Abstract
Blondes at the end of the world: women’s narrative on Africa
The text is an attempt at determining in which direction the contemporary travel documentary is going, based on the example of artistic achievements of Beata Pawlikowska and Martyna Wojciechowska. The authors, using the features of the transmedia narration, show the small parts of the world and facilitate the understanding of the „Other”. The documentary is evolving, it adapts to human likings and undergoes technical development into women’s transmedia story. The expectations of the mass culture influence the quality of the presented stories, and a specific kind of „product” is created for the consumers.
References
Flankowska J. (1998), Zdjęcia i nic więcej, „Polityka”, nr 11.
View in Google Scholar
Jenkins H. (2006), „Adoracja przy ołtarzu konwergencji”: nowy paradygmat myślenia o przemianie mediów, [w:] Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
View in Google Scholar
Jenkins H. (2006), W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, [w:] Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
View in Google Scholar
Kapuściński R. (2003), Autoportret reportera, Kraków.
View in Google Scholar
Kapuściński R. (2004), Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI w., Kraków.
View in Google Scholar
Pawlikowska B. (2009), Blondynka na safari, Warszawa.
View in Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka w Tanzanii, Warszawa.
View in Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka na Zanzibarze, Warszawa.
View in Google Scholar
Pawlikowska B. (2010), Blondynka na Czarnym Lądzie, Warszawa.
View in Google Scholar
Pawlikowska B., www.oliwkowo.pl
View in Google Scholar
Tarnawski W. (1993), Reportaż i sztuka, [w:] Uchwycić cel, Lublin.
View in Google Scholar
Urbaniak P. (2010), Reportaż jako źródło wiedzy o społeczeństwie, [w:] Reportaż bez granic?
View in Google Scholar
Teksty, warsztat reportera, zjawiska medialne, Wrocław.
View in Google Scholar
Wojciechowska M. (2009), Kobieta na krańcu świata, Warszawa.
View in Google Scholar