The Brutality of Decolonisation Through the Lens of the ‘Mondo Movie’: An Analysis of "Africa Addio"
PDF (Język Polski)

Keywords

przemoc
dekolonizacja
studia postkolonialne
studia nad ludobójstwem
Afryka violence
decolonisation
postcolonial studies
genocide studies
Africa

How to Cite

Braszka, J. (2025). The Brutality of Decolonisation Through the Lens of the ‘Mondo Movie’: An Analysis of "Africa Addio": (Dir. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti, 1966). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 17(2), 127–142. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.8

Abstract

This article examines the theme of violence through the lens of the mondo movie Africa Addio (1966), directed by Franco E. Prosperi and Gualtiero Jacopetti. The analysis draws on postcolonial and genocide studies to interpret how violence is visualized in the film.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.8
PDF (Język Polski)

References

Ebert Roger. 1967. Reviews: „Africa Addio”. https://www.rogerebert.com/reviews/africa‑addio-1967 (dostęp: 9.12.2024).
View in Google Scholar

Fanon Fanon. 1985. Wyklęty lud ziemi. Hanna Tygielska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Fouéré Marie‑Aude. 2016. „Film as Archive: «Africa Addio» and the Ambiguities of Remembrance in Contemporary Zanzibar”. Social Anthropology t. 24(1). 82–96. https://doi.org/10.1111/1469–8676.12282 (dostęp: 4.12.2024).
View in Google Scholar

Gayraud Sébastien. 2019. „«Africa Addio» – the Ultimate Image of Horror”. Film International t. 17(2). 34–41. https://doi.org/10.1386/fiin.17.2.34_1 (dostęp: 4.12.2024).
View in Google Scholar

Godall Mark. 2006. Sweet & Savage. The World Through the Shockumentary Film Lens. London.
View in Google Scholar

Kamińska Magdalena. 2012. „Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach «mondo»”. Kultura Popularna nr 4(34). 110–121. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/kultura‑popularna/2012-numer-4-34/kultura_popularna‑r2012-t‑n4_34-s110-121.pdf (dostęp: 2.12.2024).
View in Google Scholar

Kosidło Adam. 1991. „O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji”. Dzieje Najnowsze R. 23(2). 3–27. https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=47713 (dostęp: 1.12.2024).
View in Google Scholar

Lindqvist Sven. 2023. Wytępić całe to bydło: historia kolonialnego terroru i ludobójstwa. Milena Haykowska (przekł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Meredith Martin. 2011. Historia współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości. Stanisław Piłaszewicz (przekł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Nowak Kai. (2015). „Der Schock der Authentizität. Der Filmskandal um «Africa Addio» (1966) und antikolonialer Protest in der Bundesrepublik”. Werkstatt Geschichte nr 69. 37–53. https://werkstattgeschichte.de/alle_ausgaben/antikoloniale‑filme/ (dostęp: 1.12.2024).
View in Google Scholar

Pacukiewicz Marek. 2010. „Nieobecność dzieła? Doświadczenie Afryki w «Jądrze ciemności» Josepha Conrada”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein nr 6. 141–153.
View in Google Scholar

Torchin Leshu. 2012. Creating the Witness. Documenting Genocide on Film, Video, and the Internet. Mineapolis–London.
View in Google Scholar

Africa Addio. 1966. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti (reż.).
View in Google Scholar

Africa Ama. 1971. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni, Guido Guerrasio, Oreste Pellini (reż.).
View in Google Scholar

Africa dolce e selvaggia. 1982. Angelo Castiglioni, Alfredo Castiglioni (reż.).
View in Google Scholar

Africa nuda, Africa violenta. 1974. Mario Gervasi (reż.).
View in Google Scholar

Africa Segreta. 1969. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni (reż.).
View in Google Scholar

Bitwa o Algier (La battaglia di Algeri). 1966. Gillo Pontecorvo (reż.).
View in Google Scholar

Rozważania o przemocy (Concerning Violence). 2014. Göran Olsson (reż.).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.