Nieznośna ciężkość kamieni – o samookaleczeniu jako technice performatywnej na podstawie zespołu Amenra
PDF

Słowa kluczowe

Amenra
performance
ritual
post-secularism
self-mutilation Amenra
performens
rytuał
postsekularyzm
samookaleczenia

Jak cytować

Regiewicz, P. (2025). Nieznośna ciężkość kamieni – o samookaleczeniu jako technice performatywnej na podstawie zespołu Amenra. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(1), 167–184. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.10

Abstrakt

W artykule zaprezentowana została interpretacja performansu belgijskiego metalowego zespołu Amenra, w ramach którego wokalista – Collin van Eeckhout – zostaje dobrowolnie przebity hakami z zawieszonymi na nich kamieniami. Samookaleczenia dokonywane przez wokalistę mające charakter abject artu w trakcie analizy okazują się prowokacyjne, a wręcz dydaktyczne. Przy odczytywaniu tego performansu zwracam uwagę na wykorzystywaną w twórczości symbolikę odnoszącą słuchacza do kręgu kultury chrześcijańskiej, która przełożona zostaje na grunt religijności agnostycznej. Tworzy to ciekawy pod względem postsekularyzmu ciąg przekształceń. Skupiam się również na swoistej filozofii zespołu, polegającej na uzewnętrznianiu i dzieleniu się cierpieniem z innymi, oraz na tym, jak jest ona realizowana w twórczości Amenry – przez tekst, muzykę, okładki i performens.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.10
PDF

Bibliografia

Bator Wiesław. 2012. Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bogalecki Piotr. 2016. „Kamień odrzucony? Postsekularyzm jako perspektywa interpretacyjna literatury i kultury polskiej”. Wielogłos nr 3(29). 113–130.
Zobacz w Google Scholar

Fischer-Lichte Erika. 2018. Performatywność. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Marek Król (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Goffman Erving. 2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kristeva Julia. 2007. Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Maciej Falski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

McClure John A. 2016. Półwiary. Literatura postsekularna w czasach Pynchona i Morrison. Tomasz Umerle (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Rappaport Roy. A. 1979. Ecology, Meaning and Religion. California. Cyt. za: Richard Schechner. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Sawińska Jolanta. 2013. „Ciało jako pułapka na drodze do wyzwolenia. Zarys problemu w kontekście refleksji niektórych myślicieli antycznych i wczesnochrześcijańskich”. Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych vol. 25. 47–68.
Zobacz w Google Scholar

Schechner Richard. 2006. Performatyka. Wstęp. Tomasz Kubikowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Sławek Tadeusz. 2004. Czy ból uczy? Lekcja spojrzenia dolorycznego. W: Ból. Anna Czekanowicz, Stanisław Rosiek (red.). Gdańsk. 11–21.
Zobacz w Google Scholar

Stec Łukasz. 2019. „Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 11(3). 70–80.
Zobacz w Google Scholar

Wagner J. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal. Brooklyn.
Zobacz w Google Scholar

AB – Ancienne Belgique. 2017. Amenra Live at AB – Ancienne Belgique, https://www.youtube.com/live/uZrFKD0553g?si=cdtBYmz3zQHu8yo7 (dostęp: 30.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Downarowicz Kamil. 2019. Colin H. van Eeckhout (AmenRa)…, https://kvlt.pl/muzyka/wywiady/colin-h-van-eeckhout-amenra-swiatlo-pomiedzy-cieniami-jest-najwazniejsza-czescia-naszej-muzyki/ (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Kosa. 2019. Żyje z ciągłą świadomością mojego możliwego końca. Wywiad Amenra. (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Psarreas-Murray Tricia. 2020. Why and How Peoples of Dani Tribe Cut off Fingers as a Way of Mourning, https://www.ranker.com/list/dani-tribe-finger-cutting/triciapsarreasmurray (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Wagner Jeff. 2010. Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal, https://archive.org/details/mean-deviation-four-decades-of-progressive-heavy-metal-by-wagner-jeff-z-lib.org.mobi_20211221/page/n29/mode/2up (dostęp: 03.04.2025).
Zobacz w Google Scholar

Williams Colin. 2021. „De Doorn”: Amenra’s Piercing Post-Metal Returns (Interview With Colin H. van Eeckhout), https://www.invisibleoranges.com/amenra-de-doorn-interview/ (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Amenra. 2005. .Am Kreuz. (Mass III).
Zobacz w Google Scholar

Amenra. 2005. .Ritual. (Mass III).
Zobacz w Google Scholar

Amenra. 2008. Mass IIII.
Zobacz w Google Scholar

Amenra. 2008. .Terziele.tottedood. (Mass IIII).
Zobacz w Google Scholar

Amenra. 2021. De Doorn.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.