Abstract
This article examines the theme of violence through the lens of the mondo movie Africa Addio (1966), directed by Franco E. Prosperi and Gualtiero Jacopetti. The analysis draws on postcolonial and genocide studies to interpret how violence is visualized in the film.
References
Ebert Roger. 1967. Reviews: „Africa Addio”. https://www.rogerebert.com/reviews/africa‑addio-1967 (dostęp: 9.12.2024).
View in Google Scholar
Fanon Fanon. 1985. Wyklęty lud ziemi. Hanna Tygielska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Fouéré Marie‑Aude. 2016. „Film as Archive: «Africa Addio» and the Ambiguities of Remembrance in Contemporary Zanzibar”. Social Anthropology t. 24(1). 82–96. https://doi.org/10.1111/1469–8676.12282 (dostęp: 4.12.2024).
View in Google Scholar
Gayraud Sébastien. 2019. „«Africa Addio» – the Ultimate Image of Horror”. Film International t. 17(2). 34–41. https://doi.org/10.1386/fiin.17.2.34_1 (dostęp: 4.12.2024).
View in Google Scholar
Godall Mark. 2006. Sweet & Savage. The World Through the Shockumentary Film Lens. London.
View in Google Scholar
Kamińska Magdalena. 2012. „Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach «mondo»”. Kultura Popularna nr 4(34). 110–121. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/kultura‑popularna/2012-numer-4-34/kultura_popularna‑r2012-t‑n4_34-s110-121.pdf (dostęp: 2.12.2024).
View in Google Scholar
Kosidło Adam. 1991. „O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji”. Dzieje Najnowsze R. 23(2). 3–27. https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=47713 (dostęp: 1.12.2024).
View in Google Scholar
Lindqvist Sven. 2023. Wytępić całe to bydło: historia kolonialnego terroru i ludobójstwa. Milena Haykowska (przekł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Meredith Martin. 2011. Historia współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości. Stanisław Piłaszewicz (przekł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Nowak Kai. (2015). „Der Schock der Authentizität. Der Filmskandal um «Africa Addio» (1966) und antikolonialer Protest in der Bundesrepublik”. Werkstatt Geschichte nr 69. 37–53. https://werkstattgeschichte.de/alle_ausgaben/antikoloniale‑filme/ (dostęp: 1.12.2024).
View in Google Scholar
Pacukiewicz Marek. 2010. „Nieobecność dzieła? Doświadczenie Afryki w «Jądrze ciemności» Josepha Conrada”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein nr 6. 141–153.
View in Google Scholar
Torchin Leshu. 2012. Creating the Witness. Documenting Genocide on Film, Video, and the Internet. Mineapolis–London.
View in Google Scholar
Africa Addio. 1966. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti (reż.).
View in Google Scholar
Africa Ama. 1971. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni, Guido Guerrasio, Oreste Pellini (reż.).
View in Google Scholar
Africa dolce e selvaggia. 1982. Angelo Castiglioni, Alfredo Castiglioni (reż.).
View in Google Scholar
Africa nuda, Africa violenta. 1974. Mario Gervasi (reż.).
View in Google Scholar
Africa Segreta. 1969. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni (reż.).
View in Google Scholar
Bitwa o Algier (La battaglia di Algeri). 1966. Gillo Pontecorvo (reż.).
View in Google Scholar
Rozważania o przemocy (Concerning Violence). 2014. Göran Olsson (reż.).
View in Google Scholar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura