Abstract
The performative turn significantly changed autonomy perception of a theatrical work and the understanding of traditional aesthetic categories. Contemporary theater had to undergo a redefinition (Fischer‑Lichte 2008, Sugiera 2014) due to the growing presence of electronic media or mediated communication in theater. Theater is unable – and does not want to – isolate itself from the media sphere. The performatization of theater and changes in creativity are particularly visible in the performances and projects of off‑theaters, also called independent or alternative. The aim of the article is to describe and analyze the virtual performances of the Usta Usta Republika Theater from Poznań, with particular emphasis on the performative turn concept. The issues raised in the text are analyzed through a performance studies, cultural studies, new media and audiovisual communication lenses. The research was based on participant observation, content analysis, desk research, and critical analysis of the literature methods.
References
Auslander Philip. 1999. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. London–New York.
View in Google Scholar
Balme Christopher. 2007. „Zastępcze sceny: teatr, performens i wyzwania nowych mediów”. Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko (tłum.). Dialog 12. 150–164.
View in Google Scholar
Błaszczak Monika. 2021. „W labiryncie przestrzeni”. Teatr 4. https://teatr-pismo.pl/15625-w-labiryncie-przestrzeni/ [dostęp: 5.08.2023].
View in Google Scholar
Buchner Anna, Fereniec‑Błońska Katarzyna, Kalinowska Katarzyna, Wierzbicka Maria. 2021. Obecność teatrów w przestrzeni online w trakcie pandemii. Warszawa. https://wydawnictwo.instytut-teatralny.pl/wydawnictwo-instytutu-teatralnego/14543-obecnosc-teatrow-w-przestrzeni-online-w-trakcie-pandemii.html [dostęp: 16.04.2023].
View in Google Scholar
Carlson Marvin. 2007. Performans. Edyta Kubikowska (przeł). Warszawa.
View in Google Scholar
Fischer‑Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Grenda Magdalena. 2014. Mistrzowie drugiego planu. Poznański teatr alternatywny po 1989 roku. Poznań.
View in Google Scholar
Grenda Magdalena. 2018. Poznańscy Offeusze. Teatr alternatywny Poznania po 1989 roku jako zjawisko artystyczne, społęczne kulturotwórcze. Poznań.
View in Google Scholar
Jeannotte Sharon. 2021. When the Gigs Are Gone. Valuing Arts, Culture and Media in the COVID-19 Pandemic. Social Sciences & Humanities Open 1(3). 100097. https:// doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100097 (dostęp: 15.04.2023).
View in Google Scholar
Kirshenblatt‑Gimblett Barbara. 2014. Performatyka. W: Performance studies: Sources and perspectives. Performatyka: źródła i perspektywy. Juliusz Tyszka (red.). Poznań. 17–30.
View in Google Scholar
Kmieciak Sandra. 2011. „Cyberprzestrzeń – cyberobecność – cyberteatr”. Przegląd Kulturoznawczy1. 107–119.
View in Google Scholar
Kosiński Dariusz. 2006. Teatr w XXI wieku – ku nowym definicjom. W: Teatr – media – kultura. Dorota Fox, Ewa Wąchocka (red.). Katowice. 215–225.
View in Google Scholar
Lehmann Hans‑Thies. 2009. Teatr postdramatyczny. Dorota Sajewska, Małgorzata Sugiera (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Olkusz Piotr. 2009. Jeszcze teatr, czy już kino? Jeszcze kino, czy już teatr? O przestrzeniach wideo w spektaklach Heinera Goebbelsa, Roberta Lepage’a, José Montalvo. W: Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie. Violetta Sajkiewicz, Ewa Wąchocka (red.). Katowice. 333–342.
View in Google Scholar
Schechner Richard. 2002. Performance Studies: An Introduction. London.
View in Google Scholar
Sugiera Małgorzata. 2014. „Więcej niż zwrot: performatywność jako podłoże przemian paradygmatycznych”. Didaskalia 120. 39–42.
View in Google Scholar
Wachowski Jacek. 2011. Performans. Gdańsk.
View in Google Scholar
777online. s.a. http://www.ustausta.pl/777-online/ [dostęp: 17.04.2023].
View in Google Scholar
Ambasada 2.0. s.a. http://www.ustausta.pl/ambasada-2/ [dostęp: 17.04.2023].
View in Google Scholar
Usta Usta Republika. s.a. http://www.ustausta.pl/ [dostęp: 17.04.2023].
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura