Abstrakt
Emitowany od 2011 roku brytyjski serial science-fiction Black Mirror autorstwa Charliego Brookera w ciągu kilku lat emisji zyskał uznanie wśród widzów na całym świecie, o czym świadczy nagroda Emmy przyznana w 2012 roku i zapowiadany trzeci sezon serii. Wykorzystując „czarny humor” i satyrę, serial w sposób defetystyczny ukazuje negatywne skutki rozwoju medialnych technologii na społeczeństwo niedalekiej przyszłości. W swoim artykule koncentruję się na kilku fenomenach poruszanych przez twórców Black Mirror - uwiedzeniu bohaterów przez media, które w zamierzeniu miały uczynić ich życie szczęśliwszym, a przynoszą im jedynie ból i upokorzenie, potrzebie nieustannego nadzoru nad bliskimi wyzwalaną przez coraz bardziej zaawansowane technologie, przyjemności z podglądania cudzego cierpienia czy postępującej symulacji rzeczywistości. Do zilustrowania owych zjawisk wykorzystuję między innymi koncepcje Guya Deborda, Jeana Baudrillarda, Paula Virilio, jak również rozważania Michela Foucault dotyczące władzy panoptycznej.Bibliografia
Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacje, Sławomir Królak (przeł.). Warszawa: Sic!
Zobacz w Google Scholar
Beaumont-Thomas Ben. 2014. „Black Mirror: White Christmas review – sentimentality offset with wicked wit”. The Guardian. Dostęp 29 stycznia 2016. http://www.theguardian.com/media/2014/dec/12/black-mirror-charlie-brooker-rafe-spall-jon-hamm
Zobacz w Google Scholar
Birnbaum Debra. 2015. „Netflix Picks Up ‘Black Mirror’ for 12 New Episodes”. Variety. Dostęp 30 stycznia 2016. http://variety.com/2015/digital/news/netflix-black-mirror-new-episodes-1201602037/
Zobacz w Google Scholar
Debord Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Dzieza Josh. 2014. „I can’t stop comparying evething to ‘Black Mirror’”. The Verge. Dostęp 30 stycznia 2016. http://www.theverge.com/2014/12/31/7471901/i-cant-stop-comparing-everything-to-black-mirror
Zobacz w Google Scholar
Foucault Michel. 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Tadeusz Komendant (przeł.). Warszawa: Aletheia.
Zobacz w Google Scholar
Freud Sigmund. 2007. Żałoba i melancholia. W Sigmund Freud, Psychologia nieświadomości, Robert Reszke (przeł.). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Zobacz w Google Scholar
Goffman Erving. 2005. Człowiek w teatrze życia codziennego. W Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Leszek Kolankiewicz (red.). Warszawa: Wydawnictwo UW: 47–60.
Zobacz w Google Scholar
Hogan Michael. 2011. „Black Mirror: The National Anthem, Channel 4, review”. The Telegraph. Dostęp 20 stycznia 2016. http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/8932095/Black-Mirror-The-National-Anthem-Channel-4-review.html
Zobacz w Google Scholar
Jeffery Morgan. 2014. „Black Mirror: Charlie Brooker, Jon Hamm on the dark side of Yuletide”. Digital Spy. Dostęp 20 stycznia 2016. http://www.digitalspy.com/tv/black-mirror/interviews/a616435/black-mirror-charlie-brooker-jon-hamm-on-the-dark-side-of-yuletide/#~oYqejlSZze0OWO
Zobacz w Google Scholar
McNair Brian. 2004. Seks, demokratyzacja pożądania i media czyli kultura obnażania, Ewa Klekot (przeł.). Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2004. „Metafory współczesności: społeczeństwo spektaklu”. Nowa Polszczyzna 5 : 44–49.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010. Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Virilio Paul. 2001. Maszyna widzenia. W Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Andrzej Gwóźdź (red.). Kraków: Universitas : 39–62.
Zobacz w Google Scholar
Ziętek Agnieszka. 2013. Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar