Abstract
Sullo sfondo delle caratteristiche generali dell’insegnamento delle lingue straniere in Polonia all’inizio del Novecento viene presentato il manuale di italiano Praktyczna metoda języka włoskiego di Fortunato Giannini e Carlo Moscheni. Si passano in rassegna la struttura del manuale e le varie metodologie che gli autori applicano nel corso dell’insegnamento al fine di mettere in risalto rispettivamente l’approccio contrastivo, filologico e pragmatico, nonché il valore delle informazioni sulla lingua e cultura italiana.
Podręczniki do samodzielnej nauki języka włoskiego w Polsce w pierwszej połowie XX wieku na reprezentatywnym przykładzie "Praktycznej metody języka włoskiego" autorstwa F. Gianniniego i C. Moschen
Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki nauczania języka włoskiego w Polsce w pierwszej połowie XX wieku. Na tle ogólnej charakterystyki nauczania języków obcych język włoski - nie objęty programem nauczania szkolnego po odzyskaniu niepodległości - jawi się jako język niszowy, dlatego też publikowane w omawianym okresie podręczniki przeznaczone są w dużej mierze do samodzielnej nauki. Jako reprezentatywny dla tej kategorii został omówiony podręcznik Praktyczna metoda języka włoskiego autorstwa F. Gianniniego i C. Moscheni. Ilustrowana przykładami analiza przedstawia sposób, w jaki łączy on aplikację metody gramatyczno-tłumaczeniowej z elementami metod bezpośrednich, nakierowanych na wykształcenie kompetencji komunikacyjnych, odpowiadając w ten sposób na oczekiwania użytkownika języka włoskiego w tym okresie historycznym.
References
Cieśla M. 1974. Dzieje języków obcych w zarysie, Warszawa.
View in Google Scholar
Czerniewski W. 1963. Rozwój dydaktyki polskiej w latach 1818–1954, Warszawa.
View in Google Scholar
Gorini U. 1997. Storia dei manuali per l’apprendimento dell’italiano in Germania (1500–1950), Frankfurt am Main.
View in Google Scholar
Grochowski L. 1994. Szkoła polska na tle europejskim 1918–1939, [in:] Studia z dziejów edukacji, a c. di J. Miąso, Warszawa: 315–340.
View in Google Scholar
Iwan K. 1972. Nauczanie języków obcych nowożytnych w Polsce w latach 1919–1939. Koncepcje organizacyjno-programowe, Poznań.
View in Google Scholar
Jamrozik E. 2012. Agli albori dei metodi di insegnamento dell’italiano in Polonia: la “Grammatica polono-italica” di Adam Styla (1675), [in:] Atti dell’Accademia Polacca, vol. II: 2011, red. L. Kuk, Accademia polacca delle Scienze. Biblioteca e Centro di Studi a Roma, Roma: 101–120.
View in Google Scholar
Jamrozik E. 2014. Zarys historii nauczania języka włoskiego w Polsce, Języki Obce w Szkole 3/2014: 23–30.
View in Google Scholar
Jamrozik E. 2015. L’arte della conversazione secondo un manuale polacco per l’insegnamento della lingua Italiano nell’Ottocento: [in:] Io nel pensier mi fingo. Omaggio a Joanna Ugniewska, a cura di Anna Tylusińska-Kowalska, Warszawa: 29–38.
View in Google Scholar
Łossowski Piotr (a c. di) 1995. Historia dyplomacji polskiej, vol. IV: 1918–1939, PWN, Warszawa.
View in Google Scholar
Palermo M., Poggiogalli D. 2010. Grammatiche di Italiano per stranieri dal ‘500 a oggi. Profilo storico e antologia, Pisa.
View in Google Scholar
Palmarini L. 2013. Un italiano “fortunato” a Cracovia. Biografia e produzione linguistico-letteraria di Fortunato Giannini tra Italia e Polonia, Romanica Cracoviensia 13/2013: 217–233.
View in Google Scholar
Ronowicz E.A. 1982. Kierunki w metodyce nauczania języków obcych. Przegląd historyczny, Warszawa.
View in Google Scholar
Schramm E. 2008. Dzieje nauki języka angielskiego i innych języków nowożytnych w Polsce w okresie zaborów (od schyłku I do narodzin II Rzeczpospolitej), Warszawa.
View in Google Scholar
Sierpowski S. 1975. Stosunki polsko-włoskie w latach 1918–1940, Warszawa.
View in Google Scholar
Szczepanik K., Herman-Łukasik A., Janicka B. (a c. di) 2007. Stosunki dyplomatyczne Polski. Informator, vol. I. Europa 1918–2006, Warszawa.
View in Google Scholar
Walasek S. 1992. Udział profesorów szkół wyższych i średnich w kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Polsce międzywojennej, [in:] Studia z dziejów oświaty i myśli pedagogicznej XVIII–XX wieku, a c. di S. Walasek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław: 167–178.
View in Google Scholar