(Prze)moc reklamy – przemoc w reklamie społecznej na przykładzie wybranych przekazów polskich i francuskich
PDF

Słowa kluczowe

advertising
violence
binary structure
manipulation reklama
przemoc
struktura binarna
manipulacja

Jak cytować

Hajok, A., & Miladi, L. (2025). (Prze)moc reklamy – przemoc w reklamie społecznej na przykładzie wybranych przekazów polskich i francuskich. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(2), 9–25. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.1

Abstrakt

Opisane badania znajdują się na styku analizy dyskursu, pragmatyki i składni. Ich celem jest refleksja nad sposobem ukazywania przemocy w kampaniach społecznych przeciwko znęcaniu się nad zwierzętami. W prowadzonych rozważaniach wskazujemy na rolę przekazu językowego oraz przekazu ikonicznego denotowanego i przekazu ikonicznego konotowanego. Odnośnie do przekazu językowego zwracamy uwagę na intensywny charakter struktur binarnych oraz na ich skorelowanie z przekazem ikonicznym konotowanym.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.1
PDF

Bibliografia

Adam Jean‑Michel, Bonhomme Marc. 2012. L’argumentation publicitaire. Rhétorique de l’éloge et de la persuasion. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Amossy Ruth. 2006. L’argumentation dans le discours. Paris.
Zobacz w Google Scholar

ARPP. Recommandation image et respect de la personne. https://www.arpp.org/nous-consulter/regles/regles-de-deontologie/image-et-respect-de-la-personne/ (dostęp: 6.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Bally Charles. 1965 [1932]. Linguistique générale et linguistique française. Berne.
Zobacz w Google Scholar

Barthes Roland. 1985. „Retoryka obrazu”. Maria Bożena Fedewicz (przeł.). Pamiętnik Literacki R. LXXVI (3). 289–302.
Zobacz w Google Scholar

Boguni‑Borowska Małgorzata. 2004. Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Buffon Bertrand. 2002. La parole persuasive. W: Théorie et pratiques de l’argumentation rhétorique. Bertrand Buffon. Paris. 393–415.
Zobacz w Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2000. „L’événement dans le contrat médiatique”. Dossiers de l’audiovisuel nr 91. https://www.patrick‑charaudeau.com/L‑evenement‑dans‑le‑contrat.html (dostęp: 1.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2009. „Le discours de manipulation entre persuasion et influence sociale”. Acte du colloque de Lyon. https://www.patrick-charaudeau.com/Le-discours-de-manipulation-entre-persuasion-et-influence-sociale.html (dostęp: 1.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Charaudeau Patrick. 2005. Le discours politique. Les masques du pouvoir. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Charaudeau Patrick, Maingueneau Dominique. 2002. Dictionnaire d’Analyse du Discours. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Everaert‑Desmedt Nicole. 1984. La communication publicitaire : étude sémio‑pragmatique. Louvain-la-Neuve.
Zobacz w Google Scholar

Grzmil‑Tylutki, Halina. 2008. „Gatunki dyskursywne a strategie manipulacyjne”. Tekst i Dyskurs nr 1. 67–78.
Zobacz w Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lidia. 2024. „Jeu des pôles personnels dans la publicité verte en français et en polonais”. Studia Romanica Posnaniensia t. 51(1). 65–81.
Zobacz w Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lida. 2023. „Émergence de sens multiples dans le discours : sur l’exemple des structures lexico‑syntaxiques des slogans”. Roczniki Humanistyczne t. 71(6). 113–129.
Zobacz w Google Scholar

Hajok Alicja, Miladi Lidia. 2020. „Le choix des structures syntaxiques peut‑il avoir un effet manipulatoire sur l’auditoire? ”. Neophilologica Vol. 32. 117–131.
Zobacz w Google Scholar

Jeangène Vilmer Jean‑Baptiste. 2018. L’éthique animale. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Kiesler Reinhard. 2000. „Où en sont les études sur la mise en relief ?”. Le Français Moderne t. 68(2). 224–238.
Zobacz w Google Scholar

Konstańczak Stefan. 2012. „Dyskurs przemocy”. W: W(okół) współczesnej filozofii francuskiej. Bogna Choińska (red.). Zielona Góra. 293–327.
Zobacz w Google Scholar

Korzeniak Marta. 2019. Gwiazdy walczą z nami o koniec hodowli futerkowej. https://www.otwarteklatki.pl/blog/gwiazdy-walcza-z-nami-o-koniec-hodowli-futerkowej (dostęp: 6.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Koszembar‑Wiklik Małgorzata. 2015. „Motywy erotyki, śmierci i przemocy w reklamach – o manipulowaniu emocjami odbiorcy i przesuwaniu granic społecznego tabu”. Naukowy Przegląd Dziennikarski nr 2. 65–84.
Zobacz w Google Scholar

Lugrin Gilles. 2006. Généricité et intertextualité dans le discours publicitaire de presse écrite. Berne.
Zobacz w Google Scholar

Maison Dominika, Wasilewski Piotr 2008. „Historia reklamy społecznej”. W: Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej. Dominika Maison, Piotr Wasilewski (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Miladi Lidia. 2016. „Amplification de la mise en relief dans les slogans publicitaires à l’aide d’adverbes intensifs”. Synergies Pologne nr 13. 41–53.
Zobacz w Google Scholar

Miladi Lidia. 2017. „Quelques marqueurs contribuant au renforcement de la mise en relief dans les slogans publicitaires ”. Synergies Pologne nr 14. 107–119.
Zobacz w Google Scholar

Miladi Lidia. 2021. „La fabrication de la mise en relief dans les énoncés publicitaires d’accroche”. Lexique nr 29. 117–135. DOI: 10.54563/lexique.139 (dostęp: 12.05.2025).
Zobacz w Google Scholar

Mizdrak Martin. 2024. „Perswazyjny charakter reklamy społecznej na przykładzie wybranych kampanii społecznych na rzecz osób z Zespołem Downa”. Łódzkie Studia Teologiczne nr 33(1). 85–120.
Zobacz w Google Scholar

Müller‑Hauser Marie‑Louise. 1943. „La Mise en Relief d’une Idée en Français Moderne”. Romanica Helvetica vol. 21.
Zobacz w Google Scholar

Navarro Domínguez Fernando. 2005. „La rhétorique du slogan : cliché, idéologie et communication”. Bulletin Hispanique t. 107(1). 265–282.
Zobacz w Google Scholar

Puzynina Jadwiga. 1992. Język wartości. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Rada Reklamy. 2023. Kodeks Etyki Reklamy. https://radareklamy.pl/kodeks‑etyki/ (dostęp: 6.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Soulez Guillaume. 2004. „Rhétorique, public et manipulation”. Hermès nr 38. 89–95.
Zobacz w Google Scholar

Warchala Jacek. 2019. Formy perswazji. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Trésor de la langue française. http://atilf.atilf.fr/ (dostęp: 6.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 6.07.2024).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.