Abstrakt
Artykuł traktuje o koncertach metalowych jako (nie-)świadomej realizacji teatru okrucieństwa sformułowanej w latach trzydziestych XX wieku przez Antonina Artauda. Życie tego twórcy jest buntem wobec mieszczańskiego stylu życia, co przekłada się przede wszystkim na treść jego pism, które są obrazoburcze i przełomowe. Jest w tym pewne podobieństwo do estetyki i poetyki muzyki blackmetalowej, ewokującej nastrój grozy i buntu. Teatr okrucieństwa nie ma związku z zadawaniem bólu i cierpienia w wymiarze fizycznym, Artaudowi zależało na tym, by spektakl był okazją do zmian w widzu, dla którego oglądane przedstawienie jest doświadczeniem wzniosłym, rytualnym i dotykającym sacrum. Koncerty zespołów: Gorgoroth, Batushka i Tool, zostały wybrane jako reprezentatywne dla omówienia obecności koncepcji Artauda w muzyce metalowej.Bibliografia
Artaud Antonin. 1961. Teatr i jego sobowtór – fragmenty. Hanna Szymańska (przeł.).Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Artaud Antonin. 1978. Teatr i jego sobowtór. Konstanty Puzyna (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Artaud Antonin. 1999. Heliogabal albo anarchista ukoronowany. Bogdan Banasiak Krzysztof Matuszewski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Banasiak Bogdan. 2001. „Antonin Artaud – wędrowny wieszcz”. Sztuka i Filozofia nr 19. 53–68.
Zobacz w Google Scholar
Banasiak Bogdan. 2011. „Skończyć z sądem bożym – słuchowisko”. Teatr nr 7/8. 14–20.
Zobacz w Google Scholar
Carroll Noël. 2001. „Interpretation, Theatrical Performance, and Ontology”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism nr 59. 313–316.
Zobacz w Google Scholar
Dziewulska Małgorzata. 1968. „Artaud i metafizyka surrealizmu”. Dialog nr 13(6). 102–109.
Zobacz w Google Scholar
Gac Dominik. 2016. „Muzyka okrucieństwa”. Teatr nr 12. 34–39.
Zobacz w Google Scholar
Kolankiewicz Leszek. 2001. Święty Artaud. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Osipovich David. 2005. „What Is a Theatrical Performance?” The Journal of Aesthetics and Art Criticism nr 64. 461–470.
Zobacz w Google Scholar
Swoboda Tomasz. 2010. Historie oka: Bataille, Leiris, Artaud, Blachot. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Netografia
Zobacz w Google Scholar
Allen Joe. 2011. Eat Shit and Die: GG Allin’s First Name was Jesus Christ. http://rockstarmartyr.net/eat-shit-and-die-gg-allins-first-name-was-jesus-christ/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar
Dańko Ireneusz. 2004. Satanistyczny koncert w krakowskiej TVP. http://wyborcza.pl/1,75248,1896602.html. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar
Five Amazing Maynard James Keenan Vocal Performances. https://loudwire.com/amazing-maynard-james-keenan-vocal-performances/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar
Jan Klata i Michał „Nihil” Kuźniak o Furii w „Weselu”, „Weselu” w Furii i odrodzeniach. http://metalurgia.net.pl/jan-klata-i-michal-nihil-kuzniak-o-furii-w-weselu-weselu-w-furii-i-odrodzeniach-wywiad/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar
Rzeczpospolita Niewierna Tour: Behemoth, Bölzer, Batushka; Kraków, Hala Wisły, 07.10.2016. http://chaosvault.com/relacje/rzeczpospolita-niewierna-tour-behemoth-bolzer-batushka-krakow-hala-wisly-07-10-2016/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar