Abstrakt
Hip-hop artist as an intermedial artist: άοιδός, vates, performer
This paper will analyze the hip-hop art composition as an intermedial structure created from such elements as: musical text, post-typographic orature and visual image, in which the postmoderm poetics is linked with elements of archaic oral culture. Its connection allows the author to exceed the limits of the contemporary “high” art and create the common text-reality which mediates between the sender and the receiver. In the paper I will also analyze the intratextual persuasive mechanisms and rhetorical strategies which allow the rap artist to present his own vision of the world to the listener. The analysis is based on the works of Łukasz Rostkowski (stage name L.U.C.), especially the album 38/89 Understanding Poland.
Bibliografia
Balcerzan E. (2000), W stronę genealogii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Cambridge.
Zobacz w Google Scholar
Bielik-Robson A. (2008), „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Błaszczak E., Pospolite Ruszenie. Pokolenie remontu odkaża bloki, „Metro”, online: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10468075,Pospolite_Ruszenie__Pokolenie_remontu_odkaza_bloki.html (dostęp: 24.01.2012).
Zobacz w Google Scholar
Bradley A. (2009), The Book of Rhymes. The Poetics of Hip Hop, New York.
Zobacz w Google Scholar
Burkert W. (2006), Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. L. Trzcionkowski, Krakow.
Zobacz w Google Scholar
Burzyńska A., Markowski M.P. (2007), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Burzyńska A. (2006), Anty-teoria literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Curtius E.R. (1997), Literatura europejska a łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Derrida J. (1975), Pismo i telekomunikacja, przekład J. Skoczylas, „Teksty”, nr 3.
Zobacz w Google Scholar
Derrida J. (1986), Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, tłum. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” LXXVII, z. 2.
Zobacz w Google Scholar
Direve J. (2003), Słowo i władza w kulturze oralnej, przeł. A. Kędzierska, [w:] Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, opr. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Evans V. (2009), Leksykon językoznawstwa kognitywnego, przeł. M. Buchta, M. Cierpisz, J. Podhorodecka, A. Gicała, J. Winiarska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Fliciński P. (2008), Wójtowicz S., Hip-hop słownik, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Frank P. (2005), The Arts in Fusion: Intermedia Yesterday and Today, [w:] Intermedia: Enacting the Liminal, ed. H. Breder, K.-P. Busse, Dortmund.
Zobacz w Google Scholar
Freudenberg O.M. (2005), Semantyka kultury, red. nauk. D. Ulicka, wstęp W. Grajewski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Gadamer H.-G. (1998), Czy poeci umilkną?, tłum. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz.
Zobacz w Google Scholar
Gainsford P. (2010), Homer and Hip-Hop: Improvisation, Cultural Heritage, and Metrical Analysis, „Melburne Historical Journal”, No. 38.
Zobacz w Google Scholar
Gates H.L. Jr., McKay N.Y. (eds.) (1997), The Norton Anthology of African American Literature, New York–London.
Zobacz w Google Scholar
Gieysztor A. (1982), Mitologia Słowian, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Helman A., Pitrus A. (2008), Postawy wiedzy o filmie, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Higgins D. (2001), Intermedia, „Leonardo”, Vol. 34, No. 1.
Zobacz w Google Scholar
Huizinga J. (1985), Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kopaliński W. (1991), Słownik symboli, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kopaliński W. (1999), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Książek-Szczepanikowa A. (2007), „Czytanie” obrazu jako przekład intersemiotyczny. Dwa teksty: literacki i malarski, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Kulawik A. (1994), Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Lévi-Strauss C. (1969), Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Mallory J.P., Adams D.Q. (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford–New York.
Zobacz w Google Scholar
Mastalski A.S., Poetyka tekstu hiphopowego a aktualizacja systemu prozodyjnego, praca magisterska, komputeropis, Kraków, online: http://www.up.krakow.pl/polski/index.php?p0=11&p1=66 (dostęp: 21.11.2011).
Zobacz w Google Scholar
Miłosz Cz. (2011), Wiersze wszystkie, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Norwid C.K. (2010), Poezje, red. M. Czajka, I. Misiak, wyb. M. Czajka, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ong J.W. (1990), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Penderecki K. (1997), Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Picz R. (2009), Hip-hop – muzyka amatorów, czy wysoce profesjonalna forma komunikacji?, [w:] Amatorzy kontra profesjonaliści. „Zeszyty Komunikacji Kulturowej”, Prace Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, red. A. Maj, Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Pihel E. (1996), A Furified Freestyle: Homer and Hip-Hop, „Oral Tradition”, No. 11.
Zobacz w Google Scholar
Platon (2007), Dialogi, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pomorski J. (1998), Historia, metodologia, współczesność, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Price E.G. (2006), Hip Hop Culture, Santa Barbara.
Zobacz w Google Scholar
Schaeffer B. (1987), Mały informator muzyki XX wieku, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Shusterman R. (1998), Piękna sztuka rapowania, [w:] tegoż, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski et al., red. nauk. przekładu A. Chmielewski, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Szymczak M. (red.) (1982), Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Tajber A., Intermedia w Krakowie, Kraków 2009, online: http://imedia.asp.krakow.pl/wikka/wikka wikka.php?wakka= IntermediaWKrakowie (dostęp: 20.11.2011).
Zobacz w Google Scholar
Tatarkiewicz W. (2007), Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, wyd. XXII (dodruk) Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Thorne T. (1999), Mody, kulty, fascynacje. Słownik pojęć kultury postmodernistycznej, przeł. Z. Batko, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Topolski J. (1998), Wprowadzenie do historii, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Traczyk M. (2009), Poezja w piosence: od Tuwima do Świetlickiego, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
West M.L. (2007), Indo-European Poetry and Myth, Oxford.
Zobacz w Google Scholar
White H. 2011, Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století, přeložil M. Kotásek, Brno.
Zobacz w Google Scholar
White H. 2009, Proza historyczna, red. E. Domańska, tłum. R. Borysławski, T. Dobrogosz, E. Domańska i in., Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Strony internetowe [dostęp: 21.11.2011]:
Zobacz w Google Scholar
http://www.eluce.pl/
Zobacz w Google Scholar
http://pospoliteruszenie.com/
Zobacz w Google Scholar
http://stacjakultura.pl/7,38,1071,L_U_C-_38-89_Zrozumiec_Polske_recenzja, artykul.html
Zobacz w Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=5xub76yDYd4&feature=player_embedded#!
Zobacz w Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=WPzBLDpLYa8
Zobacz w Google Scholar