Abstract
The article concerns inspirations, borrowings and transformations of motifs from horror movies, present in music videos of heavy metal bands. It emphasises the aspect of diverse approach of heavy metal music video makers to horror topos, interpreted in the context of specific metal music genres. The analysis of selected examples was conducted with the use of cultural and film-related approach.
References
Carroll Noël. 2004. Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć. Mirosław Przylipiak (przeł.). Gdańsk.
Dickinson Bruce. 2017. Autobiografia. Jakub Michalski (przeł.). Kraków.
Dźwigoł Renata. 2004. Polskie ludowe słownictwo mitologiczne. Kraków.
Eliade Mircea. 1999. Sacrum i profanum. O istocie religijności. Robert Reszke (przeł.). Warszawa.
Hendrykowski Marek. 1994. Słownik wyrazów filmowych. Poznań.
Janion Maria. 2002. Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk.
Jarecka Urszula. 1999. Świat wideoklipu. Warszawa.
Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal - Music and Culture on the Edge. New York.
Kołodyński Andrzej. 1986. Seans z wampirem. Warszawa.
Krzeszowski Tomasz Paweł. 1994. „Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych”. Etnolingwistyka nr 6. 29-51.
Maj Krzysztof M. 2017. „Silmarillion - allotopia J.R.R. Tolkiena w perspektywie ardologicznej”. Creatio Fantastica nr 2(57). 73-91.
Ner Andrzej. 2016. „Ceremonia przeciwieństw. Wybrane struktury opozycyjne w heavy
metalu”. Opozycje jako kategoria kulturowa. Marzena Badach, Katarzyna Smyk (red.). Lublin. 123-141.
Reynolds Simon. 2017. Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Filip Łobodziński (przeł.). Warszawa.
Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal. The Music and Its Culture. New York.
Netografia
https://www.rollingstone.com/music/music-lists/inside-metallica-guitarist-kirk-hammetts-horror-movie-poster-collection-124316/. (dostęp: 16.07.2019)