Abstract
The dynamic changes across social media platforms increase the importance of audiovisual competencies in the educational process – especially among university students. The current educational system marginalizes the role of correct and effective use of audiovisual code by young people. Young people are not sufficiently learning the rules of film grammar even though short audiovisual forms – introduced in recent years by the TikTok app – have become the leading medium of communication for an entire generation.
References
Ciszewska Ewa, Klejsa Konrad. 2016. Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki. Kraków.
View in Google Scholar
Granat Anna. 2020. Czy i jak technologie umożliwiają zmianę założeń i podstawy programowej, kanonu kształcenia ogólnego oraz wzbogacenie tradycyjnego kształcenia programami autorskimi oraz projektami między- i ponadprzedmiotowymi?. W: Technologie informacyjno‑komunikacyjne w edukacji. 10 pytań do ludzi nauki. Maciej Tanaś (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Hjorth Larissa, Hinton Sam. 2019. Understanding social media. Los Angeles.
View in Google Scholar
Huk Tomasz. 2014. Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne. Kraków–Katowice.
View in Google Scholar
Humphreys Lee. 2018. The qualified self: social media and the accounting of everyday life. London.
View in Google Scholar
McKee Jonathan R. 2017. The teen’s guide to social media… & mobile devices: 21 tips to wise posting in an insceure world. Uhrichsville.
View in Google Scholar
Miotk Anna. 2017. Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Gliwice.
View in Google Scholar
Morańska Danuta, Ciesielka Marta, Jędrzejko Mariusz Z. 2020. Edukacja w cyfrowym świecie. Edukacja 4.0. Toruń.
View in Google Scholar
Mrozowski Maciej. 2020. Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego. Warszawa.
View in Google Scholar
Pedagogika medialna. 2021. Bronisław Siemieniecki (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Plebańska Marlena, Szyller Aleksandra, Sieńczewska Małgorzata. 2020. Q edukacji cyfrowej. Warszawa.
View in Google Scholar
Płażewski Jerzy. 2008. Język filmu. Warszawa.
View in Google Scholar
Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
View in Google Scholar
Roguski Artur. 2021. Zrozumieć social media. Warszawa.
View in Google Scholar
Sarowski Łukasz. 2017. „Od Internetu WEB 1.0 do Internetu WEB 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci”. Rozprawy społeczne 11.1. 32–39.
View in Google Scholar
Śledziewska Katarzyna, Włoch Renata. 2020. Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa.
View in Google Scholar
Tagg Caroline. 2015. Exploring digital Communications: language in action. London.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura