Abstrakt
Blondes at the end of the world: women’s narrative on Africa
The text is an attempt at determining in which direction the contemporary travel documentary is going, based on the example of artistic achievements of Beata Pawlikowska and Martyna Wojciechowska. The authors, using the features of the transmedia narration, show the small parts of the world and facilitate the understanding of the „Other”. The documentary is evolving, it adapts to human likings and undergoes technical development into women’s transmedia story. The expectations of the mass culture influence the quality of the presented stories, and a specific kind of „product” is created for the consumers.
Bibliografia
Flankowska J. (1998), Zdjęcia i nic więcej, „Polityka”, nr 11.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins H. (2006), „Adoracja przy ołtarzu konwergencji”: nowy paradygmat myślenia o przemianie mediów, [w:] Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins H. (2006), W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, [w:] Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kapuściński R. (2003), Autoportret reportera, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kapuściński R. (2004), Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI w., Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Pawlikowska B. (2009), Blondynka na safari, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka w Tanzanii, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka na Zanzibarze, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka na Czarnym Lądzie, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pawlikowska B., www.oliwkowo.pl
Zobacz w Google Scholar
Tarnawski W. (1993), Reportaż i sztuka, [w:] Uchwycić cel, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Urbaniak P. (2010), Reportaż jako źródło wiedzy o społeczeństwie, [w:] Reportaż bez granic?
Zobacz w Google Scholar
Teksty, warsztat reportera, zjawiska medialne, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Wojciechowska M. (2009), Kobieta na krańcu świata, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar