autora, portalu Aleja Komiksu gromadzącego informacje na temat komiksów, które ukazały się w naszym kraju, portalu Tanuki-Manga, zawierającego bazę polskich edycji mang oraz Bibliografii Narodowej tworzonej przez Bibliotekę Narodową w Warszawie. W artykule opisano również historię powstania mang Boys’ Love oraz zaprezentowano informacje na temat odbiorczyń tego typu tekstów.
Bibliografia
Bolałek Radosław. 2012. „Manga. Termin niepotrzebny?”. Zeszyty Komiksowe nr 13. 34–36.
Zobacz w Google Scholar
CLAMP. 2003. X T. 16. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar
CLAMP. 2004. Wish T. 1. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar
CLAMP. 2024. Tokyo Babylon T. 1. Monika Pytel (przeł.). Mierzyn.
Zobacz w Google Scholar
C.Serafin. 2012. Croquis – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/1301-croquis/rec/462 (dostęp: 2.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Dida. 2006. Cutlass: The Times of Boys – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/10-cutlass-the-times-of-boys/rec/8 (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Dmitruk Natalia. 2019. Fanki „yaoi” na gruncie polskim. Miejsce „yaoistki” w fandomie mangi i anime. W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 117–136.
Zobacz w Google Scholar
Grisznak. 2014. Kwiat i gwiazda – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/3975-kwiat-i-gwiazda/rec/692 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Hachiko25. Zapowiedzi wydawnictwa Kotori. https://anime.com.pl/Zapowiedzi_wydawnictwa_Kotori,news,read,6438.html (dostęp: 2.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Hemmann Kathryn. 2020. Manga Cultures and the Female Gaze.
Zobacz w Google Scholar
Ikeda Ryoko. 1996. Aż do nieba. Tajemnicza historia Polski T. 1. Shin Yasuda, Barbara Druć (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar
Joe. 2007. Saisha kończy działalność. https://anime.com.pl/Saisha_konczy_dzialalnosc,news,read,2818.html (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Koyama‑Richard Brigitte. 2008. Manga. 1000 lat historii. Marta Domagalska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Marak Katarzyna. 2019. Mangi „yaoi” w Polsce. Charakterystyka fandomu: W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 137–156.
Zobacz w Google Scholar
Materne Agnieszka. 2019. Fenomen mangi i anime w środowisku młodzieży. Studium dyfuzji kultur. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Matsushita Yoko. 2007. Ostatni synowie ciemności. Yami no Matsuei. Aleksandra Watanuki (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
McLelland Mark, Welker James. 2015. An Introduction to “Boys Love” in Japan. W: Boys Love Manga and Beyond. History, Culture and Community in Japan. Mark McLelland, Kazumi Nagaike, Katsuhiko Suganuma, James Welker (red.). Jackson. 3–20.
Zobacz w Google Scholar
Morena Francesco. 2011. Eros w kimonie. Świat niezwykłych rozkoszy. Anna Cieśla (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
moshi_moshi. 2013. Vassalord – recenzja mangi. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/175-vassalord/rec/651 (dostęp: 3.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Nanasaki Ryousuke. Tsukizuki Yoshi. 2021. Zanim poznałem mojego męża. Dominika Bieńkowska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Obajtek Gabriela. 2018. „Rynek mangi w Polsce na przykładzie działalności wydawnictwa Waneko”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia nr 16. 177–193.
Zobacz w Google Scholar
Oczko. 2013. Thomas no Shiznou – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/1331-thomas-no-shinzou/rec/574 (dostęp: 1.10.20224).
Zobacz w Google Scholar
Ostrowska Magdalena. 2013. „Problemy rynku mangi w Polsce”. Toruńskie Studia Bibliologiczne nr 10. 69–88.
Zobacz w Google Scholar
Ostrowska Magda. 2017. Rozwój wydawnictw mangi w Polsce w latach 2010–2015. W: Dzieje książki i prasy. Przegląd badań za lata 2013–2015. Praca zbiorowa. Bernadeta Iwańska‑Cieślik, Elżbieta Pokorzyńska, Zdzisław Kropidłowski, Dariusz Spychała (red.). Bydgoszcz. 325–336.
Zobacz w Google Scholar
Pawlicka Maria. 2016. Obraz rozkoszy homoseksualnej w yaoi. W: Rozkosz w kulturze. Łukasz Wróblewski, Aleksandra Giza (red.). Kraków. 357–365.
Zobacz w Google Scholar
Pieńczak Urszula. 2016. Wizerunek homoseksualisty w komiksie japońskim. W: Cielesność w kulturze Japonii. Media i społeczeństwo. Iwona Kordzińska‑Nawrocka, Agnieszka Kozyra (red.). Warszawa. 135–157.
Zobacz w Google Scholar
Pottero. 2008. Wild Rock – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/36-wild-rock/rec/96 (dostęp: 25.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Rachubińska Klaudia. 2019. Nawet beksy mogą być bohaterkami. O emancypacyjnym potencjale „Czarodziejki z Księżyca”. W: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markowski (red.). Toruń. 95–116.
Zobacz w Google Scholar
Reczulski Łukasz. 2023. Narodziny i rozkwit Polskiej Rzeczypospolitej Mangowej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Sadamoto Yoshiyuki. 2004. Neon Genesis Evangelion. T. 9. Rafał Rzepka (przeł.). Olecko.
Zobacz w Google Scholar
Sadamoto Yoshiyuki. 2007. Neon Genesis Evangelion. T. 10. Rafał Rzepka (przeł.). Mierzyn.
Zobacz w Google Scholar
Saito Chiho. Rewolucjonistka Utena. T. 1. 2007. Aleksandra Watanuki (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Saito Chiho. Rewolucjonistka Utena. T. 6. 2009. Ken’ichiro Watanuki, Magdalena Malinowska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Siuda Piotr, Koralewska Anna. 2014. Japonizacja. Anime i jego polscy fani. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Skop Katarzyna. 2018. „Z tęczą na Dalekim Wschodzie – krótka historia społeczności LGBT w Japonii”. Wrocławskie Studia Erazmiańskie. 237–260.
Zobacz w Google Scholar
Skumanov Sarah. 2016. Tradycyjne i elektroniczne wydania mangi na polskim rynku. W: Książka i technologie. Dariusz Kuźmina, Mikołaj Ochmański (red.). Warszawa. 135–151.
Zobacz w Google Scholar
Tablis. 2012. Seimaden – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/28-seimaden/rec/392 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Tagame Gengoroh. 2023. Kolory naszego życia T. 1. Patryk Skorupa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Teukros. 2007. Chirality – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/42-chirality/rec/31 (dostęp: 5.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Tezuka Osamu. 2020. MW. Wojciech Gęszczak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Witkowska Ewa. 2012. Komiks japoński w Polsce. Historia i kontrowersje. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Włodarczyk Agata. 2020. „An Overview of the Commercial Publication of Japanese Boys Love (BL) Manga in Poland”. Mechademia. Second Arc nr 13(1). 167–170.
Zobacz w Google Scholar
Woszczak Ryszard. 2021. „Osamu Tezuka w Polsce – popularność i znaczenie twórczości „boga mangi” na polskim rynku”. Gdańskie Studia Azji Wschodniej nr 20. 223–234.
Zobacz w Google Scholar
Yumi. 2012. Kamikaze Kaito Jeanne T. 1 – recenzja. https://manga.tanuki.pl/strony/manga/73-kamikaze-kaito-jeanne/tomy/328/rec/562 (dostęp: 6.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Zaremba‑Penk Joanna. 2019. Ikonografia mangi. Wpływ tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych. Bydgoszcz.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura