Abstract
Hip-hop artist as an intermedial artist: άοιδός, vates, performer
This paper will analyze the hip-hop art composition as an intermedial structure created from such elements as: musical text, post-typographic orature and visual image, in which the postmoderm poetics is linked with elements of archaic oral culture. Its connection allows the author to exceed the limits of the contemporary “high” art and create the common text-reality which mediates between the sender and the receiver. In the paper I will also analyze the intratextual persuasive mechanisms and rhetorical strategies which allow the rap artist to present his own vision of the world to the listener. The analysis is based on the works of Łukasz Rostkowski (stage name L.U.C.), especially the album 38/89 Understanding Poland.
References
Balcerzan E. (2000), W stronę genealogii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Cambridge.
View in Google Scholar
Bielik-Robson A. (2008), „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków.
View in Google Scholar
Błaszczak E., Pospolite Ruszenie. Pokolenie remontu odkaża bloki, „Metro”, online: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10468075,Pospolite_Ruszenie__Pokolenie_remontu_odkaza_bloki.html (dostęp: 24.01.2012).
View in Google Scholar
Bradley A. (2009), The Book of Rhymes. The Poetics of Hip Hop, New York.
View in Google Scholar
Burkert W. (2006), Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. L. Trzcionkowski, Krakow.
View in Google Scholar
Burzyńska A., Markowski M.P. (2007), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków.
View in Google Scholar
Burzyńska A. (2006), Anty-teoria literatury, Kraków.
View in Google Scholar
Curtius E.R. (1997), Literatura europejska a łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków.
View in Google Scholar
Derrida J. (1975), Pismo i telekomunikacja, przekład J. Skoczylas, „Teksty”, nr 3.
View in Google Scholar
Derrida J. (1986), Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, tłum. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” LXXVII, z. 2.
View in Google Scholar
Direve J. (2003), Słowo i władza w kulturze oralnej, przeł. A. Kędzierska, [w:] Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, opr. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa.
View in Google Scholar
Evans V. (2009), Leksykon językoznawstwa kognitywnego, przeł. M. Buchta, M. Cierpisz, J. Podhorodecka, A. Gicała, J. Winiarska, Kraków.
View in Google Scholar
Fliciński P. (2008), Wójtowicz S., Hip-hop słownik, Warszawa.
View in Google Scholar
Frank P. (2005), The Arts in Fusion: Intermedia Yesterday and Today, [w:] Intermedia: Enacting the Liminal, ed. H. Breder, K.-P. Busse, Dortmund.
View in Google Scholar
Freudenberg O.M. (2005), Semantyka kultury, red. nauk. D. Ulicka, wstęp W. Grajewski, Kraków.
View in Google Scholar
Gadamer H.-G. (1998), Czy poeci umilkną?, tłum. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz.
View in Google Scholar
Gainsford P. (2010), Homer and Hip-Hop: Improvisation, Cultural Heritage, and Metrical Analysis, „Melburne Historical Journal”, No. 38.
View in Google Scholar
Gates H.L. Jr., McKay N.Y. (eds.) (1997), The Norton Anthology of African American Literature, New York–London.
View in Google Scholar
Gieysztor A. (1982), Mitologia Słowian, Warszawa.
View in Google Scholar
Helman A., Pitrus A. (2008), Postawy wiedzy o filmie, Gdańsk.
View in Google Scholar
Higgins D. (2001), Intermedia, „Leonardo”, Vol. 34, No. 1.
View in Google Scholar
Huizinga J. (1985), Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa.
View in Google Scholar
Kopaliński W. (1991), Słownik symboli, Warszawa.
View in Google Scholar
Kopaliński W. (1999), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa.
View in Google Scholar
Książek-Szczepanikowa A. (2007), „Czytanie” obrazu jako przekład intersemiotyczny. Dwa teksty: literacki i malarski, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin.
View in Google Scholar
Kulawik A. (1994), Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków.
View in Google Scholar
Lévi-Strauss C. (1969), Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa.
View in Google Scholar
Mallory J.P., Adams D.Q. (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford–New York.
View in Google Scholar
Mastalski A.S., Poetyka tekstu hiphopowego a aktualizacja systemu prozodyjnego, praca magisterska, komputeropis, Kraków, online: http://www.up.krakow.pl/polski/index.php?p0=11&p1=66 (dostęp: 21.11.2011).
View in Google Scholar
Miłosz Cz. (2011), Wiersze wszystkie, Kraków.
View in Google Scholar
Norwid C.K. (2010), Poezje, red. M. Czajka, I. Misiak, wyb. M. Czajka, Kraków.
View in Google Scholar
Ong J.W. (1990), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin.
View in Google Scholar
Penderecki K. (1997), Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa.
View in Google Scholar
Picz R. (2009), Hip-hop – muzyka amatorów, czy wysoce profesjonalna forma komunikacji?, [w:] Amatorzy kontra profesjonaliści. „Zeszyty Komunikacji Kulturowej”, Prace Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, red. A. Maj, Katowice.
View in Google Scholar
Pihel E. (1996), A Furified Freestyle: Homer and Hip-Hop, „Oral Tradition”, No. 11.
View in Google Scholar
Platon (2007), Dialogi, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
View in Google Scholar
Pomorski J. (1998), Historia, metodologia, współczesność, Lublin.
View in Google Scholar
Price E.G. (2006), Hip Hop Culture, Santa Barbara.
View in Google Scholar
Schaeffer B. (1987), Mały informator muzyki XX wieku, Kraków.
View in Google Scholar
Shusterman R. (1998), Piękna sztuka rapowania, [w:] tegoż, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski et al., red. nauk. przekładu A. Chmielewski, Wrocław.
View in Google Scholar
Szymczak M. (red.) (1982), Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.
View in Google Scholar
Tajber A., Intermedia w Krakowie, Kraków 2009, online: http://imedia.asp.krakow.pl/wikka/wikka wikka.php?wakka= IntermediaWKrakowie (dostęp: 20.11.2011).
View in Google Scholar
Tatarkiewicz W. (2007), Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, wyd. XXII (dodruk) Warszawa.
View in Google Scholar
Thorne T. (1999), Mody, kulty, fascynacje. Słownik pojęć kultury postmodernistycznej, przeł. Z. Batko, Warszawa.
View in Google Scholar
Topolski J. (1998), Wprowadzenie do historii, Poznań.
View in Google Scholar
Traczyk M. (2009), Poezja w piosence: od Tuwima do Świetlickiego, Poznań.
View in Google Scholar
West M.L. (2007), Indo-European Poetry and Myth, Oxford.
View in Google Scholar
White H. 2011, Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století, přeložil M. Kotásek, Brno.
View in Google Scholar
White H. 2009, Proza historyczna, red. E. Domańska, tłum. R. Borysławski, T. Dobrogosz, E. Domańska i in., Kraków.
View in Google Scholar
Strony internetowe [dostęp: 21.11.2011]:
View in Google Scholar
http://www.eluce.pl/
View in Google Scholar
http://pospoliteruszenie.com/
View in Google Scholar
http://stacjakultura.pl/7,38,1071,L_U_C-_38-89_Zrozumiec_Polske_recenzja, artykul.html
View in Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=5xub76yDYd4&feature=player_embedded#!
View in Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=WPzBLDpLYa8
View in Google Scholar