The Unbearable Heaviness of Stones: Self-Mutilation as Performative Technique Based on the Band Amenra
PDF (Język Polski)

Keywords

Amenra
performance
ritual
post-secularism
self-mutilation Amenra
performens
rytuał
postsekularyzm
samookaleczenia

How to Cite

Regiewicz, P. (2025). The Unbearable Heaviness of Stones: Self-Mutilation as Performative Technique Based on the Band Amenra. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 17(1), 167–184. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.10

Abstract

This article presents an interpretation of a performance by the Belgian metal band Amenra, in which the vocalist, Collin van Eeckhout, voluntarily pierces himself with hooks from which stones are suspended. The self-mutilation performed by the vocalist, which carries the characteristics of abject art, proves to be not only provocative but also didactic upon analysis. In examining this performance, I focus on the symbolism used in the work, which refers the listener to the circle of Christian culture and translates into a framework of agnostic religiosity. This creates an interesting sequence of transformations in terms of post-secularism. Additionally, I explore the band’s peculiar philosophy of externalizing and sharing suffering, examining how it is conveyed in Amenra’s work through their lyrics, music, album covers, and performance.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.10
PDF (Język Polski)

References

Bator Wiesław. 2012. Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza. Kraków.
View in Google Scholar

Bogalecki Piotr. 2016. „Kamień odrzucony? Postsekularyzm jako perspektywa interpretacyjna literatury i kultury polskiej”. Wielogłos nr 3(29). 113–130.
View in Google Scholar

Fischer-Lichte Erika. 2018. Performatywność. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Marek Król (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Goffman Erving. 2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Kristeva Julia. 2007. Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Maciej Falski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

McClure John A. 2016. Półwiary. Literatura postsekularna w czasach Pynchona i Morrison. Tomasz Umerle (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Rappaport Roy. A. 1979. Ecology, Meaning and Religion. California. Cyt. za: Richard Schechner. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Sawińska Jolanta. 2013. „Ciało jako pułapka na drodze do wyzwolenia. Zarys problemu w kontekście refleksji niektórych myślicieli antycznych i wczesnochrześcijańskich”. Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych vol. 25. 47–68.
View in Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Sławek Tadeusz. 2004. Czy ból uczy? Lekcja spojrzenia dolorycznego. W: Ból. Anna Czekanowicz, Stanisław Rosiek (red.). Gdańsk. 11–21.
View in Google Scholar

Stec Łukasz. 2019. „Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 11(3). 70–80.
View in Google Scholar

Wagner J. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal. Brooklyn.
View in Google Scholar

AB – Ancienne Belgique. 2017. Amenra Live at AB – Ancienne Belgique, https://www.youtube.com/live/uZrFKD0553g?si=cdtBYmz3zQHu8yo7 (dostęp: 30.05.2024).
View in Google Scholar

Downarowicz Kamil. 2019. Colin H. van Eeckhout (AmenRa)…, https://kvlt.pl/muzyka/wywiady/colin-h-van-eeckhout-amenra-swiatlo-pomiedzy-cieniami-jest-najwazniejsza-czescia-naszej-muzyki/ (dostęp: 24.05.2024).
View in Google Scholar

Kosa. 2019. Żyje z ciągłą świadomością mojego możliwego końca. Wywiad Amenra. (dostęp: 24.05.2024).
View in Google Scholar

Psarreas-Murray Tricia. 2020. Why and How Peoples of Dani Tribe Cut off Fingers as a Way of Mourning, https://www.ranker.com/list/dani-tribe-finger-cutting/triciapsarreasmurray (dostęp: 24.05.2024).
View in Google Scholar

Wagner Jeff. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal, https://archive.org/details/mean-deviation-four-decades-of-progressive-heavy-metal-by-wagner-jeff-z-lib.org.mobi_20211221/page/n29/mode/2up (dostęp: 03.04.2025).
View in Google Scholar

Williams Colin. 2021. „De Doorn”: Amenra’s Piercing Post-Metal Returns (Interview With Colin H. van Eeckhout), https://www.invisibleoranges.com/amenra-de-doorn-interview/ (dostęp: 24.05.2024).
View in Google Scholar

Amenra. 2005. .Am Kreuz. (Mass III).
View in Google Scholar

Amenra. 2005. .Ritual. (Mass III).
View in Google Scholar

Amenra. 2008. Mass IIII.
View in Google Scholar

Amenra. 2008. .Terziele.tottedood. (Mass IIII).
View in Google Scholar

Amenra. 2021. De Doorn.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.