Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa
PDF

Słowa kluczowe

Artaud
Batushka
Gorgoroth
Tool
Theatre of Cruelty
music concert Artaud
teatr okrucieństwa
koncert muzyczny
Batushka
Gorgoroth
Tool

Jak cytować

Stec, Łukasz. (2020). Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa . Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 11(3), 70–80. https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.5

Abstrakt

Artykuł traktuje o koncertach metalowych jako (nie-)świadomej realizacji teatru okrucieństwa sformułowanej w latach trzydziestych XX wieku przez Antonina Artauda. Życie tego twórcy jest buntem wobec mieszczańskiego stylu życia, co przekłada się przede wszystkim na treść jego pism, które są obrazoburcze i przełomowe. Jest w tym pewne podobieństwo do estetyki i poetyki muzyki blackmetalowej, ewokującej nastrój grozy i buntu. Teatr okrucieństwa nie ma związku z zadawaniem bólu i cierpienia w wymiarze fizycznym, Artaudowi zależało na tym, by spektakl był okazją do zmian w widzu, dla którego oglądane przedstawienie jest doświadczeniem wzniosłym, rytualnym i dotykającym sacrum. Koncerty zespołów: Gorgoroth, Batushka i Tool, zostały wybrane jako reprezentatywne dla omówienia obecności koncepcji Artauda w muzyce metalowej.
https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.5
PDF

Bibliografia

Artaud Antonin. 1961. Teatr i jego sobowtór – fragmenty. Hanna Szymańska (przeł.).Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Artaud Antonin. 1978. Teatr i jego sobowtór. Konstanty Puzyna (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Artaud Antonin. 1999. Heliogabal albo anarchista ukoronowany. Bogdan Banasiak Krzysztof Matuszewski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Banasiak Bogdan. 2001. „Antonin Artaud – wędrowny wieszcz”. Sztuka i Filozofia nr 19. 53–68.
Zobacz w Google Scholar

Banasiak Bogdan. 2011. „Skończyć z sądem bożym – słuchowisko”. Teatr nr 7/8. 14–20.
Zobacz w Google Scholar

Carroll Noël. 2001. „Interpretation, Theatrical Performance, and Ontology”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism nr 59. 313–316.
Zobacz w Google Scholar

Dziewulska Małgorzata. 1968. „Artaud i metafizyka surrealizmu”. Dialog nr 13(6). 102–109.
Zobacz w Google Scholar

Gac Dominik. 2016. „Muzyka okrucieństwa”. Teatr nr 12. 34–39.
Zobacz w Google Scholar

Kolankiewicz Leszek. 2001. Święty Artaud. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Osipovich David. 2005. „What Is a Theatrical Performance?” The Journal of Aesthetics and Art Criticism nr 64. 461–470.
Zobacz w Google Scholar

Swoboda Tomasz. 2010. Historie oka: Bataille, Leiris, Artaud, Blachot. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Netografia
Zobacz w Google Scholar

Allen Joe. 2011. Eat Shit and Die: GG Allin’s First Name was Jesus Christ. http://rockstarmartyr.net/eat-shit-and-die-gg-allins-first-name-was-jesus-christ/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar

Dańko Ireneusz. 2004. Satanistyczny koncert w krakowskiej TVP. http://wyborcza.pl/1,75248,1896602.html. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar

Five Amazing Maynard James Keenan Vocal Performances. https://loudwire.com/amazing-maynard-james-keenan-vocal-performances/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar

Jan Klata i Michał „Nihil” Kuźniak o Furii w „Weselu”, „Weselu” w Furii i odrodzeniach. http://metalurgia.net.pl/jan-klata-i-michal-nihil-kuzniak-o-furii-w-weselu-weselu-w-furii-i-odrodzeniach-wywiad/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar

Rzeczpospolita Niewierna Tour: Behemoth, Bölzer, Batushka; Kraków, Hala Wisły, 07.10.2016. http://chaosvault.com/relacje/rzeczpospolita-niewierna-tour-behemoth-bolzer-batushka-krakow-hala-wisly-07-10-2016/. (dostęp: 14.07.2019).
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.