Abstrakt
Artykuł dotyczy inspiracji, zapożyczeń i przetworzeń motywów horroru filmowego obecnych w wideoklipach zespołów heavymetalowych. Podkreślono w nim aspekt zróżnicowanego podejścia twórców teledysków heavymetalowych do toposów horroru interpretowanych w kontekście specyfiki poszczególnych gatunków muzyki metalowej. Analizy wybranych przykładów dokonano w ujęciu kulturoznawczym oraz filmoznawczym.
Bibliografia
Carroll Noël. 2004. Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć. Mirosław Przylipiak (przeł.). Gdańsk.
Dickinson Bruce. 2017. Autobiografia. Jakub Michalski (przeł.). Kraków.
Dźwigoł Renata. 2004. Polskie ludowe słownictwo mitologiczne. Kraków.
Eliade Mircea. 1999. Sacrum i profanum. O istocie religijności. Robert Reszke (przeł.). Warszawa.
Hendrykowski Marek. 1994. Słownik wyrazów filmowych. Poznań.
Janion Maria. 2002. Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk.
Jarecka Urszula. 1999. Świat wideoklipu. Warszawa.
Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal - Music and Culture on the Edge. New York.
Kołodyński Andrzej. 1986. Seans z wampirem. Warszawa.
Krzeszowski Tomasz Paweł. 1994. „Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych”. Etnolingwistyka nr 6. 29-51.
Maj Krzysztof M. 2017. „Silmarillion - allotopia J.R.R. Tolkiena w perspektywie ardologicznej”. Creatio Fantastica nr 2(57). 73-91.
Ner Andrzej. 2016. „Ceremonia przeciwieństw. Wybrane struktury opozycyjne w heavy
metalu”. Opozycje jako kategoria kulturowa. Marzena Badach, Katarzyna Smyk (red.). Lublin. 123-141.
Reynolds Simon. 2017. Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Filip Łobodziński (przeł.). Warszawa.
Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal. The Music and Its Culture. New York.
Netografia
https://www.rollingstone.com/music/music-lists/inside-metallica-guitarist-kirk-hammetts-horror-movie-poster-collection-124316/. (dostęp: 16.07.2019)