Abstract
Film od początku jego wynalezienia dostarcza rozrywki, jednak ta jego funkcja nie przekreśla użyteczności filmu w edukacji. Szczególnie że film, jak żadne inne medium, doskonale odzwierciedla rzeczywistość. Artykuł prezentuje praktyczne sposoby wykorzystania filmu w nauczaniu języka polskiego jako obcego wraz z przykładami konkretnych filmów oraz propozycjami ćwiczeń gramatycznych, leksykalnych i komunikacyjnych.References
Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż. Gdańsk.
View in Google Scholar
Martyniuk Waldemar. 1996. „Praca z tekstem autentycznym w nauczaniu języków”. Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców nr 7/8. Łódź.
View in Google Scholar
Miodunka Władysław, T. Kunz (red.). 2011. Polonistyka bez granic, t. 2. Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski, językowy obraz świata. Kraków.
View in Google Scholar
Skowronek Bogusław. 2014. Mediolingwistyka. Kraków.
View in Google Scholar
Skudrzyk Aldona. 1994. „Granice potoczności w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Uwagi socjolingwistyczne”. Postscriptum nr 9–10.
View in Google Scholar
Tambor Agnieszka. 2005. Film jako przedmiot i narzędzie nauczania kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Katowice.
View in Google Scholar
Tambor Agnieszka. 2015. Nowa Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien. Katowice.
View in Google Scholar
Źródła internetowe
View in Google Scholar
Latusik A. http://www.profesor.pl/mat/n13/pokaz_material_tmp.php?plik=n13/n13_a_latusik_051129_2.php&id_m=15808 [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Culture.pl, opis filmu „Sztuka spadania” T. Bagińskiego. http://culture.pl/pl/dzielo/tomasz-baginski-sztuka-spadania [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Culture.pl, wywiad z Tomaszem Bagińskim. http://archiwum.stopklatka.pl/news/sztuka-spadania-rozmowa-z-tomaszem-baginskim-150496 [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Culture.pl, opis filmu „Animowana historia Polski” T. Bagińskiego. http://culture.pl/pl/dzielo/animowana-historia-polski# [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Culture.pl, opis kampanii reklamowej „Poland come and complain”. http://culture.pl/pl/artykul/poland-come-and-complain-docenione [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Ślósarz A., Plakat i reklama na lekcjach języka polskiego. http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/a_slosarz_plakat%20i%20reklama%20na%20lekcjach%20jezyka%20polskiego.pdf [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Skura M., Tekst reklamy na lekcjach języka polskiego jako obcego. http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/9260/07-skura.pdf ?sequence=1&isAllowed=y s. 6; [dostęp: 17.01.2017]
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
Bagiński Tomasz. 2002. Katedra.
View in Google Scholar
Bagiński Tomasz. 2004. Sztuka spadania.
View in Google Scholar
Bagiński Tomasz. 2010. Animowana historia Polski.
View in Google Scholar
Bagiński Tomasz. 2015–2016. Legendy Allegro.
View in Google Scholar
Coppola Francis Ford. 1972. Ojciec chrzestny.
View in Google Scholar
Dembiński Lucjan, M. Kiełbaszak i in. 1975–1987. Miś Uszatek.
View in Google Scholar
Dulz Stanisław, A. Ledwig i in. 1963–1964. Bolek i Lolek.
View in Google Scholar
Huszczo Roman, P. Lutczyn i in. 1969–1971. Dziwne przygody Koziołka Matołka.
View in Google Scholar
Maguire Sharon. 2001. Dziennik Bridget Jones.
View in Google Scholar
Marszałek Lechosław, J. Ćwiertnia, R. Lepióra. 1967–1990. Reksio.
View in Google Scholar