Abstrakt
Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych, dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii wymiarów kultury G. Hofstede, koncentrując się na jednym z wymiarów (dystansu władzy). Taki sposób analizy może stanowić inspirację zarówno w obszarze metodologii badania materiałów dydaktycznych, jak i praktycznych sposobów sposobu wprowadzania do szkolnych podręczników treści kształtujących postawy równościowe.Bibliografia
Abramowicz M. (red.). 2011. Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Chmura-Rutkowska I., M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak. 2015. Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Skrót raportu. Warszawa. http://gender-podreczniki.home.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/09/gwp_skrot_raportu.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Chomczyńska-Rubacha M. (red.). 2011. Podręczniki i Poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Desperak I. 2004. Podwójny standard w edukacji. Kobiecość i męskość w podręcznikach szkolnych. W Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), 139–142. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Dolata R. 2008. Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Garant M.D. 1997. Intercultural teaching and learning. English as a foreign language education in Finland and Japan. Jyvaskyla.
Zobacz w Google Scholar
Gawlicz K., P. Rudnicki, M. Starnawski (red.). 2015. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gawlicz K., M. Starnawski. 2011. Obcy polskiego systemu edukacyjnego 20 lat po zmianie systemowej.
Zobacz w Google Scholar
W Pedagogika: zakorzenienie i transgresja, M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), 247–267. Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Gesteland R. 1999. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, zarządzanie i negocjacje w różnych kulturach. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gromkowska-Melosik A. 2011. Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Hall E.T. 1980. The Silent Language. Westport.
Zobacz w Google Scholar
Hofstede G. 1986. Cultural Differences in Teaching and Learning. International Journal of Intercultural Relations 10 (3) : 301–320.
Zobacz w Google Scholar
Hofstede G. 1997. Cultures and Organizations. Software of the Mind. London.
Zobacz w Google Scholar
Hofstede G. 2012. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. W Intercultural Communication. A Reader, L.A. Samovar, R.E. Porter, E.R. McDaniel (red.), 19–33. Boston.
Zobacz w Google Scholar
Janowski A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kalinowska E. 1995. Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych. Kwartalnik pedagogiczny (1–2): 219–253.
Zobacz w Google Scholar
Kopciewicz L. 2009. Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 13–28. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kopciewicz L. 2011. Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Mazurkiewicz G. 2005. Kształcenie chłopców i dziewcząt. Naturalny porządek, nierówność, czy
Zobacz w Google Scholar
dyskryminacja?. Kraków
Zobacz w Google Scholar
Pankowska D. 2009. Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych. W Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), 29–67. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Sadura P. 2012. Szkoła i nierówności społeczne. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Stoch M. 2015. Gender na lekcjach polskiego. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Szczepaniak-Kozak A., M. Sambor 2008. Basic concepts in intercultural studies. Piła.
Zobacz w Google Scholar
The Hofstede Centre Poland (n.d.), http://geert-hofstede.com/poland.html.
Zobacz w Google Scholar
The Hofstede Centre Sweden (n.d.), http://geert-hofstede.com/sweden.html.
Zobacz w Google Scholar
Trompenaars F., C. Hampden-Turner. 1997. Riding the Waves of Culture. London: Understanding Cultural Diversity in Business.
Zobacz w Google Scholar
Zawistowska A. 2012. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Żłobicki W., B. Maj. 2012. Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Bibliografia tekstów z podręczników szwedzkich
Zobacz w Google Scholar
The Hidden One. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 59–61. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Stockton F.R. 2007. The lady or the tiger? W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 22–24. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Ellis D. 2006. The breadwinner. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 80–81. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Swindells R. 2006. Abomination. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 103–105. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Boxing or Ballet – that is the question. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 66–68. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Wright R. 2006. Hunger. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 32–34, Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
McIntyre S. 2006. The year I loved him best. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 35–36. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Allen V. 2006. Baby’s Ears. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 45–47. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Zephaniah B. 2007. Face. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 84–86. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Guzman M. 2005. Melonhead. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 24–25. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Matilda. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 30–32. Lund.
Zobacz w Google Scholar
About a boy. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 6–8. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Girl saves Mum. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 102. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Dahl R. 2005. Little Red Riding Hood. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 38–39, Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Bertagna J. 2007. Towards a new world. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 92–95. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Friends and family. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 15, Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Hammond C.M. 2006. Goodwill. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 16–18. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Gates S. 2006. Gift. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 48–52. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Dham N. 2006. Bend It Like Beckham. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 17. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Cooper S. 2006. Muffin. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 55–56. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
The Full Monty. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 66–68. Lund.
Zobacz w Google Scholar
The children. 2006. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 74–76. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Cooney C.B. 2007. The face on the milk cartoon. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 60–64. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Lindgren A. 2005. The brothers Lionheart. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 53–55. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Nicholas Nickleby. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 86–88. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Madonna. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 25–26. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Working with the President – Condolezza Rice. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 116–117. Lund.
Zobacz w Google Scholar
The Princess. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 86–87. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Horowitz A. 2007. Harriet’s horrible dream Horowitz. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 76–78. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Fifteen minutes of fame. 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 106–107. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
The Brethren. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 108–110. Lund.
Zobacz w Google Scholar
We’re all DIFFERENT. 2005. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 19. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Blackman M. 2007. Noughts and Crosses. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 44–46. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Nelson Mandela. 2006. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 54–55. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Straight Talk. 2005. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 24. Lund.
Zobacz w Google Scholar
A TRUE story? 2007. W What’s up, J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, 98–99. Stockholm.
Zobacz w Google Scholar
Multiculture. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 96. Lund.
Zobacz w Google Scholar
Practical magic. 2007. W Magic!, E. Hedencrona, K. Smed-Gerdin, P. Watcyn-Jones, 56–57. Lund.
Zobacz w Google Scholar