War rhetoric and the expression of aggression in the works of Metallica (from 1983 to 1991)
PDF (Język Polski)

Keywords

Metallica
thrash metal
rhetorics
war
word–music relationships
musical analysis and interpretation retoryka
wojna
Metallica
thrash metal
relacje słowo–muzyka
analiza i interpretacja muzyczna

How to Cite

Draus, A. (2023). War rhetoric and the expression of aggression in the works of Metallica (from 1983 to 1991). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(4), 7–18. https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.1

Abstract

This paper firstly attempts to trace the rhetoric of war – that is, the conventionalized poetic language used primarily by writers of poetry – from ancient times to the present. Secondly, a collection of the most important rhetorical strategies, created from the analysis of this mythical imagination and its European legacy, will serve as a starting point for an interpretation of Metallica’s lyrics from their five major albums released between 1983 and 1991, and of the musical means that create the emotional power of this music.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.1
PDF (Język Polski)

References

Bartel Dietrich. 1985. Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laaber.
View in Google Scholar

Bogołębska Barbara. 2014. „Retoryka wojenna w książce Krzysztofa Millera – 13 wojen i jedna”. Forum Artis Rhetoricae 4(39). 35–50. http://dig.pl/strony/01-80_FAR2014-41055.pdf (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar

Buelow George J. 2001. Rhetoric and Music. W: The New Grove Dictionary of Music and Musicians 21. Stanley Sadie (red.). London–New York. 260–275.
View in Google Scholar

Burmeister Joachim. 1599. Hypomnematum musicae poeticae. Rostock.
View in Google Scholar

Burmeister Joachim. 1606. Musica poetica. Rostock.
View in Google Scholar

Chomiński Józef, Wilkowska‑Chomińska Krystyna. 1974. Formy muzyczne 3: Pieśni. Kraków.
View in Google Scholar

Chomiński Józef, Wilkowska‑Chomińska Krystyna. 1984. Formy muzyczne 5: Wielkie formy wokalne. Kraków.
View in Google Scholar

Floros Constantin. 2001. Alban Berg und Hanna Fuchs. Die Geschichte einer Liebe in Briefen. Zürich–Hamburg.
View in Google Scholar

Floros Constantin. 2008. Hören und Verstehen. Die Sprache der Musik und ihre Deutung. Mainz.
View in Google Scholar

Floros Constantin. 2010. Gustav Mahler. München.
View in Google Scholar

Floros Constantin. 2013. „Refleksje nad wymiarem głębi w muzyce”. Teoria Muzyki 2. 23–29.
View in Google Scholar

Garcia Susanna. 2000. „Scriabin’s Symbolist Plot Archetype in the Late Piano Sonatas”. 19th Century Music 23(3). 273‒300.
View in Google Scholar

Grabócz Márta. 1987. „La Sonate en si mineur de Liszt: une strategie narrative complexe”. Analyse Musicale 8. 64‒70.
View in Google Scholar

Grzybowski Wacław. 2017. „Metafora i piękno w «Iliadzie» Homera”. Nurt SVD 51/1(141). 309–324. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Nurt_SVD/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)-s309-324/Nurt_SVD-r2017-t51-n1_(141)-s309-324.pdf (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar

Hatten Robert S. 2004. Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes Mozart, Beethoven, Schubert. Bloomington.
View in Google Scholar

Korpanty Katarzyna. 2008. „Jan Sebastian Bach i retoryka. Analiza muzyczno‑retoryczna kantaty «Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem» BWV 159”. Młoda Muzykologia. 36–61.
View in Google Scholar

Krones Hartmut. 2000. Musik, Rhetorik und Topik. W: Topik and Rhetorik. Ein interdisziplinäres Symposion. Thomas Schirren, Gert Ueding (red.). Tübingen. 257–272.
View in Google Scholar

Lehmann Harry. 2016. Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki. Monika Pasiecznik (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Lisecki Wiesław. 1993. „Vademecum muzycznej «ars oratoria»”. Canor 3. 10‒24.
View in Google Scholar

Malinowski Władysław. 1995. „O retoryce muzycznej baroku”. Ruch Muzyczny 18. 38‒40.
View in Google Scholar

Mikhail Dunya. 2005. The War Works Hard. Elisabeth Winslow (przeł.). New York. https://www.poetryinternational.com/en/poets-poems/poems/poem/103-14381_THE-WARWORKS-HARD#lang-en (dostęp: 3.11.2022).
View in Google Scholar

Miłosz Czesław. 1945. Ocalenie. Warszawa.
View in Google Scholar

Owidiusz. 1995. Metamorfozy. Anna Kamieńska (przeł.). Stanisław Stabryła (oprac.). Wrocław.
View in Google Scholar

Polony Leszek. 2011. „Muzyka jako projekcja świata. Symbol w polu pojęć pokrewnych w myśleniu muzykologicznym”. Estetyka i Krytyka 1(20). 137–150.
View in Google Scholar

Rosa Ryszard. 1995. Filozofia bezpieczeństwa. Warszawa.
View in Google Scholar

Różewicz Tadeusz. 1963. Ocalony. W: Niepokój. Wybór wierszy z lat 1945–1961. Warszawa.
View in Google Scholar

Ryczek Wojciech. 2015. „Politropia: retoryka Odyseusza”. Teksty Drugie 5. 336–356.
View in Google Scholar

Schering Arnold. 1908. „Die Lehre von den musikalischen Figuren”. Kirchenmusikalisches Jahrbuch 21. 106–114.
View in Google Scholar

Szymborska Wisława. 1993. Nienawiść. W: Koniec i początek. Poznań.
View in Google Scholar

Tomaszewski Mieczysław. 2016. Heroizm i nie tylko. Próba syndromu twórczości Beethovena. W: Tomaszewski Mieczysław. Beethoven. Wzniosłość i entuzjazm. Ewa Siemdaj (red.). Kraków. 33‒60.
View in Google Scholar

Trzęsiok Marcin. 2016. W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina. W: Aleksander Skriabin. Mistyczna droga muzyki. Jacek Szerszenowicz (red.). Łódź. 227–255.
View in Google Scholar

Unger Hans Heinrich. 1941. Die Beziehungen zwischen Musik und Rhetorik im 16–18. Jahrhundert. Würzburg.
View in Google Scholar

Wesołowski Franciszek. 2003. Wprowadzenie do retoryki muzycznej. W: Rozważania o muzyce dawnej i jej wykonawstwie. Franciszek Wesołowski, Eugeniusz Są̨siadek. Wrocław 2003. 21–68.
View in Google Scholar

Wyka Kazimierz. 1946. Ogrody lunatyczne i ogrody pasterskie. Twórczość 5. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wyka-rzecz-wyobrazni.html (dostęp: 13.04.2019).
View in Google Scholar

Hetfield James. 1983. Seek and Destroy. W: Kill’em All. Megaforce Records.
View in Google Scholar

Hetfield James. 1986. Disposable Heroes. W: Master of Puppets. Elektra.
View in Google Scholar

Hetfield James. 1988. One. W: And Justice for All. Elektra.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.