Twórca hiphopowy jako artysta intermedialny: άοιδός, vates, performer
PDF (Język Polski)

How to Cite

Mastalski, A. S. (2013). Twórca hiphopowy jako artysta intermedialny: άοιδός, vates, performer. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 5, 136–151. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1477

Abstract

Hip-hop artist as an intermedial artist: άοιδός, vates, performer

This paper will analyze the hip-hop art composition as an intermedial structure created from such elements as: musical text, post-typographic orature and visual image, in which the postmoderm poetics is linked with elements of archaic oral culture. Its connection allows the author to exceed the limits of the contemporary “high” art and create the common text-reality which mediates between the sender and the receiver. In the paper I will also analyze the intratextual persuasive mechanisms and rhetorical strategies which allow the rap artist to present his own vision of the world to the listener. The analysis is based on the works of Łukasz Rostkowski (stage name L.U.C.), especially the album 38/89 Understanding Poland.

PDF (Język Polski)

References

Balcerzan E. (2000), W stronę genealogii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa.
View in Google Scholar

Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Cambridge.
View in Google Scholar

Bielik-Robson A. (2008), „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków.
View in Google Scholar

Błaszczak E., Pospolite Ruszenie. Pokolenie remontu odkaża bloki, „Metro”, online: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10468075,Pospolite_Ruszenie__Pokolenie_remontu_odkaza_bloki.html (dostęp: 24.01.2012).
View in Google Scholar

Bradley A. (2009), The Book of Rhymes. The Poetics of Hip Hop, New York.
View in Google Scholar

Burkert W. (2006), Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. L. Trzcionkowski, Krakow.
View in Google Scholar

Burzyńska A., Markowski M.P. (2007), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków.
View in Google Scholar

Burzyńska A. (2006), Anty-teoria literatury, Kraków.
View in Google Scholar

Curtius E.R. (1997), Literatura europejska a łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków.
View in Google Scholar

Derrida J. (1975), Pismo i telekomunikacja, przekład J. Skoczylas, „Teksty”, nr 3.
View in Google Scholar

Derrida J. (1986), Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, tłum. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” LXXVII, z. 2.
View in Google Scholar

Direve J. (2003), Słowo i władza w kulturze oralnej, przeł. A. Kędzierska, [w:] Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, opr. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa.
View in Google Scholar

Evans V. (2009), Leksykon językoznawstwa kognitywnego, przeł. M. Buchta, M. Cierpisz, J. Podhorodecka, A. Gicała, J. Winiarska, Kraków.
View in Google Scholar

Fliciński P. (2008), Wójtowicz S., Hip-hop słownik, Warszawa.
View in Google Scholar

Frank P. (2005), The Arts in Fusion: Intermedia Yesterday and Today, [w:] Intermedia: Enacting the Liminal, ed. H. Breder, K.-P. Busse, Dortmund.
View in Google Scholar

Freudenberg O.M. (2005), Semantyka kultury, red. nauk. D. Ulicka, wstęp W. Grajewski, Kraków.
View in Google Scholar

Gadamer H.-G. (1998), Czy poeci umilkną?, tłum. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz.
View in Google Scholar

Gainsford P. (2010), Homer and Hip-Hop: Improvisation, Cultural Heritage, and Metrical Analysis, „Melburne Historical Journal”, No. 38.
View in Google Scholar

Gates H.L. Jr., McKay N.Y. (eds.) (1997), The Norton Anthology of African American Literature, New York–London.
View in Google Scholar

Gieysztor A. (1982), Mitologia Słowian, Warszawa.
View in Google Scholar

Helman A., Pitrus A. (2008), Postawy wiedzy o filmie, Gdańsk.
View in Google Scholar

Higgins D. (2001), Intermedia, „Leonardo”, Vol. 34, No. 1.
View in Google Scholar

Huizinga J. (1985), Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa.
View in Google Scholar

Kopaliński W. (1991), Słownik symboli, Warszawa.
View in Google Scholar

Kopaliński W. (1999), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa.
View in Google Scholar

Książek-Szczepanikowa A. (2007), „Czytanie” obrazu jako przekład intersemiotyczny. Dwa teksty: literacki i malarski, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin.
View in Google Scholar

Kulawik A. (1994), Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków.
View in Google Scholar

Lévi-Strauss C. (1969), Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa.
View in Google Scholar

Mallory J.P., Adams D.Q. (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford–New York.
View in Google Scholar

Mastalski A.S., Poetyka tekstu hiphopowego a aktualizacja systemu prozodyjnego, praca magisterska, komputeropis, Kraków, online: http://www.up.krakow.pl/polski/index.php?p0=11&p1=66 (dostęp: 21.11.2011).
View in Google Scholar

Miłosz Cz. (2011), Wiersze wszystkie, Kraków.
View in Google Scholar

Norwid C.K. (2010), Poezje, red. M. Czajka, I. Misiak, wyb. M. Czajka, Kraków.
View in Google Scholar

Ong J.W. (1990), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin.
View in Google Scholar

Penderecki K. (1997), Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa.
View in Google Scholar

Picz R. (2009), Hip-hop – muzyka amatorów, czy wysoce profesjonalna forma komunikacji?, [w:] Amatorzy kontra profesjonaliści. „Zeszyty Komunikacji Kulturowej”, Prace Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, red. A. Maj, Katowice.
View in Google Scholar

Pihel E. (1996), A Furified Freestyle: Homer and Hip-Hop, „Oral Tradition”, No. 11.
View in Google Scholar

Platon (2007), Dialogi, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
View in Google Scholar

Pomorski J. (1998), Historia, metodologia, współczesność, Lublin.
View in Google Scholar

Price E.G. (2006), Hip Hop Culture, Santa Barbara.
View in Google Scholar

Schaeffer B. (1987), Mały informator muzyki XX wieku, Kraków.
View in Google Scholar

Shusterman R. (1998), Piękna sztuka rapowania, [w:] tegoż, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski et al., red. nauk. przekładu A. Chmielewski, Wrocław.
View in Google Scholar

Szymczak M. (red.) (1982), Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.
View in Google Scholar

Tajber A., Intermedia w Krakowie, Kraków 2009, online: http://imedia.asp.krakow.pl/wikka/wikka wikka.php?wakka= IntermediaWKrakowie (dostęp: 20.11.2011).
View in Google Scholar

Tatarkiewicz W. (2007), Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, wyd. XXII (dodruk) Warszawa.
View in Google Scholar

Thorne T. (1999), Mody, kulty, fascynacje. Słownik pojęć kultury postmodernistycznej, przeł. Z. Batko, Warszawa.
View in Google Scholar

Topolski J. (1998), Wprowadzenie do historii, Poznań.
View in Google Scholar

Traczyk M. (2009), Poezja w piosence: od Tuwima do Świetlickiego, Poznań.
View in Google Scholar

West M.L. (2007), Indo-European Poetry and Myth, Oxford.
View in Google Scholar

White H. 2011, Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století, přeložil M. Kotásek, Brno.
View in Google Scholar

White H. 2009, Proza historyczna, red. E. Domańska, tłum. R. Borysławski, T. Dobrogosz, E. Domańska i in., Kraków.
View in Google Scholar

Strony internetowe [dostęp: 21.11.2011]:
View in Google Scholar

http://www.eluce.pl/
View in Google Scholar

http://pospoliteruszenie.com/
View in Google Scholar

http://stacjakultura.pl/7,38,1071,L_U_C-_38-89_Zrozumiec_Polske_recenzja, artykul.html
View in Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=5xub76yDYd4&feature=player_embedded#!
View in Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=WPzBLDpLYa8
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.