Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk
PDF

Słowa kluczowe

YouTube
image
popular science discourse
popular science style
video blog
vlogger YouTube
wizerunek
dyskurs popularnonaukowy
styl popularnonaukowy
wideoblog
wloger

Jak cytować

Barańska-Szmitko, A. (2020). Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 12(2), 62–77. https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.5

Abstrakt

Celem niniejszego tekstu jest określenie, jaki wizerunek może być komunikowany przez historyka w jego filmach, zamieszczonych na kanale w serwisie YouTube. Ponadto podejmie się próbę odpowiedzi na pytanie, czy cechy dyskursu popularnonaukowego wideobloga wpływają na konstruowany przez odbiorcę wizerunek youtubera. Badania przeprowadzono z udziałem respondentów, którzy oglądali film, a następnie określali wizerunek historyka. Wyniki pozwalają zauważyć, że wizerunek wlogera składa się głównie z cech opartych na komunikatywności, ekspresyjności, wiedzy, humorze, pasji i zaangażowaniu oraz pewności siebie. Choć dyskurs ułatwia komunikowanie niektórych cech wizerunkowych, to proporcje tych cech w wizerunku są różne w zależności od wlogera.
https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.5
PDF

Bibliografia

Barańska-Szmitko Anna. 2014. „Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 1(23). 211-227.
Barańska-Szmitko Anna. 2016a. Cechy wypowiedzi ironisty. Werbalne sposoby komunikowania „ironiczności”. W: Badanie i projektowanie komunikacji 5, Annette Siemes, Michał Grech, Mariusz Wszołek (red.). Kraków. 147-163.
Barańska-Szmitko Anna. 2016b. „Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 2(32). 107-117.
Barańska-Szmitko Anna. 2018a. Wizerunek felietonisty i sposoby jego werbalnego komunikowania. Łódź.
Barańska-Szmitko Anna. 2018b. Wpływ słowa i obrazu na wizerunek felietonisty. Łódź.
Brodnicka Maja. 2019. „Wizerunek prasowy Jarosława Kaczyńskiego w wybranych tygodnikach opinii podczas polskiej kampanii parlamentarnej w 2015 r.”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 28. 21-43.
Brzoza Katarzyna. 2019. „Pierwsza dama w internetowych memach obrazkowych na wybranych przykładach”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXVI, 1. 127-140.
Budzyński Wojciech. 2008. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa.
Fleischer Michael. 2007. Ogólna teoria komunikacji. Wrocław.
Fleischer Michael. 2008. Konstrukcja rzeczywistości 2. Wrocław.
Fleischer Michael. 2012. Typologia komunikacji. Łódź.
Gierło-Klimaszewska Katarzyna, Gajda Joanna. 2019. „The Image of Prime Ministers Ewa Kopacz, Beata Szydło and Donald Tusk in the Czech Portal iDnes”. Państwo i Społeczeństwo 2 (XIX). 129-149.
Grzesiak Mateusz. 2018. „Profiling of YouTube Users as a Basis for Creating the Strategy for a Personal Brand of Celebrities”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 360. 106-127.
Leśniczak Rafał. 2018. „Wizerunek Festiwalu »Łódź Czterech Kultur« w łódzkich dziennikach w perspektywie framing analysis”. Studia Mediozanwcze nr 4(75). 61-70.
Lewandowska Maria. 2018. „YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel”. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna: Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM t. 14, nr 4. 35-50.
Maciejak Katarzyna. 2015. Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu popularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej. W: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 105-115.
Maciejak Katarzyna. 2018. YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków.
Pereira Sara, Moura Pedro, Fillol Joana. 2018. „The Youtubers Phenomenon: What Makes Youtube Stars so Popular for Young People?”. Fonseca. Journal of Communication nr 17. 107-123.
Pielużek Marcin. 2018. Wizerunek imigrantów w komunikacji brytyjskiej skrajnej prawicy na przykładzie publikacji Britain First i Brytyjskiej Partii Narodowej. W: Badanie komunikacji vol 1. Mariusz Wszołek, Michał Grech, Annette Siemes (red.). Wrocław. 95-120.
Rosińska Klaudia. 2019. „Wizerunek Donalda Trumpa na polskojęzycznych profilach Twittera w dniu zwycięstwa w wyborach prezydenckich w USA”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 68-82.
Sarna Paweł. 2019. „W trosce o nieprzedstawienie - wizerunek Józefa Stalina na łamach czasopism społeczno-kulturalnych okresu stalinizmu w Polsce”. Res Rhetorica nr 6(2). 32-47.
Style współczesnej polszczyzny. 2013. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.). Kraków.
Tworzydło Dariusz. 2019. „Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 1-14.
Vashkecich Inna. 2018. „The Image of a Soviet Woman-Politician in the Belarusian Magazine »Rabotnitsa i syalyanka« (1946-1991)”. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych nr 2(5). 99-111.
Wojcik Krystyna. 2009. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków. Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.