Abstrakt
W artykule podjęto temat powracających w literaturze permutacji kulturowych: newrozy i bezdogmatyzmu. Przedmiotem badań uczyniono trzy powieści wydane w 2017 roku: #upał Michała Olszewskiego, Lata powyżej zera Anny Cieplak oraz Wzgórze psów Jakuba Żulczyka. Na marginesie analizy i interpretacji powieści przedstawiono kombinatoryczną metodę czytania literatury, głównym jej przedmiotem zainteresowania czyniąc poszukiwania nawracających w literaturze i kulturze permutacji.
Bibliografia
Boski Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Chmielewska Katarzyna. 2001. „Jak możliwa jest poetyka eseju?”. Teksty Drugie nr 3/4. 134–138.
Zobacz w Google Scholar
Cieplak Anna. 2017. Lata powyżej zera. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Culler Jonathan. 1998. „Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie?”. W: Tegoż. Teoria literatury. Maria Bassaj (przeł.). Warszawa. 27–52.
Zobacz w Google Scholar
Czapliński Przemysław. 2003. Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Hofstede Geert. 2001. Culture’s Consequences, Comparing Values, Behaviors, Institutions and Aorganizations Across Nations (wyd. 2). New York.
Zobacz w Google Scholar
Iser Wolfgang. 2002. Between Anthropology and Literature. Interdisciplinary Discourse. London.
Zobacz w Google Scholar
Kadłubek Zbigniew. 2010. Święta Medea. W stronę komparatystyki pozasłownej. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Kahn David. 2004. Łamacze kodów. Tajemnice kryptologii. Barbara Kołodziejczyk (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kłakówna Zofia Agnieszka. 2019. „Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. »w czasach zarazy cyfrowej« oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów)”. Tematy i Konteksty nr 9. 707–743.
Zobacz w Google Scholar
Kłosińska Krystyna. 1988. Powieści o „wieku nerwowym”. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Lem Stanisław. 1988. Filozofia przypadku. Literatura w świecie empirii t. 2. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Łotman Jurij. 2014. „Wola boska czy gra hazardowa (prawidłowość i przypadek w procesie historycznym)”. Bogusław Żyłko (przeł.). Rocznik Antropologii Historii nr 1. 233–242.
Zobacz w Google Scholar
Markiewicz Henryk. 1972. „Bezdogmatowcy i melancholicy”. Miesięcznik Literacki r. VII. 33–45.
Zobacz w Google Scholar
Masłowska Dorota. 2017. Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Olszewski Michał. 2017. #upał. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Pankalla Andrzej Bronisław, Kośnik Konrad Kazimierz. 2018. Indygeniczna psychologia Słowian. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Regiewicz Adam. 2017. „Wspólne drogi literatury popularnej i komparatystyki kulturowej”. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne nr 8. 28–50.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur Paul. 2008. Czas i opowieść t. 3: Czas opowiadany. Urszula Zbrzeźniak (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Rorty Richard. 1999. „Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii”. W: Tegoż. Obiektywność, relatywizm i prawda. Janusz Margasiński (przeł.). Warszawa. 261–291.
Zobacz w Google Scholar
Rosner Katarzyna. 1999. „Narracja jako struktura rozumienia”. Teksty Drugie nr 3. 7–15.
Zobacz w Google Scholar
Sienkiewicz Henryk. 1978. Bez dogmatu. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Sławek Tadeusz. 2004–2005. „Literatura porównawcza. Między lekturą, polityką i społeczeństwem”. Postscriptum nr 2-1. 57–71.
Zobacz w Google Scholar
Steiner George. 2004. Gramatyki tworzenia. Jerzy Łoziński (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Żardecka Magdalena. 2019. „In verietate concordia. Nauki humanistyczne i ich wpływ na imaginarium społeczne”. Tematy i Konteksty nr 9. 35–52.
Zobacz w Google Scholar
Żulczyk Jakub. 2017. Wzgórze psów. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Żywiołek Artur. 2019. „Theoros Lem. Gry (w) teorii”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica nr 7. 123–136.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.