Abstract
The subject of the article are cultural permutations recurring in the literature: neurosis and without-dogma personality. The subject of the research were three novels published in 2017: #upał by Michał Olszewski, Lata powyżej zera by Anna Cieplak and Wzgórze psów by Jakub Żulczyk. The author presented - on the margin of the analysis and interpretation of the novel - the combinatorial method of reading literature, the main research interest in this method is to look for accumulating in literature and culture permutations.
References
Boski Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.
View in Google Scholar
Chmielewska Katarzyna. 2001. „Jak możliwa jest poetyka eseju?”. Teksty Drugie nr 3/4. 134–138.
View in Google Scholar
Cieplak Anna. 2017. Lata powyżej zera. Kraków.
View in Google Scholar
Culler Jonathan. 1998. „Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie?”. W: Tegoż. Teoria literatury. Maria Bassaj (przeł.). Warszawa. 27–52.
View in Google Scholar
Czapliński Przemysław. 2003. Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości. Kraków.
View in Google Scholar
Hofstede Geert. 2001. Culture’s Consequences, Comparing Values, Behaviors, Institutions and Aorganizations Across Nations (wyd. 2). New York.
View in Google Scholar
Iser Wolfgang. 2002. Between Anthropology and Literature. Interdisciplinary Discourse. London.
View in Google Scholar
Kadłubek Zbigniew. 2010. Święta Medea. W stronę komparatystyki pozasłownej. Katowice.
View in Google Scholar
Kahn David. 2004. Łamacze kodów. Tajemnice kryptologii. Barbara Kołodziejczyk (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Kłakówna Zofia Agnieszka. 2019. „Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. »w czasach zarazy cyfrowej« oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów)”. Tematy i Konteksty nr 9. 707–743.
View in Google Scholar
Kłosińska Krystyna. 1988. Powieści o „wieku nerwowym”. Katowice.
View in Google Scholar
Lem Stanisław. 1988. Filozofia przypadku. Literatura w świecie empirii t. 2. Kraków.
View in Google Scholar
Łotman Jurij. 2014. „Wola boska czy gra hazardowa (prawidłowość i przypadek w procesie historycznym)”. Bogusław Żyłko (przeł.). Rocznik Antropologii Historii nr 1. 233–242.
View in Google Scholar
Markiewicz Henryk. 1972. „Bezdogmatowcy i melancholicy”. Miesięcznik Literacki r. VII. 33–45.
View in Google Scholar
Masłowska Dorota. 2017. Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu. Warszawa.
View in Google Scholar
Olszewski Michał. 2017. #upał. Kraków.
View in Google Scholar
Pankalla Andrzej Bronisław, Kośnik Konrad Kazimierz. 2018. Indygeniczna psychologia Słowian. Kraków.
View in Google Scholar
Regiewicz Adam. 2017. „Wspólne drogi literatury popularnej i komparatystyki kulturowej”. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne nr 8. 28–50.
View in Google Scholar
Ricoeur Paul. 2008. Czas i opowieść t. 3: Czas opowiadany. Urszula Zbrzeźniak (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Rorty Richard. 1999. „Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii”. W: Tegoż. Obiektywność, relatywizm i prawda. Janusz Margasiński (przeł.). Warszawa. 261–291.
View in Google Scholar
Rosner Katarzyna. 1999. „Narracja jako struktura rozumienia”. Teksty Drugie nr 3. 7–15.
View in Google Scholar
Sienkiewicz Henryk. 1978. Bez dogmatu. Warszawa.
View in Google Scholar
Sławek Tadeusz. 2004–2005. „Literatura porównawcza. Między lekturą, polityką i społeczeństwem”. Postscriptum nr 2-1. 57–71.
View in Google Scholar
Steiner George. 2004. Gramatyki tworzenia. Jerzy Łoziński (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar
Żardecka Magdalena. 2019. „In verietate concordia. Nauki humanistyczne i ich wpływ na imaginarium społeczne”. Tematy i Konteksty nr 9. 35–52.
View in Google Scholar
Żulczyk Jakub. 2017. Wzgórze psów. Warszawa.
View in Google Scholar
Żywiołek Artur. 2019. „Theoros Lem. Gry (w) teorii”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica nr 7. 123–136.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.