Rhetoric of dance in TikTok
PDF (Język Polski)

Keywords

cyberprzestrzeń
internet
tożsamość w sieci
taniec tiktokerów
perswazja cyberspace
Internet
online identity
tiktoker dance
persuasion

How to Cite

Kotowski, B. (2022). Rhetoric of dance in TikTok. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(2), 47–62. https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.3

Abstract

The TikTok web application is globally popular. Forms of tiktokers dance created and exhibited in cyberspace consist of various compilations and enable temporal and non-spatial communication between users around the world. Dance in the sub-world of tiktoker networks has an intercultural dimension. The purpose of activities in the TikTok application is to obtain social confirmation, image creation or purchase of a specific product. Continuing, re-creating the exhibition in the application is a sign of succumbing to persuasion by subsequent participants, including those implementing a specific trend or viral. The analysis carried out at the semantic, syntactic and pragmatic level confirms the thesis that the form of tiktokers’ dance created and displayed using the TT application in social media is fragmentary and its online examples are used for persuasive purposes (marketing, political, created selfpresentation) and serve to fulfill a specific purpose, implement views, information, serve the transmission of content. The  subsequent parts of the work are based on the division of semiotics introduced by Charles W. Morris (Morris 1938).

https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.3
PDF (Język Polski)

References

Akademicznyj tłumacznyj słownyk ukrajinś koji mowy. http://sum.in.ua/s/estetychnyj. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

Banes Sally. 2003. Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern. Artur Grabowski, Jadwiga Majewska (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Cardoso Gustavo. 2006. The Media in the Network Society. Browsing, News, Filters and Citizenship. Lizboa.
View in Google Scholar

Castells Manuel. 2007. „Communication, Power and Counter-Power in the Network
View in Google Scholar

Society”. International Journal of Communication nr 1. 238–266.
View in Google Scholar

Ekman Paul, Friesen William. 1978. V. Facial Action Coding System. New York.
View in Google Scholar

Eliade Mircea. 2001. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Krzysztof Kocjan (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Gennep Arnold van. 2006. Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. Beata Biały (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Giddens Anthony. 2004. Socjologia. Alina Szlużycka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Golka Marian. 2007. Socjologia kultury. Warszawa.
View in Google Scholar

Jachimowski Marek. 2012. „Wpływ konwergencji mediów na kształtowanie się przestrzeni medialnej”. Rocznik Prasoznawczy t. 6. 37–57.
View in Google Scholar

Kampka Agnieszka. 2014. Retoryka wizualna a świat społeczny. W: Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Agnieszka Kampka (red.). Warszawa. 5–16.
View in Google Scholar

Krajewski Marek. 2005. Kultury kultury popularnej. Poznań.
View in Google Scholar

Leszczak Oleg. 2008. Lingwosemiotyczna teoria doświadczenia t. 1. Kielce.
View in Google Scholar

Majewska Jadwiga (red.). 2013. Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym. Kraków.
View in Google Scholar

Mazurczyk-Jankowska Ewa. 2020. TikTok – czy to nadal platforma dla dzieciaków, czy może ciekawe narzędzie employer branding? – część 1. https://grubyhr.pl/2020/11/12/tiktok-czy-to-nadal-platforma-dla-dzieciakow-czy-moze-ciekawe-narzedzie-employer-branding-cz1/. (dostęp: 18.02.2021).
View in Google Scholar

Muggleton David. 2004. Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Prejs Bogdan. 2010. Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija. Katowice.
View in Google Scholar

Shusterman Richard. 2007. O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej. Wojciech Małecki (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Shusterman Richard. 2016. Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki. Wojciech Małecki, Sebastian Stankiewicz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Słowar’ russkogo jazyka Ożegowa. https://slovar.cc/rus/ojegov/621328.html. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/slowniki/estetyczny.html. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

Szlendak Tomasz, Olechnicki Krzysztof. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa.
View in Google Scholar

Usenko Konstanty. 2012. Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu. Wołowiec.
View in Google Scholar

http://www.abc.net.ua. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

https://www.wirtualnemedia.pl/. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

https://www.youtube.com/intl/pl/about/press/. (dostęp: 3.09.2020).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.