Theater actor from the copyright perspective
PDF (Język Polski)

Keywords

theatrical actor
artistic performance
performer
copyright
related law aktor teatralny
artysta wykonawca
artystyczne wykonanie
prawo autorskie
prawo pokrewne

How to Cite

Bagieńska‑Masiota, A. (2023). Theater actor from the copyright perspective. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(3), 89–102. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.8

Abstract

The article describes a theatre actor from the point of the Act on Copyright and Related Rights using a dogmatic‑legal method consisting of an analysis of Polish law. The theatre actor belongs to the category of performing artists, protected by the construction of the right related to artistic performance. From the point of view of copyright law, all performers are protected in the same way insofar as they artistically perform a work or a work of folk art. However, the paper places particular emphasis on those activities and characteristics of a performer’s performance that relate to the work of a theatre actor. How artistic performance is defined in the 1994 Copyright and Related Rights Act is similar to the way in which a work is defined. Hence, some doctrines describe it using concepts characteristic of works. Such an approach is possible because these concepts are given meaning and adapted to the role played by the performer and artistic performance situated in copyright and related rights. This is the role of an intermediary between the creator of the work and its audience – the public and the viewer.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.8
PDF (Język Polski)

References

Barta Janusz, Markiewicz Ryszard. 2016. Prawo autorskie. Kraków.
View in Google Scholar

Błeszyński Jan. 1985. Prawo autorskie, Warszawa.
View in Google Scholar

Brison Fabienne. 2016. International Convention for the Protection of Performers, Producers of Phonograms and Broadcasting Organizations (Rome Convention). W: Concise European Copyright Law, Dreier Thomas, Hugenholtz Berent (red.). Alphen aan den Rijn.
View in Google Scholar

Czajkowska‑Dąbrowska Monika. 2011. Komentarz do art. 89 u. pr.aut. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, wyd. V. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz (red.). Warszawa. https://sip.lex.pl/#/commentary/587283718/109128/barta-janusz-red-markiewicz-ryszard-red-ustawa-o-prawie-autorskim-i-prawach-pokrewnych-komentarz…?cm=URELATIONS [dostęp: 6.06.2023].
View in Google Scholar

Felchner Krzysztof. 2012. Choreografia i pantomima a artystyczne wykonanie. W: Choreografia i pantomima w świetle prawa autorskiego. Warszawa. https://sip.lex.pl/#/monograph/369241354/169876 [dostęp: 6.06.2023].
View in Google Scholar

Golat Rafał. 2016. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Warszawa.
View in Google Scholar

Grzybczyk Katarzyna. 2017. Komentarz do artykułów 85–103 u. pr.aut. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. Ślęzak Piotr (red.).Warszawa. 596–597.
View in Google Scholar

Krzysztofowicz Stefania.1972. O sztuce ludowej w Polsce Warszawa.
View in Google Scholar

Kurosz Krzysztof. 2014. Artystyczne wykonanie utworu. Prawa osobiste i majątkowe aktorów, muzyków i innych wykonawców. Warszawa.
View in Google Scholar

Kurosz Krzysztof. 2015. ,,Artystyczne wykonanie jako przedmiot ochrony – uwagi na tle najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej 4. 26–46.
View in Google Scholar

Laskowska‑Litak Ewa. 2021. Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W: Ustawy autorskie. Komentarze. T. II. Ryszard Markiewicz (red.). Warszawa. https://sip.lex.pl/#/commentary/587837869/635309/markiewicz-ryszard-red-komentarz-do-ustawy-o-prawie-autorskim-i-prawach-pokrewnych-w-ustawy…?cm=URELATIONS [dostęp: 6.06.2023].
View in Google Scholar

Matusiak Ignacy. 2013. Rola uczestnika narracyjnej gry fabularnej. W: Gra komputerowa jako przedmiot prawa autorskiego. Warszawa. https://sip.lex.pl/#/monograph/369273651/177845 [dostęp: 6.06.2023].
View in Google Scholar

Słownik pojęć i tekstów kultury. 2002. Ewa Szczęsna (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Skrzypczak Piotr. 2009. Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej. Toruń.
View in Google Scholar

Poźniak‑Niedzielska Maria. 2015. Folklor a dzieła folklorystyczne. W: Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego. Maria Poźniak‑Niedzielska, Adrian Niewęgłowski, Anna
View in Google Scholar

Przyborowska‑Klimczak. Warszawa https://sip.lex.pl/#/monograph/369314567/260803 [dostęp: 6.06.2023].
View in Google Scholar

Preussner‑Zamorska Janina. 1985. ,,Improwizacja muzyczna, jako przedmiot ochrony prawnej – wprowadzenie do tematu”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej 41.
View in Google Scholar

Tomczyk Sławomir. 2011. Artystyczne wykonanie. Przedmiot prawa. W: Prawa pokrewne. Jakub Kępiński, Katarzyna Klafkowska‑Waśniowska, Rafał Sikorski. Warszawa. 1–31.
View in Google Scholar

Tomczyk Sławomir. 2018. Dozwolony użytek przedmiotów praw pokrewnych. Kraków.
View in Google Scholar

Sterling J.A.L. 2018. Sterling on World Copyright Law. 5th ed. London.
View in Google Scholar

Trafas Tomasz. 1989. ,,Wykonanie artystyczne i jego ochrona w świetle prawa”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej 48.
View in Google Scholar

Wielki Słownik Języka Polskiego. Żmigrodzki Piotr (red.). https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=1413&id_znaczenia=4836426&l=19&ind=0 [dostęp: 20.03.2019].
View in Google Scholar

Wojciechowska Ewa. 1999. ,,Autorskie prawa osobiste twórców dzieła audiowizualnego”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej 72.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.