The Power of Advertising – Violence in Social Advertising: An Analysis of Selected Polish and French Campaigns
PDF (Język Polski)

Keywords

advertising
violence
binary structure
manipulation reklama
przemoc
struktura binarna
manipulacja

How to Cite

Hajok, A., & Miladi, L. (2025). The Power of Advertising – Violence in Social Advertising: An Analysis of Selected Polish and French Campaigns. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 17(2), 9–25. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.1

Abstract

This research lies at the intersection of discourse analysis, pragmatics, and syntax. Its aim is to explore how violence is portrayed in social campaigns against animal cruelty. We examine the role of the linguistic message, as well as the denoted and connoted iconic messages. In terms of the linguistic message, we emphasize the intensity of binary structures and their correlation with the connoted iconic message.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.1
PDF (Język Polski)

References

Adam Jean‑Michel, Bonhomme Marc. 2012. L’argumentation publicitaire. Rhétorique de l’éloge et de la persuasion. Paris.
View in Google Scholar

Amossy Ruth. 2006. L’argumentation dans le discours. Paris.
View in Google Scholar

ARPP. Recommandation image et respect de la personne. https://www.arpp.org/nous-consulter/regles/regles-de-deontologie/image-et-respect-de-la-personne/ (dostęp: 6.07.2024).
View in Google Scholar

Bally Charles. 1965 [1932]. Linguistique générale et linguistique française. Berne.
View in Google Scholar

Barthes Roland. 1985. „Retoryka obrazu”. Maria Bożena Fedewicz (przeł.). Pamiętnik Literacki R. LXXVI (3). 289–302.
View in Google Scholar

Boguni‑Borowska Małgorzata. 2004. Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków.
View in Google Scholar

Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk.
View in Google Scholar

Buffon Bertrand. 2002. La parole persuasive. W: Théorie et pratiques de l’argumentation rhétorique. Bertrand Buffon. Paris. 393–415.
View in Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2000. „L’événement dans le contrat médiatique”. Dossiers de l’audiovisuel nr 91. https://www.patrick‑charaudeau.com/L‑evenement‑dans‑le‑contrat.html (dostęp: 1.07.2024).
View in Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2009. „Le discours de manipulation entre persuasion et influence sociale”. Acte du colloque de Lyon. https://www.patrick-charaudeau.com/Le-discours-de-manipulation-entre-persuasion-et-influence-sociale.html (dostęp: 1.07.2024).
View in Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2005. Le discours politique. Les masques du pouvoir. Paris.
View in Google Scholar

Charaudeau Patrick, Maingueneau Dominique. 2002. Dictionnaire d’Analyse du Discours. Paris.
View in Google Scholar

Everaert‑Desmedt Nicole. 1984. La communication publicitaire : étude sémio‑pragmatique. Louvain-la-Neuve.
View in Google Scholar

Grzmil‑Tylutki, Halina. 2008. „Gatunki dyskursywne a strategie manipulacyjne”. Tekst i Dyskurs nr 1. 67–78.
View in Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lidia. 2024. „Jeu des pôles personnels dans la publicité verte en français et en polonais”. Studia Romanica Posnaniensia t. 51(1). 65–81.
View in Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lida. 2023. „Émergence de sens multiples dans le discours : sur l’exemple des structures lexico‑syntaxiques des slogans”. Roczniki Humanistyczne t. 71(6). 113–129.
View in Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lidia. 2020. „Le choix des structures syntaxiques peut‑il avoir un effet manipulatoire sur l’auditoire? ”. Neophilologica Vol. 32. 117–131.
View in Google Scholar

Jeangène Vilmer Jean‑Baptiste. 2018. L’éthique animale. Paris.
View in Google Scholar

Kiesler Reinhard. 2000. „Où en sont les études sur la mise en relief ?”. Le Français Moderne t. 68(2). 224–238.
View in Google Scholar

Konstańczak Stefan. 2012. „Dyskurs przemocy”. W: W(okół) współczesnej filozofii francuskiej. Bogna Choińska (red.). Zielona Góra. 293–327.
View in Google Scholar

Korzeniak Marta. 2019. Gwiazdy walczą z nami o koniec hodowli futerkowej. https://www.otwarteklatki.pl/blog/gwiazdy-walcza-z-nami-o-koniec-hodowli-futerkowej (dostęp: 6.07.2024).
View in Google Scholar

Koszembar‑Wiklik Małgorzata. 2015. „Motywy erotyki, śmierci i przemocy w reklamach – o manipulowaniu emocjami odbiorcy i przesuwaniu granic społecznego tabu”. Naukowy Przegląd Dziennikarski nr 2. 65–84.
View in Google Scholar

Lugrin Gilles. 2006. Généricité et intertextualité dans le discours publicitaire de presse écrite. Berne.
View in Google Scholar

Maison Dominika, Wasilewski Piotr 2008. „Historia reklamy społecznej”. W: Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej. Dominika Maison, Piotr Wasilewski (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Miladi Lidia. 2016. „Amplification de la mise en relief dans les slogans publicitaires à l’aide d’adverbes intensifs”. Synergies Pologne nr 13. 41–53.
View in Google Scholar

Miladi Lidia. 2017. „Quelques marqueurs contribuant au renforcement de la mise en relief dans les slogans publicitaires ”. Synergies Pologne nr 14. 107–119.
View in Google Scholar

Miladi Lidia. 2021. „La fabrication de la mise en relief dans les énoncés publicitaires d’accroche”. Lexique nr 29. 117–135. DOI: 10.54563/lexique.139 (dostęp: 12.05.2025).
View in Google Scholar

Mizdrak Martin. 2024. „Perswazyjny charakter reklamy społecznej na przykładzie wybranych kampanii społecznych na rzecz osób z Zespołem Downa”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 33(1). 85–120.
View in Google Scholar

Müller‑Hauser Marie‑Louise. 1943. „La Mise en Relief d’une Idée en Français Moderne”. Romanica Helvetica vol. 21.
View in Google Scholar

Navarro Domínguez Fernando. 2005. „La rhétorique du slogan : cliché, idéologie et communication”. Bulletin Hispanique t. 107(1). 265–282.
View in Google Scholar

Puzynina Jadwiga. 1992. Język wartości. Warszawa.
View in Google Scholar

Rada Reklamy. 2023. Kodeks Etyki Reklamy. https://radareklamy.pl/kodeks‑etyki/ (dostęp: 6.07.2024).
View in Google Scholar

Soulez Guillaume. 2004. „Rhétorique, public et manipulation”. Hermès nr 38. 89–95.
View in Google Scholar

Warchala Jacek. 2019. Formy perswazji. Katowice.
View in Google Scholar

Trésor de la langue française. http://atilf.atilf.fr/ (dostęp: 6.07.2024).
View in Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 6.07.2024).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.