Strongly condensed form. Audiovisual competencies in the TikTok era
PDF (Język Polski)

Keywords

social media
media communication
audiovisual competencies
film language
short audiovisual forms media społecznościowe
komunikacja medialna
kompetencje audiowizualne
język filmu
krótkie formy audiowizualne

How to Cite

Cieśliński, M. (2022). Strongly condensed form. Audiovisual competencies in the TikTok era. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(4), 45–54. https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.4

Abstract

The dynamic changes across social media platforms increase the importance of audiovisual competencies in the educational process – especially among university students. The current educational system marginalizes the role of correct and effective use of audiovisual code by young people. Young people are not sufficiently learning the rules of film grammar even though short audiovisual forms – introduced in recent years by the TikTok app – have become the leading medium of communication for an entire generation.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.4
PDF (Język Polski)

References

Ciszewska Ewa, Klejsa Konrad. 2016. Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki. Kraków.
View in Google Scholar

Granat Anna. 2020. Czy i jak technologie umożliwiają zmianę założeń i podstawy programowej, kanonu kształcenia ogólnego oraz wzbogacenie tradycyjnego kształcenia programami autorskimi oraz projektami między- i ponadprzedmiotowymi?. W: Technologie informacyjno‑komunikacyjne w edukacji. 10 pytań do ludzi nauki. Maciej Tanaś (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Hjorth Larissa, Hinton Sam. 2019. Understanding social media. Los Angeles.
View in Google Scholar

Huk Tomasz. 2014. Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne. Kraków–Katowice.
View in Google Scholar

Humphreys Lee. 2018. The qualified self: social media and the accounting of everyday life. London.
View in Google Scholar

McKee Jonathan R. 2017. The teen’s guide to social media… & mobile devices: 21 tips to wise posting in an insceure world. Uhrichsville.
View in Google Scholar

Miotk Anna. 2017. Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Gliwice.
View in Google Scholar

Morańska Danuta, Ciesielka Marta, Jędrzejko Mariusz Z. 2020. Edukacja w cyfrowym świecie. Edukacja 4.0. Toruń.
View in Google Scholar

Mrozowski Maciej. 2020. Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego. Warszawa.
View in Google Scholar

Pedagogika medialna. 2021. Bronisław Siemieniecki (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Plebańska Marlena, Szyller Aleksandra, Sieńczewska Małgorzata. 2020. Q edukacji cyfrowej. Warszawa.
View in Google Scholar

Płażewski Jerzy. 2008. Język filmu. Warszawa.
View in Google Scholar

Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
View in Google Scholar

Roguski Artur. 2021. Zrozumieć social media. Warszawa.
View in Google Scholar

Sarowski Łukasz. 2017. „Od Internetu WEB 1.0 do Internetu WEB 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci”. Rozprawy społeczne 11.1. 32–39.
View in Google Scholar

Śledziewska Katarzyna, Włoch Renata. 2020. Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa.
View in Google Scholar

Tagg Caroline. 2015. Exploring digital Communications: language in action. London.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.