Brutalność dekolonizacji w soczewce mondo movie na przykładzie analizy filmu "Africa Addio"
PDF

Słowa kluczowe

przemoc
dekolonizacja
studia postkolonialne
studia nad ludobójstwem
Afryka violence
decolonisation
postcolonial studies
genocide studies
Africa

Jak cytować

Braszka, J. (2025). Brutalność dekolonizacji w soczewce mondo movie na przykładzie analizy filmu "Africa Addio": (reż. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti, 1966). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(2), 127–142. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.8

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na kwestii przemocy w filmie typu mondo movie pt. Africa Addio (1966) w reżyserii Franco E. Prosperiego i Gualtiero Jacopettiego. W tekście dokonano analizy filmu, opierając się na studiach postkolonialnych oraz studiach nad ludobójstwem. Interpretacji poddano elementy związane z wizualizacją przemocy.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.8
PDF

Bibliografia

Ebert Roger. 1967. Reviews: „Africa Addio”. https://www.rogerebert.com/reviews/africa‑addio-1967 (dostęp: 9.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Fanon Fanon. 1985. Wyklęty lud ziemi. Hanna Tygielska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Fouéré Marie‑Aude. 2016. „Film as Archive: «Africa Addio» and the Ambiguities of Remembrance in Contemporary Zanzibar”. Social Anthropology t. 24(1). 82–96. https://doi.org/10.1111/1469–8676.12282 (dostęp: 4.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Gayraud Sébastien. 2019. „«Africa Addio» – the Ultimate Image of Horror”. Film International t. 17(2). 34–41. https://doi.org/10.1386/fiin.17.2.34_1 (dostęp: 4.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Godall Mark. 2006. Sweet & Savage. The World Through the Shockumentary Film Lens. London.
Zobacz w Google Scholar

Kamińska Magdalena. 2012. „Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach «mondo»”. Kultura Popularna nr 4(34). 110–121. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/kultura‑popularna/2012-numer-4-34/kultura_popularna‑r2012-t‑n4_34-s110-121.pdf (dostęp: 2.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Kosidło Adam. 1991. „O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji”. Dzieje Najnowsze R. 23(2). 3–27. https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=47713 (dostęp: 1.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Lindqvist Sven. 2023. Wytępić całe to bydło: historia kolonialnego terroru i ludobójstwa. Milena Haykowska (przekł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Meredith Martin. 2011. Historia współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości. Stanisław Piłaszewicz (przekł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Nowak Kai. (2015). „Der Schock der Authentizität. Der Filmskandal um «Africa Addio» (1966) und antikolonialer Protest in der Bundesrepublik”. Werkstatt Geschichte nr 69. 37–53. https://werkstattgeschichte.de/alle_ausgaben/antikoloniale‑filme/ (dostęp: 1.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Pacukiewicz Marek. 2010. „Nieobecność dzieła? Doświadczenie Afryki w «Jądrze ciemności» Josepha Conrada”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein nr 6. 141–153.
Zobacz w Google Scholar

Torchin Leshu. 2012. Creating the Witness. Documenting Genocide on Film, Video, and the Internet. Mineapolis–London.
Zobacz w Google Scholar

Africa Addio. 1966. Franco E. Prosperi, Gualtiero Jacopetti (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Africa Ama. 1971. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni, Guido Guerrasio, Oreste Pellini (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Africa dolce e selvaggia. 1982. Angelo Castiglioni, Alfredo Castiglioni (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Africa nuda, Africa violenta. 1974. Mario Gervasi (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Africa Segreta. 1969. Alfredo Castiglioni, Angelo Castiglioni (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Bitwa o Algier (La battaglia di Algeri). 1966. Gillo Pontecorvo (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Rozważania o przemocy (Concerning Violence). 2014. Göran Olsson (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.