Abstrakt
Celem niniejszego tekstu jest określenie, jaki wizerunek może być komunikowany przez historyka w jego filmach, zamieszczonych na kanale w serwisie YouTube. Ponadto podejmie się próbę odpowiedzi na pytanie, czy cechy dyskursu popularnonaukowego wideobloga wpływają na konstruowany przez odbiorcę wizerunek youtubera. Badania przeprowadzono z udziałem respondentów, którzy oglądali film, a następnie określali wizerunek historyka. Wyniki pozwalają zauważyć, że wizerunek wlogera składa się głównie z cech opartych na komunikatywności, ekspresyjności, wiedzy, humorze, pasji i zaangażowaniu oraz pewności siebie. Choć dyskurs ułatwia komunikowanie niektórych cech wizerunkowych, to proporcje tych cech w wizerunku są różne w zależności od wlogera.Bibliografia
Barańska-Szmitko Anna. 2014. „Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 1(23). 211-227.
Barańska-Szmitko Anna. 2016a. Cechy wypowiedzi ironisty. Werbalne sposoby komunikowania „ironiczności”. W: Badanie i projektowanie komunikacji 5, Annette Siemes, Michał Grech, Mariusz Wszołek (red.). Kraków. 147-163.
Barańska-Szmitko Anna. 2016b. „Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 2(32). 107-117.
Barańska-Szmitko Anna. 2018a. Wizerunek felietonisty i sposoby jego werbalnego komunikowania. Łódź.
Barańska-Szmitko Anna. 2018b. Wpływ słowa i obrazu na wizerunek felietonisty. Łódź.
Brodnicka Maja. 2019. „Wizerunek prasowy Jarosława Kaczyńskiego w wybranych tygodnikach opinii podczas polskiej kampanii parlamentarnej w 2015 r.”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 28. 21-43.
Brzoza Katarzyna. 2019. „Pierwsza dama w internetowych memach obrazkowych na wybranych przykładach”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXVI, 1. 127-140.
Budzyński Wojciech. 2008. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa.
Fleischer Michael. 2007. Ogólna teoria komunikacji. Wrocław.
Fleischer Michael. 2008. Konstrukcja rzeczywistości 2. Wrocław.
Fleischer Michael. 2012. Typologia komunikacji. Łódź.
Gierło-Klimaszewska Katarzyna, Gajda Joanna. 2019. „The Image of Prime Ministers Ewa Kopacz, Beata Szydło and Donald Tusk in the Czech Portal iDnes”. Państwo i Społeczeństwo 2 (XIX). 129-149.
Grzesiak Mateusz. 2018. „Profiling of YouTube Users as a Basis for Creating the Strategy for a Personal Brand of Celebrities”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 360. 106-127.
Leśniczak Rafał. 2018. „Wizerunek Festiwalu »Łódź Czterech Kultur« w łódzkich dziennikach w perspektywie framing analysis”. Studia Mediozanwcze nr 4(75). 61-70.
Lewandowska Maria. 2018. „YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel”. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna: Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM t. 14, nr 4. 35-50.
Maciejak Katarzyna. 2015. Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu popularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej. W: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 105-115.
Maciejak Katarzyna. 2018. YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków.
Pereira Sara, Moura Pedro, Fillol Joana. 2018. „The Youtubers Phenomenon: What Makes Youtube Stars so Popular for Young People?”. Fonseca. Journal of Communication nr 17. 107-123.
Pielużek Marcin. 2018. Wizerunek imigrantów w komunikacji brytyjskiej skrajnej prawicy na przykładzie publikacji Britain First i Brytyjskiej Partii Narodowej. W: Badanie komunikacji vol 1. Mariusz Wszołek, Michał Grech, Annette Siemes (red.). Wrocław. 95-120.
Rosińska Klaudia. 2019. „Wizerunek Donalda Trumpa na polskojęzycznych profilach Twittera w dniu zwycięstwa w wyborach prezydenckich w USA”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 68-82.
Sarna Paweł. 2019. „W trosce o nieprzedstawienie - wizerunek Józefa Stalina na łamach czasopism społeczno-kulturalnych okresu stalinizmu w Polsce”. Res Rhetorica nr 6(2). 32-47.
Style współczesnej polszczyzny. 2013. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.). Kraków.
Tworzydło Dariusz. 2019. „Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 1-14.
Vashkecich Inna. 2018. „The Image of a Soviet Woman-Politician in the Belarusian Magazine »Rabotnitsa i syalyanka« (1946-1991)”. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych nr 2(5). 99-111.
Wojcik Krystyna. 2009. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków. Warszawa.
Barańska-Szmitko Anna. 2016a. Cechy wypowiedzi ironisty. Werbalne sposoby komunikowania „ironiczności”. W: Badanie i projektowanie komunikacji 5, Annette Siemes, Michał Grech, Mariusz Wszołek (red.). Kraków. 147-163.
Barańska-Szmitko Anna. 2016b. „Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 2(32). 107-117.
Barańska-Szmitko Anna. 2018a. Wizerunek felietonisty i sposoby jego werbalnego komunikowania. Łódź.
Barańska-Szmitko Anna. 2018b. Wpływ słowa i obrazu na wizerunek felietonisty. Łódź.
Brodnicka Maja. 2019. „Wizerunek prasowy Jarosława Kaczyńskiego w wybranych tygodnikach opinii podczas polskiej kampanii parlamentarnej w 2015 r.”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 28. 21-43.
Brzoza Katarzyna. 2019. „Pierwsza dama w internetowych memach obrazkowych na wybranych przykładach”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXVI, 1. 127-140.
Budzyński Wojciech. 2008. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa.
Fleischer Michael. 2007. Ogólna teoria komunikacji. Wrocław.
Fleischer Michael. 2008. Konstrukcja rzeczywistości 2. Wrocław.
Fleischer Michael. 2012. Typologia komunikacji. Łódź.
Gierło-Klimaszewska Katarzyna, Gajda Joanna. 2019. „The Image of Prime Ministers Ewa Kopacz, Beata Szydło and Donald Tusk in the Czech Portal iDnes”. Państwo i Społeczeństwo 2 (XIX). 129-149.
Grzesiak Mateusz. 2018. „Profiling of YouTube Users as a Basis for Creating the Strategy for a Personal Brand of Celebrities”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 360. 106-127.
Leśniczak Rafał. 2018. „Wizerunek Festiwalu »Łódź Czterech Kultur« w łódzkich dziennikach w perspektywie framing analysis”. Studia Mediozanwcze nr 4(75). 61-70.
Lewandowska Maria. 2018. „YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel”. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna: Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM t. 14, nr 4. 35-50.
Maciejak Katarzyna. 2015. Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu popularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej. W: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 105-115.
Maciejak Katarzyna. 2018. YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków.
Pereira Sara, Moura Pedro, Fillol Joana. 2018. „The Youtubers Phenomenon: What Makes Youtube Stars so Popular for Young People?”. Fonseca. Journal of Communication nr 17. 107-123.
Pielużek Marcin. 2018. Wizerunek imigrantów w komunikacji brytyjskiej skrajnej prawicy na przykładzie publikacji Britain First i Brytyjskiej Partii Narodowej. W: Badanie komunikacji vol 1. Mariusz Wszołek, Michał Grech, Annette Siemes (red.). Wrocław. 95-120.
Rosińska Klaudia. 2019. „Wizerunek Donalda Trumpa na polskojęzycznych profilach Twittera w dniu zwycięstwa w wyborach prezydenckich w USA”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 68-82.
Sarna Paweł. 2019. „W trosce o nieprzedstawienie - wizerunek Józefa Stalina na łamach czasopism społeczno-kulturalnych okresu stalinizmu w Polsce”. Res Rhetorica nr 6(2). 32-47.
Style współczesnej polszczyzny. 2013. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.). Kraków.
Tworzydło Dariusz. 2019. „Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 1-14.
Vashkecich Inna. 2018. „The Image of a Soviet Woman-Politician in the Belarusian Magazine »Rabotnitsa i syalyanka« (1946-1991)”. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych nr 2(5). 99-111.
Wojcik Krystyna. 2009. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków. Warszawa.
Downloads
Download data is not yet available.