Abstract
This paper firstly attempts to trace the rhetoric of war – that is, the conventionalized poetic language used primarily by writers of poetry – from ancient times to the present. Secondly, a collection of the most important rhetorical strategies, created from the analysis of this mythical imagination and its European legacy, will serve as a starting point for an interpretation of Metallica’s lyrics from their five major albums released between 1983 and 1991, and of the musical means that create the emotional power of this music.
References
Bartel Dietrich. 1985. Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laaber.
View in Google Scholar
Bogołębska Barbara. 2014. „Retoryka wojenna w książce Krzysztofa Millera – 13 wojen i jedna”. Forum Artis Rhetoricae 4(39). 35–50. http://dig.pl/strony/01-80_FAR2014-41055.pdf (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar
Buelow George J. 2001. Rhetoric and Music. W: The New Grove Dictionary of Music and Musicians 21. Stanley Sadie (red.). London–New York. 260–275.
View in Google Scholar
Burmeister Joachim. 1599. Hypomnematum musicae poeticae. Rostock.
View in Google Scholar
Burmeister Joachim. 1606. Musica poetica. Rostock.
View in Google Scholar
Chomiński Józef, Wilkowska‑Chomińska Krystyna. 1974. Formy muzyczne 3: Pieśni. Kraków.
View in Google Scholar
Chomiński Józef, Wilkowska‑Chomińska Krystyna. 1984. Formy muzyczne 5: Wielkie formy wokalne. Kraków.
View in Google Scholar
Floros Constantin. 2001. Alban Berg und Hanna Fuchs. Die Geschichte einer Liebe in Briefen. Zürich–Hamburg.
View in Google Scholar
Floros Constantin. 2008. Hören und Verstehen. Die Sprache der Musik und ihre Deutung. Mainz.
View in Google Scholar
Floros Constantin. 2010. Gustav Mahler. München.
View in Google Scholar
Floros Constantin. 2013. „Refleksje nad wymiarem głębi w muzyce”. Teoria Muzyki 2. 23–29.
View in Google Scholar
Garcia Susanna. 2000. „Scriabin’s Symbolist Plot Archetype in the Late Piano Sonatas”. 19th Century Music 23(3). 273‒300.
View in Google Scholar
Grabócz Márta. 1987. „La Sonate en si mineur de Liszt: une strategie narrative complexe”. Analyse Musicale 8. 64‒70.
View in Google Scholar
Grzybowski Wacław. 2017. „Metafora i piękno w «Iliadzie» Homera”. Nurt SVD 51/1(141). 309–324. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Nurt_SVD/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)-s309-324/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)-s309-324.pdf (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar
Hatten Robert S. 2004. Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes Mozart, Beethoven, Schubert. Bloomington.
View in Google Scholar
Korpanty Katarzyna. 2008. „Jan Sebastian Bach i retoryka. Analiza muzyczno‑retoryczna kantaty «Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem» BWV 159”. Młoda Muzykologia. 36–61.
View in Google Scholar
Krones Hartmut. 2000. Musik, Rhetorik und Topik. W: Topik and Rhetorik. Ein interdisziplinäres Symposion. Thomas Schirren, Gert Ueding (red.). Tübingen. 257–272.
View in Google Scholar
Lehmann Harry. 2016. Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki. Monika Pasiecznik (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Lisecki Wiesław. 1993. „Vademecum muzycznej «ars oratoria»”. Canor 3. 10‒24.
View in Google Scholar
Malinowski Władysław. 1995. „O retoryce muzycznej baroku”. Ruch Muzyczny 18. 38‒40.
View in Google Scholar
Mikhail Dunya. 2005. The War Works Hard. Elisabeth Winslow (przeł.). New York. https://www.poetryinternational.com/en/poets-poems/poems/poem/103-14381_THE-WARWORKS-HARD#lang-en (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar
Miłosz Czesław. 1945. Ocalenie. Warszawa.
View in Google Scholar
Owidiusz. 1995. Metamorfozy. Anna Kamieńska (przeł.). Stanisław Stabryła (oprac.). Wrocław.
View in Google Scholar
Polony Leszek. 2011. „Muzyka jako projekcja świata. Symbol w polu pojęć pokrewnych w myśleniu muzykologicznym”. Estetyka i Krytyka 1(20). 137–150.
View in Google Scholar
Rosa Ryszard. 1995. Filozofia bezpieczeństwa. Warszawa.
View in Google Scholar
Różewicz Tadeusz. 1963. Ocalony. W: Niepokój. Wybór wierszy z lat 1945–1961. Warszawa.
View in Google Scholar
Ryczek Wojciech. 2015. „Politropia: retoryka Odyseusza”. Teksty Drugie 5. 336–356.
View in Google Scholar
Schering Arnold. 1908. „Die Lehre von den musikalischen Figuren”. Kirchenmusikalisches Jahrbuch 21. 106–114.
View in Google Scholar
Szymborska Wisława. 1993. Nienawiść. W: Koniec i początek. Poznań.
View in Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław. 2016. Heroizm i nie tylko. Próba syndromu twórczości Beethovena. W: Tomaszewski Mieczysław. Beethoven. Wzniosłość i entuzjazm. Ewa Siemdaj (red.). Kraków. 33‒60.
View in Google Scholar
Trzęsiok Marcin. 2016. W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina. W: Aleksander Skriabin. Mistyczna droga muzyki. Jacek Szerszenowicz (red.). Łódź. 227–255.
View in Google Scholar
Unger Hans Heinrich. 1941. Die Beziehungen zwischen Musik und Rhetorik im 16–18. Jahrhundert. Würzburg.
View in Google Scholar
Wesołowski Franciszek. 2003. Wprowadzenie do retoryki muzycznej. W: Rozważania o muzyce dawnej i jej wykonawstwie. Franciszek Wesołowski, Eugeniusz Są̨siadek. Wrocław 2003. 21–68.
View in Google Scholar
Wyka Kazimierz. 1946. Ogrody lunatyczne i ogrody pasterskie. Twórczość 5. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wyka-rzecz-wyobrazni.html (dostęp: 13.04.2019).
View in Google Scholar
Hetfield James. 1983. Seek and Destroy. W: Kill’em All. Megaforce Records.
View in Google Scholar
Hetfield James. 1986. Disposable Heroes. W: Master of Puppets. Elektra.
View in Google Scholar
Hetfield James. 1988. One. W: And Justice for All. Elektra.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura