Problem dystansu władzy w szwedzkich materiałach dydaktycznych jako przykład dobrych praktyk
PDF (Język Polski)

How to Cite

Pogorzelska, M. (2016). Problem dystansu władzy w szwedzkich materiałach dydaktycznych jako przykład dobrych praktyk. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 8(1), 31–42. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/3183

Abstract

Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych, dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii wymiarów kultury G. Hofstede, koncentrując się na jednym z wymiarów (dystansu władzy). Taki sposób analizy może stanowić inspirację zarówno w obszarze metodologii badania materiałów dydaktycznych, jak i praktycznych sposobów sposobu wprowadzania do szkolnych podręczników treści kształtujących postawy równościowe.
PDF (Język Polski)

References

Abramowicz M. (red.). 2011. Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
View in Google Scholar

Chmura-Rutkowska I., M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak. 2015. Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Skrót raportu. Warszawa. http://gender-podreczniki.home.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/09/gwp_skrot_raportu.pdf.
View in Google Scholar

Chomczyńska-Rubacha M. (red.). 2011. Podręczniki i Poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków.
View in Google Scholar

Desperak I. 2004. Podwójny standard w edukacji. Kobiecość i męskość w podręcznikach szkolnych. W Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), 139–142. Łódź.
View in Google Scholar

Dolata R. 2008. Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa.
View in Google Scholar

Garant M.D. 1997. Intercultural teaching and learning. English as a foreign language education in Finland and Japan. Jyvaskyla.
View in Google Scholar

Gawlicz K., P. Rudnicki, M. Starnawski (red.). 2015. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
View in Google Scholar

Gawlicz K., M. Starnawski. 2011. Obcy polskiego systemu edukacyjnego 20 lat po zmianie systemowej.
View in Google Scholar

W Pedagogika: zakorzenienie i transgresja, M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), 247–267. Wrocław.
View in Google Scholar

Gesteland R. 1999. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, zarządzanie i negocjacje w różnych kulturach. Warszawa.
View in Google Scholar

Gromkowska-Melosik A. 2011. Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków.
View in Google Scholar

Hall E.T. 1980. The Silent Language. Westport.
View in Google Scholar

Hofstede G. 1986. Cultural Differences in Teaching and Learning. International Journal of Intercultural Relations 10 (3) : 301–320.
View in Google Scholar

Hofstede G. 1997. Cultures and Organizations. Software of the Mind. London.
View in Google Scholar

Hofstede G. 2012. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. W Intercultural Communication. A Reader, L.A. Samovar, R.E. Porter, E.R. McDaniel (red.), 19–33. Boston.
View in Google Scholar

Janowski A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.
View in Google Scholar

Kalinowska E. 1995. Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych. Kwartalnik pedagogiczny (1–2): 219–253.
View in Google Scholar

Kopciewicz L. 2009. Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 13–28. Warszawa.
View in Google Scholar

Kopciewicz L. 2011. Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa.
View in Google Scholar

Mazurkiewicz G. 2005. Kształcenie chłopców i dziewcząt. Naturalny porządek, nierówność, czy
View in Google Scholar

dyskryminacja?. Kraków
View in Google Scholar

Pankowska D. 2009. Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 29–67. Warszawa.
View in Google Scholar

Sadura P. 2012. Szkoła i nierówności społeczne. Warszawa.
View in Google Scholar

Stoch M. 2015. Gender na lekcjach polskiego. Kraków.
View in Google Scholar

Szczepaniak-Kozak A., M. Sambor 2008. Basic concepts in intercultural studies. Piła.
View in Google Scholar

The Hofstede Centre Poland (n.d.), http://geert-hofstede.com/poland.html.
View in Google Scholar

The Hofstede Centre Sweden (n.d.), http://geert-hofstede.com/sweden.html.
View in Google Scholar

Trompenaars F., C. Hampden-Turner. 1997. Riding the Waves of Culture. London: Understanding Cultural Diversity in Business.
View in Google Scholar

Zawistowska A. 2012. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa.
View in Google Scholar

Żłobicki W., B. Maj. 2012. Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Warszawa.
View in Google Scholar

Bibliografia tekstów z podręczników szwedzkich
View in Google Scholar

The Hidden One. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 59–61. Stockholm.
View in Google Scholar

Stockton F.R. 2007. The lady or the tiger? W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 22–24. Stockholm.
View in Google Scholar

Ellis D. 2006. The breadwinner. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 80–81. Lund.
View in Google Scholar

Swindells R. 2006. Abomination. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 103–105. Lund.
View in Google Scholar

Boxing or Ballet – that is the question. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 66–68. Stockholm.
View in Google Scholar

Wright R. 2006. Hunger. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 32–34, Stockholm.
View in Google Scholar

McIntyre S. 2006. The year I loved him best. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 35–36. Stockholm.
View in Google Scholar

Allen V. 2006. Baby’s Ears. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 45–47. Stockholm.
View in Google Scholar

Zephaniah B. 2007. Face. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 84–86. Lund.
View in Google Scholar

Guzman M. 2005. Melonhead. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 24–25. Stockholm.
View in Google Scholar

Matilda. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 30–32. Lund.
View in Google Scholar

About a boy. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 6–8. Lund.
View in Google Scholar

Girl saves Mum. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 102. Stockholm.
View in Google Scholar

Dahl R. 2005. Little Red Riding Hood. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 38–39, Stockholm.
View in Google Scholar

Bertagna J. 2007. Towards a new world. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 92–95. Stockholm.
View in Google Scholar

Friends and family. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 15, Stockholm.
View in Google Scholar

Hammond C.M. 2006. Goodwill. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 16–18. Stockholm.
View in Google Scholar

Gates S. 2006. Gift. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 48–52. Stockholm.
View in Google Scholar

Dham N. 2006. Bend It Like Beckham. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 17. Lund.
View in Google Scholar

Cooper S. 2006. Muffin. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 55–56. Stockholm.
View in Google Scholar

The Full Monty. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 66–68. Lund.
View in Google Scholar

The children. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 74–76. Stockholm.
View in Google Scholar

Cooney C.B. 2007. The face on the milk cartoon. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 60–64. Stockholm.
View in Google Scholar

Lindgren A. 2005. The brothers Lionheart. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 53–55. Stockholm.
View in Google Scholar

Nicholas Nickleby. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 86–88. Lund.
View in Google Scholar

Madonna. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 25–26. Lund.
View in Google Scholar

Working with the President – Condolezza Rice. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 116–117. Lund.
View in Google Scholar

The Princess. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 86–87. Stockholm.
View in Google Scholar

Horowitz A. 2007. Harriet’s horrible dream Horowitz. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 76–78. Stockholm.
View in Google Scholar

Fifteen minutes of fame. 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 106–107. Stockholm.
View in Google Scholar

The Brethren. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 108–110. Lund.
View in Google Scholar

We’re all DIFFERENT. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 19. Stockholm.
View in Google Scholar

Blackman M. 2007. Noughts and Crosses. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 44–46. Stockholm.
View in Google Scholar

Nelson Mandela. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 54–55. Lund.
View in Google Scholar

Straight Talk. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 24. Lund.
View in Google Scholar

A TRUE story? 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 98–99. Stockholm.
View in Google Scholar

Multiculture. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 96. Lund.
View in Google Scholar

Practical magic. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 56–57. Lund.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.