Abstrakt
Aplikacja internetowa TikTok cieszy się globalną popularnością. Formy tańca tiktokerów, tworzone i eksponowane w cyberprzestrzeni, składają się z różnych kompilacji i umożliwiają aczasową i aprzestrzenną komunikację pomiędzy użytkownikami na całym świecie. Taniec w subświecie sieci tiktokerów ma wymiar międzykulturowy. Celem działań w aplikacji TikTok jest pozyskanie potwierdzenia społecznego, kreacja wizerunku czy zakup konkretnego produktu. Kontynuowanie, re-kreowanie ekspozycji w aplikacji jest oznaką poddania się perswazji przez kolejnych uczestników, w tym implementujących konkretny trend czy viral. Analiza przeprowadzona na poziomie semantycznym, syntaktycznym i pragmatycznym potwierdza tezę, że forma tańca tiktokerów tworzona i eksponowana za pomocą aplikacji TT w mediach społecznościowych ma charakter fragmentaryczny, a jej internetowe egzemplifikacje są wykorzystywane w celach perswazyjnych (marketingowych, politycznych, kreowanej autoprezentacji) i służą wypełnieniu określonego celu, implementują poglądy, informacje, służą transmisji treści. Kolejne części pracy opierają się na podziale semiotyki wprowadzonym przez Charlesa W. Morrisa (Morris 1938).
Bibliografia
Akademicznyj tłumacznyj słownyk ukrajinś koji mowy. http://sum.in.ua/s/estetychnyj. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Banes Sally. 2003. Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern. Artur Grabowski, Jadwiga Majewska (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cardoso Gustavo. 2006. The Media in the Network Society. Browsing, News, Filters and Citizenship. Lizboa.
Zobacz w Google Scholar
Castells Manuel. 2007. „Communication, Power and Counter-Power in the Network
Zobacz w Google Scholar
Society”. International Journal of Communication nr 1. 238–266.
Zobacz w Google Scholar
Ekman Paul, Friesen William. 1978. V. Facial Action Coding System. New York.
Zobacz w Google Scholar
Eliade Mircea. 2001. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Krzysztof Kocjan (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gennep Arnold van. 2006. Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. Beata Biały (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Giddens Anthony. 2004. Socjologia. Alina Szlużycka (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Golka Marian. 2007. Socjologia kultury. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jachimowski Marek. 2012. „Wpływ konwergencji mediów na kształtowanie się przestrzeni medialnej”. Rocznik Prasoznawczy t. 6. 37–57.
Zobacz w Google Scholar
Kampka Agnieszka. 2014. Retoryka wizualna a świat społeczny. W: Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Agnieszka Kampka (red.). Warszawa. 5–16.
Zobacz w Google Scholar
Krajewski Marek. 2005. Kultury kultury popularnej. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Leszczak Oleg. 2008. Lingwosemiotyczna teoria doświadczenia t. 1. Kielce.
Zobacz w Google Scholar
Majewska Jadwiga (red.). 2013. Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Mazurczyk-Jankowska Ewa. 2020. TikTok – czy to nadal platforma dla dzieciaków, czy może ciekawe narzędzie employer branding? – część 1. https://grubyhr.pl/2020/11/12/tiktok-czy-to-nadal-platforma-dla-dzieciakow-czy-moze-ciekawe-narzedzie-employer-branding-cz1/. (dostęp: 18.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Muggleton David. 2004. Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Prejs Bogdan. 2010. Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Shusterman Richard. 2007. O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej. Wojciech Małecki (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Shusterman Richard. 2016. Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki. Wojciech Małecki, Sebastian Stankiewicz (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Słowar’ russkogo jazyka Ożegowa. https://slovar.cc/rus/ojegov/621328.html. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/slowniki/estetyczny.html. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Szlendak Tomasz, Olechnicki Krzysztof. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Usenko Konstanty. 2012. Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu. Wołowiec.
Zobacz w Google Scholar
http://www.abc.net.ua. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
https://www.wirtualnemedia.pl/. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
https://www.youtube.com/intl/pl/about/press/. (dostęp: 3.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.