Dzieje grzechu, czyli kontrowersje wokół polskiej recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka
PDF (Język Polski)

How to Cite

Kwas, P. (2014). Dzieje grzechu, czyli kontrowersje wokół polskiej recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 4, 105–112. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1547

Abstract

A story of sin: the controversy surrounding polish reception of Walerian Borowczyk’s cinematic works

Worldwide Walerian Borowczyk is known as a vanguard artist. In Poland, however, his works have been always divided into two categories: the “real art”, eg. his animated films made with Jan Lenica and “all the rest”, usually called “controversial” or demoralizing”, made abroad. Borowczyk’s late works (such as Immoral Tales, 1974, The Beast, 1975, or Emmanuelle V, 1987) confirmed his image of a pornographer, an iconoclast and controversial yet repetitive creator constantly shocking with (cheap) erotica. In that context, an insight on the reception of Borowczyk’s cinematic works in his homeland seems particularly interesting. An analysis of the aforementioned problem is followed by an attempt to find all the possible sources of such particular reception of the works of Walerian Borowczyk. He was a director viewed either as a pornographer or an uncompromising icon of bold film productions - the first real surrealist of Polish cinema.

PDF (Język Polski)

References

Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
View in Google Scholar

Borowczyk W., Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Warszawa 2007.
View in Google Scholar

Borowczyk W., Moje polskie lata. Dzieje grzechu 2000, przeł. L. Brokowska, Paris 2001.
View in Google Scholar

Borowczyk W., Rivette J, Delahaye M., Pierre S., Kino nie jest sztuką zespołową, przeł. W. Chyła,
View in Google Scholar

W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20.
View in Google Scholar

Ch. E., Teatr państwa Kabal, „Film” 1967, nr 40.
View in Google Scholar

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. K. Wielebska, K. Mikruda, Kraków–Warszawa 2010./ A Story of Sin. Surrealism in Polish Cinema, ed. K. Wielebska, K. Mikruda, Krakow–Warsaw 2010.
View in Google Scholar

Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895–1997, Poznań 1999.
View in Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. „Boro”, „Film” 1969, nr 25.
View in Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27.
View in Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19.
View in Google Scholar

Kałużyński Z., Dalsze dzieje grzechu, „Polityka” 2002, nr 39.
View in Google Scholar

Księżyk R., Piękno i bestie, „Film” 2006, nr 4.
View in Google Scholar

Kurpiewski L., Zapiski skandalisty, „Newsweek” 2008, nr 13.
View in Google Scholar

Kurz I., Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało, „Kino” 2008, nr 1.
View in Google Scholar

Kwas P., Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
View in Google Scholar

Lubelski T., Historia kina polskiego, Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.
View in Google Scholar

Maciejewski Ł., Nagi instynkt, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 3.21 (dodatek Kultura).
View in Google Scholar

Pietrasik Z., Niemoralny moralista, „Polityka” 2006, nr 7.
View in Google Scholar

Polak C., Nieznane wcielenia mistrza kina erotycznego, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 19.
View in Google Scholar

Sadowska M., Porno dla inteligentów, „Przekrój” 2009, nr 45.
View in Google Scholar

Wojtczak M., Kronika nie tylko filmowa, Warszawa 2004.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.