Abstrakt
A story of sin: the controversy surrounding polish reception of Walerian Borowczyk’s cinematic works
Worldwide Walerian Borowczyk is known as a vanguard artist. In Poland, however, his works have been always divided into two categories: the “real art”, eg. his animated films made with Jan Lenica and “all the rest”, usually called “controversial” or demoralizing”, made abroad. Borowczyk’s late works (such as Immoral Tales, 1974, The Beast, 1975, or Emmanuelle V, 1987) confirmed his image of a pornographer, an iconoclast and controversial yet repetitive creator constantly shocking with (cheap) erotica. In that context, an insight on the reception of Borowczyk’s cinematic works in his homeland seems particularly interesting. An analysis of the aforementioned problem is followed by an attempt to find all the possible sources of such particular reception of the works of Walerian Borowczyk. He was a director viewed either as a pornographer or an uncompromising icon of bold film productions - the first real surrealist of Polish cinema.
Bibliografia
Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
Zobacz w Google Scholar
Borowczyk W., Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Warszawa 2007.
Zobacz w Google Scholar
Borowczyk W., Moje polskie lata. Dzieje grzechu 2000, przeł. L. Brokowska, Paris 2001.
Zobacz w Google Scholar
Borowczyk W., Rivette J, Delahaye M., Pierre S., Kino nie jest sztuką zespołową, przeł. W. Chyła,
Zobacz w Google Scholar
W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20.
Zobacz w Google Scholar
Ch. E., Teatr państwa Kabal, „Film” 1967, nr 40.
Zobacz w Google Scholar
Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. K. Wielebska, K. Mikruda, Kraków–Warszawa 2010./ A Story of Sin. Surrealism in Polish Cinema, ed. K. Wielebska, K. Mikruda, Krakow–Warsaw 2010.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895–1997, Poznań 1999.
Zobacz w Google Scholar
Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. „Boro”, „Film” 1969, nr 25.
Zobacz w Google Scholar
Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27.
Zobacz w Google Scholar
Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19.
Zobacz w Google Scholar
Kałużyński Z., Dalsze dzieje grzechu, „Polityka” 2002, nr 39.
Zobacz w Google Scholar
Księżyk R., Piękno i bestie, „Film” 2006, nr 4.
Zobacz w Google Scholar
Kurpiewski L., Zapiski skandalisty, „Newsweek” 2008, nr 13.
Zobacz w Google Scholar
Kurz I., Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało, „Kino” 2008, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Kwas P., Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
Zobacz w Google Scholar
Lubelski T., Historia kina polskiego, Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.
Zobacz w Google Scholar
Maciejewski Ł., Nagi instynkt, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 3.21 (dodatek Kultura).
Zobacz w Google Scholar
Pietrasik Z., Niemoralny moralista, „Polityka” 2006, nr 7.
Zobacz w Google Scholar
Polak C., Nieznane wcielenia mistrza kina erotycznego, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 19.
Zobacz w Google Scholar
Sadowska M., Porno dla inteligentów, „Przekrój” 2009, nr 45.
Zobacz w Google Scholar
Wojtczak M., Kronika nie tylko filmowa, Warszawa 2004.
Zobacz w Google Scholar