Abstract
The aim of the article is to present an area which has not yet been described within Polish fan studies. The author’s research shows that Polish fans are interested not only in various cultural texts, but also in works of Polish literature, including titles from the school reading canon. The fannish transformations of the canon will be discussed on the example of fanfiction based on Bolesław Prus’s Lalka [The Doll].
References
Busse Kristina. 2015. „Fan labor and feminism. Capitalizing on the fannish labor of love”. Cinema Journal 54 (3). 110–115.
View in Google Scholar
Ciesielska Dominika, Rutkowska Maria. 2021. „Między interpretacją a moralnością. Anty‑shiperzy we współczesnym fandomie medialnym”. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture 2. 53–68.
View in Google Scholar
Iwasiów Inga. 2001. „Wokół pojęć: kanon, homoerotyzm, historia literatury”. Katedra 1. 98–121.
View in Google Scholar
Kobus Aldona. 2018. Fandom. Fanowskie modele odbioru. Toruń.
View in Google Scholar
Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2018. Fandom dla początkujących. Część II: Tożsamość i twórczość. Kraków.
View in Google Scholar
Święch Jerzy. 2005. Burze wokół kanonu/kanonów. W: Kanon i obrzeża. Inga Iwasiów, Tatiana Czerska. Kraków. 13–27.
View in Google Scholar
Urbańczyk Agnieszka. 2018. „Fan labor jako praca. Ekonomia fandomu w dobie Internetu”. Teksty Drugie 5. 276–289.
View in Google Scholar
Urbańczyk Agnieszka. 2018. „Subwersja, nie sztuka. Korzenie, założenia i problemy fan studies”. Przestrzenie Teorii 29. 261–275.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura