Abstract
Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych, dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii wymiarów kultury G. Hofstede, koncentrując się na jednym z wymiarów (dystansu władzy). Taki sposób analizy może stanowić inspirację zarówno w obszarze metodologii badania materiałów dydaktycznych, jak i praktycznych sposobów sposobu wprowadzania do szkolnych podręczników treści kształtujących postawy równościowe.References
Abramowicz M. (red.). 2011. Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
View in Google Scholar
Chmura-Rutkowska I., M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak. 2015. Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Skrót raportu. Warszawa. http://gender-podreczniki.home.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/09/gwp_skrot_raportu.pdf.
View in Google Scholar
Chomczyńska-Rubacha M. (red.). 2011. Podręczniki i Poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków.
View in Google Scholar
Desperak I. 2004. Podwójny standard w edukacji. Kobiecość i męskość w podręcznikach szkolnych. W Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), 139–142. Łódź.
View in Google Scholar
Dolata R. 2008. Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa.
View in Google Scholar
Garant M.D. 1997. Intercultural teaching and learning. English as a foreign language education in Finland and Japan. Jyvaskyla.
View in Google Scholar
Gawlicz K., P. Rudnicki, M. Starnawski (red.). 2015. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
View in Google Scholar
Gawlicz K., M. Starnawski. 2011. Obcy polskiego systemu edukacyjnego 20 lat po zmianie systemowej.
View in Google Scholar
W Pedagogika: zakorzenienie i transgresja, M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), 247–267. Wrocław.
View in Google Scholar
Gesteland R. 1999. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, zarządzanie i negocjacje w różnych kulturach. Warszawa.
View in Google Scholar
Gromkowska-Melosik A. 2011. Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków.
View in Google Scholar
Hall E.T. 1980. The Silent Language. Westport.
View in Google Scholar
Hofstede G. 1986. Cultural Differences in Teaching and Learning. International Journal of Intercultural Relations 10 (3) : 301–320.
View in Google Scholar
Hofstede G. 1997. Cultures and Organizations. Software of the Mind. London.
View in Google Scholar
Hofstede G. 2012. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. W Intercultural Communication. A Reader, L.A. Samovar, R.E. Porter, E.R. McDaniel (red.), 19–33. Boston.
View in Google Scholar
Janowski A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.
View in Google Scholar
Kalinowska E. 1995. Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych. Kwartalnik pedagogiczny (1–2): 219–253.
View in Google Scholar
Kopciewicz L. 2009. Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 13–28. Warszawa.
View in Google Scholar
Kopciewicz L. 2011. Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa.
View in Google Scholar
Mazurkiewicz G. 2005. Kształcenie chłopców i dziewcząt. Naturalny porządek, nierówność, czy
View in Google Scholar
dyskryminacja?. Kraków
View in Google Scholar
Pankowska D. 2009. Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 29–67. Warszawa.
View in Google Scholar
Sadura P. 2012. Szkoła i nierówności społeczne. Warszawa.
View in Google Scholar
Stoch M. 2015. Gender na lekcjach polskiego. Kraków.
View in Google Scholar
Szczepaniak-Kozak A., M. Sambor 2008. Basic concepts in intercultural studies. Piła.
View in Google Scholar
The Hofstede Centre Poland (n.d.), http://geert-hofstede.com/poland.html.
View in Google Scholar
The Hofstede Centre Sweden (n.d.), http://geert-hofstede.com/sweden.html.
View in Google Scholar
Trompenaars F., C. Hampden-Turner. 1997. Riding the Waves of Culture. London: Understanding Cultural Diversity in Business.
View in Google Scholar
Zawistowska A. 2012. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa.
View in Google Scholar
Żłobicki W., B. Maj. 2012. Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Warszawa.
View in Google Scholar
Bibliografia tekstów z podręczników szwedzkich
View in Google Scholar
The Hidden One. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 59–61. Stockholm.
View in Google Scholar
Stockton F.R. 2007. The lady or the tiger? W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 22–24. Stockholm.
View in Google Scholar
Ellis D. 2006. The breadwinner. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 80–81. Lund.
View in Google Scholar
Swindells R. 2006. Abomination. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 103–105. Lund.
View in Google Scholar
Boxing or Ballet – that is the question. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 66–68. Stockholm.
View in Google Scholar
Wright R. 2006. Hunger. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 32–34, Stockholm.
View in Google Scholar
McIntyre S. 2006. The year I loved him best. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 35–36. Stockholm.
View in Google Scholar
Allen V. 2006. Baby’s Ears. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 45–47. Stockholm.
View in Google Scholar
Zephaniah B. 2007. Face. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 84–86. Lund.
View in Google Scholar
Guzman M. 2005. Melonhead. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 24–25. Stockholm.
View in Google Scholar
Matilda. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 30–32. Lund.
View in Google Scholar
About a boy. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 6–8. Lund.
View in Google Scholar
Girl saves Mum. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 102. Stockholm.
View in Google Scholar
Dahl R. 2005. Little Red Riding Hood. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 38–39, Stockholm.
View in Google Scholar
Bertagna J. 2007. Towards a new world. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 92–95. Stockholm.
View in Google Scholar
Friends and family. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 15, Stockholm.
View in Google Scholar
Hammond C.M. 2006. Goodwill. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 16–18. Stockholm.
View in Google Scholar
Gates S. 2006. Gift. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 48–52. Stockholm.
View in Google Scholar
Dham N. 2006. Bend It Like Beckham. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 17. Lund.
View in Google Scholar
Cooper S. 2006. Muffin. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 55–56. Stockholm.
View in Google Scholar
The Full Monty. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 66–68. Lund.
View in Google Scholar
The children. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 74–76. Stockholm.
View in Google Scholar
Cooney C.B. 2007. The face on the milk cartoon. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 60–64. Stockholm.
View in Google Scholar
Lindgren A. 2005. The brothers Lionheart. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 53–55. Stockholm.
View in Google Scholar
Nicholas Nickleby. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 86–88. Lund.
View in Google Scholar
Madonna. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 25–26. Lund.
View in Google Scholar
Working with the President – Condolezza Rice. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 116–117. Lund.
View in Google Scholar
The Princess. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 86–87. Stockholm.
View in Google Scholar
Horowitz A. 2007. Harriet’s horrible dream Horowitz. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 76–78. Stockholm.
View in Google Scholar
Fifteen minutes of fame. 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 106–107. Stockholm.
View in Google Scholar
The Brethren. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 108–110. Lund.
View in Google Scholar
We’re all DIFFERENT. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 19. Stockholm.
View in Google Scholar
Blackman M. 2007. Noughts and Crosses. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 44–46. Stockholm.
View in Google Scholar
Nelson Mandela. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 54–55. Lund.
View in Google Scholar
Straight Talk. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 24. Lund.
View in Google Scholar
A TRUE story? 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 98–99. Stockholm.
View in Google Scholar
Multiculture. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 96. Lund.
View in Google Scholar
Practical magic. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 56–57. Lund.
View in Google Scholar