Abstract
Erotical-thanatical stories: Cindy Sherman’s photography
The text covers the coexistence of libido and the death drive in Cindy Sherman’s art. Her photographs show morphing, repulsive bodies. Photography as such is characterised by the two above-mentioned opposite drives: it is a fetish and a trace of the past. The connection between Eros and Thanatos becomes closer in Cindy Sherman’s art.
References
Bachtin M. (1975), Twórczość Franciszka Rebelais’go a kultura ludowa Średniowiecza i Renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, wstęp S. Balbus, Kraków.
View in Google Scholar
Bataille G. (2007), Erotyzm, przeł. M. Ochab, Gdańsk.
View in Google Scholar
Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2010), Między chwilą o pięknem. O sztuce w rozpędzonym świecie, Łódź.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2007), Tożsamość, Gdańsk.
View in Google Scholar
Bronfen E. (1995), The Other Self of Imagination: Cindy Sherman’s Hysterical Performance, w: C. Sherman C. Cindy Sherman: Photographic Work 1975–1999, red. Z.F. i M. Schwander, Munich.
View in Google Scholar
Ferenc T. (2005), Odrzucony język fotografii mortualnej, w: T. Ferenc i K. Makowski (red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź.
View in Google Scholar
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.
View in Google Scholar
Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Poznań.
View in Google Scholar
Mulvey L. (2006), Cosmetics and Abjection: Cindy Sherman 1977–87, w: J. Burton (red.), Cindy Sherman, Cambridge, Massachusetts.
View in Google Scholar
Olechnicki K. (2005), Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego, w: T. Ferenc i K. Makowski (red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź.
View in Google Scholar
Pontremoli E. (2006), Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
View in Google Scholar
Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin.
View in Google Scholar
Sontag S. 1986, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa.
View in Google Scholar
Silverman K. (2006), How to face the gaze, w: J. Burton (red.), Cindy Sherman, Cambridge, Massachusetts.
View in Google Scholar