The relationship between popular science discourse in YouTube and the image of a vlogger, based on the examples of “Historia Bez Cenzury” and “Irytujący Historyk” channels
PDF (Język Polski)

Keywords

YouTube
image
popular science discourse
popular science style
video blog
vlogger YouTube
wizerunek
dyskurs popularnonaukowy
styl popularnonaukowy
wideoblog
wloger

How to Cite

Barańska-Szmitko, A. (2020). The relationship between popular science discourse in YouTube and the image of a vlogger, based on the examples of “Historia Bez Cenzury” and “Irytujący Historyk” channels. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 12(2), 62–77. https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.5

Abstract

The purpose of this paper is to determine what kind of image could be communicated by a historian in his/her films, shared on their YouTube channel. Moreover, there is a question whether the features of a popular science video blog influence the image of a vlogger, which is constructed by a recipient. Research was conducted among respondents who watched a film and then described the image of the historian. The results indicate that the image of a vlogger consists mainly of features based on communication skills, expressiveness, knowledge, sense of humor, passion and involvement, as well as self-confidence. Although the discourse facilitates communication of some image qualities, their proportions are different, depending on a particular vlogger.
https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.5
PDF (Język Polski)

References

Barańska-Szmitko Anna. 2014. „Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 1(23). 211-227.
Barańska-Szmitko Anna. 2016a. Cechy wypowiedzi ironisty. Werbalne sposoby komunikowania „ironiczności”. W: Badanie i projektowanie komunikacji 5, Annette Siemes, Michał Grech, Mariusz Wszołek (red.). Kraków. 147-163.
Barańska-Szmitko Anna. 2016b. „Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica nr 2(32). 107-117.
Barańska-Szmitko Anna. 2018a. Wizerunek felietonisty i sposoby jego werbalnego komunikowania. Łódź.
Barańska-Szmitko Anna. 2018b. Wpływ słowa i obrazu na wizerunek felietonisty. Łódź.
Brodnicka Maja. 2019. „Wizerunek prasowy Jarosława Kaczyńskiego w wybranych tygodnikach opinii podczas polskiej kampanii parlamentarnej w 2015 r.”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 28. 21-43.
Brzoza Katarzyna. 2019. „Pierwsza dama w internetowych memach obrazkowych na wybranych przykładach”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXVI, 1. 127-140.
Budzyński Wojciech. 2008. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa.
Fleischer Michael. 2007. Ogólna teoria komunikacji. Wrocław.
Fleischer Michael. 2008. Konstrukcja rzeczywistości 2. Wrocław.
Fleischer Michael. 2012. Typologia komunikacji. Łódź.
Gierło-Klimaszewska Katarzyna, Gajda Joanna. 2019. „The Image of Prime Ministers Ewa Kopacz, Beata Szydło and Donald Tusk in the Czech Portal iDnes”. Państwo i Społeczeństwo 2 (XIX). 129-149.
Grzesiak Mateusz. 2018. „Profiling of YouTube Users as a Basis for Creating the Strategy for a Personal Brand of Celebrities”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 360. 106-127.
Leśniczak Rafał. 2018. „Wizerunek Festiwalu »Łódź Czterech Kultur« w łódzkich dziennikach w perspektywie framing analysis”. Studia Mediozanwcze nr 4(75). 61-70.
Lewandowska Maria. 2018. „YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel”. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna: Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM t. 14, nr 4. 35-50.
Maciejak Katarzyna. 2015. Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu popularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej. W: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 105-115.
Maciejak Katarzyna. 2018. YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków.
Pereira Sara, Moura Pedro, Fillol Joana. 2018. „The Youtubers Phenomenon: What Makes Youtube Stars so Popular for Young People?”. Fonseca. Journal of Communication nr 17. 107-123.
Pielużek Marcin. 2018. Wizerunek imigrantów w komunikacji brytyjskiej skrajnej prawicy na przykładzie publikacji Britain First i Brytyjskiej Partii Narodowej. W: Badanie komunikacji vol 1. Mariusz Wszołek, Michał Grech, Annette Siemes (red.). Wrocław. 95-120.
Rosińska Klaudia. 2019. „Wizerunek Donalda Trumpa na polskojęzycznych profilach Twittera w dniu zwycięstwa w wyborach prezydenckich w USA”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 68-82.
Sarna Paweł. 2019. „W trosce o nieprzedstawienie - wizerunek Józefa Stalina na łamach czasopism społeczno-kulturalnych okresu stalinizmu w Polsce”. Res Rhetorica nr 6(2). 32-47.
Style współczesnej polszczyzny. 2013. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.). Kraków.
Tworzydło Dariusz. 2019. „Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger”. Studia Medioznawcze nr 1(76). 1-14.
Vashkecich Inna. 2018. „The Image of a Soviet Woman-Politician in the Belarusian Magazine »Rabotnitsa i syalyanka« (1946-1991)”. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych nr 2(5). 99-111.
Wojcik Krystyna. 2009. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków. Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.