Abstrakt
Artykuł koncentruje się na kwestii przemocy w filmie typu mondo movie pt. Africa Addio (1966) w reżyserii Franco E. Prosperiego i Gualtiero Jacopettiego. W tekście dokonano analizy filmu, opierając się na studiach postkolonialnych oraz studiach nad ludobójstwem. Interpretacji poddano elementy związane z wizualizacją przemocy.
Bibliografia
Ebert Roger. 1967. Reviews: „Africa Addio”. https://www.rogerebert.com/reviews/africa‑addio-1967 (dostęp: 9.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Fanon Fanon. 1985. Wyklęty lud ziemi. Hanna Tygielska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Fouéré Marie‑Aude. 2016. „Film as Archive: «Africa Addio» and the Ambiguities of Remembrance in Contemporary Zanzibar”. Social Anthropology t. 24(1). 82–96. https://doi.org/10.1111/1469–8676.12282 (dostęp: 4.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Gayraud Sébastien. 2019. „«Africa Addio» – the Ultimate Image of Horror”. Film International t. 17(2). 34–41. https://doi.org/10.1386/fiin.17.2.34_1 (dostęp: 4.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Godall Mark. 2006. Sweet & Savage. The World Through the Shockumentary Film Lens. London.
Zobacz w Google Scholar
Kamińska Magdalena. 2012. „Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach «mondo»”. Kultura Popularna nr 4(34). 110–121. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/kultura‑popularna/2012-numer-4-34/kultura_popularna‑r2012-t‑n4_34-s110-121.pdf (dostęp: 2.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Kosidło Adam. 1991. „O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji”. Dzieje Najnowsze R. 23(2). 3–27. https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=47713 (dostęp: 1.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Lindqvist Sven. 2023. Wytępić całe to bydło: historia kolonialnego terroru i ludobójstwa. Milena Haykowska (przekł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Meredith Martin. 2011. Historia współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości. Stanisław Piłaszewicz (przekł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Nowak Kai. (2015). „Der Schock der Authentizität. Der Filmskandal um «Africa Addio» (1966) und antikolonialer Protest in der Bundesrepublik”. Werkstatt Geschichte nr 69. 37–53. https://werkstattgeschichte.de/alle_ausgaben/antikoloniale‑filme/ (dostęp: 1.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Pacukiewicz Marek. 2010. „Nieobecność dzieła? Doświadczenie Afryki w «Jądrze ciemności» Josepha Conrada”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein nr 6. 141–153.
Zobacz w Google Scholar
Torchin Leshu. 2012. Creating the Witness. Documenting Genocide on Film, Video, and the Internet. Mineapolis–London.
Zobacz w Google Scholar
Africa Addio. 1966. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Africa Ama. 1971. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni, Guido Guerrasio, Oreste Pellini (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Africa dolce e selvaggia. 1982. Angelo Castiglioni, Alfredo Castiglioni (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Africa nuda, Africa violenta. 1974. Mario Gervasi (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Africa Segreta. 1969. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Bitwa o Algier (La battaglia di Algeri). 1966. Gillo Pontecorvo (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Rozważania o przemocy (Concerning Violence). 2014. Göran Olsson (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura