Abstrakt
W artykule zaprezentowana została interpretacja performansu belgijskiego metalowego zespołu Amenra, w ramach którego wokalista – Collin van Eeckhout – zostaje dobrowolnie przebity hakami z zawieszonymi na nich kamieniami. Samookaleczenia dokonywane przez wokalistę mające charakter abject artu w trakcie analizy okazują się prowokacyjne, a wręcz dydaktyczne. Przy odczytywaniu tego performansu zwracam uwagę na wykorzystywaną w twórczości symbolikę odnoszącą słuchacza do kręgu kultury chrześcijańskiej, która przełożona zostaje na grunt religijności agnostycznej. Tworzy to ciekawy pod względem postsekularyzmu ciąg przekształceń. Skupiam się również na swoistej filozofii zespołu, polegającej na uzewnętrznianiu i dzieleniu się cierpieniem z innymi, oraz na tym, jak jest ona realizowana w twórczości Amenry – przez tekst, muzykę, okładki i performens.
Bibliografia
Bator Wiesław. 2012. Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bogalecki Piotr. 2016. „Kamień odrzucony? Postsekularyzm jako perspektywa interpretacyjna literatury i kultury polskiej”. Wielogłos nr 3(29). 113–130.
Zobacz w Google Scholar
Fischer-Lichte Erika. 2018. Performatywność. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Marek Król (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Goffman Erving. 2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kristeva Julia. 2007. Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Maciej Falski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
McClure John A. 2016. Półwiary. Literatura postsekularna w czasach Pynchona i Morrison. Tomasz Umerle (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Rappaport Roy. A. 1979. Ecology, Meaning and Religion. California. Cyt. za: Richard Schechner. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Sawińska Jolanta. 2013. „Ciało jako pułapka na drodze do wyzwolenia. Zarys problemu w kontekście refleksji niektórych myślicieli antycznych i wczesnochrześcijańskich”. Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych vol. 25. 47–68.
Zobacz w Google Scholar
Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Sławek Tadeusz. 2004. Czy ból uczy? Lekcja spojrzenia dolorycznego. W: Ból. Anna Czekanowicz, Stanisław Rosiek (red.). Gdańsk. 11–21.
Zobacz w Google Scholar
Stec Łukasz. 2019. „Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 11(3). 70–80.
Zobacz w Google Scholar
Wagner J. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal. Brooklyn.
Zobacz w Google Scholar
AB – Ancienne Belgique. 2017. Amenra Live at AB – Ancienne Belgique, https://www.youtube.com/live/uZrFKD0553g?si=cdtBYmz3zQHu8yo7 (dostęp: 30.05.2024).
Zobacz w Google Scholar
Downarowicz Kamil. 2019. Colin H. van Eeckhout (AmenRa)…, https://kvlt.pl/muzyka/wywiady/colin-h-van-eeckhout-amenra-swiatlo-pomiedzy-cieniami-jest-najwazniejsza-czescia-naszej-muzyki/ (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar
Kosa. 2019. Żyje z ciągłą świadomością mojego możliwego końca. Wywiad Amenra. (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar
Psarreas-Murray Tricia. 2020. Why and How Peoples of Dani Tribe Cut off Fingers as a Way of Mourning, https://www.ranker.com/list/dani-tribe-finger-cutting/triciapsarreasmurray (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar
Wagner Jeff. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal, https://archive.org/details/mean-deviation-four-decades-of-progressive-heavy-metal-by-wagner-jeff-z-lib.org.mobi_20211221/page/n29/mode/2up (dostęp: 03.04.2025).
Zobacz w Google Scholar
Williams Colin. 2021. „De Doorn”: Amenra’s Piercing Post-Metal Returns (Interview With Colin H. van Eeckhout), https://www.invisibleoranges.com/amenra-de-doorn-interview/ (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar
Amenra. 2005. .Am Kreuz. (Mass III).
Zobacz w Google Scholar
Amenra. 2005. .Ritual. (Mass III).
Zobacz w Google Scholar
Amenra. 2008. Mass IIII.
Zobacz w Google Scholar
Amenra. 2008. .Terziele.tottedood. (Mass IIII).
Zobacz w Google Scholar
Amenra. 2021. De Doorn.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura