Synchroniczne alter ego. Podwojenie i alternatywność w twórczości Neurosis i Tribes of Neurot
PDF (Język Polski)

How to Cite

Juszczyk, A. (2019). Synchroniczne alter ego. Podwojenie i alternatywność w twórczości Neurosis i Tribes of Neurot. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 10(3), 62–71. https://doi.org/10.24917/20837275.10.3.5

Abstract

DOI 10.24917/20837275.10.3.5

Artykuł dotyczy swoistej „podwójnej” twórczości muzyków związanych z zespołem Neurosis i projektem Tribes of Neurot. Obie formacje tworzą ci sami artyści, płyty obu zespołów stanowią dwie, radykalnie różne wersje tych samych kompozycji. Materiałem badawczym jest tu relacja między płytami Times of Grace Neurosis oraz Grace Tribes of Neurot (1999). Obie płyty, choć niezależne, słuchane równocześnie stanowią niezwykle ciekawą nową wartość artystyczną. Artykuł skupia się na analizie brzmienia oraz swoistej „lustrzaności” kompozycji obu zespołów, której celem jest interpretacja artystycznych i światopoglądowych implikacji zabiegu zaproponowanego przez muzyków Neurosis.


Synchronous alter-ego. Doubling and alternative in the work of Neurosis and Tribes of Neurot

This paper concerns at ”doubleness” in work of Neurosis and Tribes of Neurot. The activity of both groups seems to be simultaneous: the same artists in the both bands, the same names of their albums, the same trakclists, similar cover designs suggest to treat it not as different ventures but as a significant dual artistic project. Parallel between simultaneous albums of Neurosis and Tribe of Neurot makes an impression of disturbing presence of unclear alterego in their music.

https://doi.org/10.24917/20837275.10.3.5
PDF (Język Polski)

References

Deller Alex. 2016. “Neurosis: ‘Crass were the mother of all bands’”. The Guardian [3.11.2016]
View in Google Scholar

https://www.theguardian.com/music/musicblog/2016/nov/03/neurosis-crassbands-anarcho-punk-steve-von-till [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

Freud Sigmund. 1997. Niesamowite. W Pisma psychologiczne, t. 3, cz. 11. Warszawa.
View in Google Scholar

Grow Kory. 2016. “Neurosis on 30 Years of Finding ‘New Ways of Being Heavy’”. Rolling Stone (22.11.2016). http://www.rollingstone.com/music/features/neurosis-on-30-years-offinding-new-ways-of-being-heavy-w445282 [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

Neurosis. 1999. Times of Grace (wkładka), Relapse Records.
View in Google Scholar

Neurosis. (band) (hasło). W Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Neurosis_(band) [dostęp: 22.09.2017].
View in Google Scholar

Neurosis (hasło). W Discogs.com. https://www.discogs.com/artist/154935-Neurosis [dostęp: 22.09.2017].
View in Google Scholar

Neurosis (hasło). W Encyclopedia Metalum. https://www.metal-archives.com/bands/Neurosis/60 [dostęp: 22.09.2017].
View in Google Scholar

Schaeffer Pierre. 2010. Akuzmatyka. J Kutyła (przeł.). W Kultura dźwięku, Ch. Cox, D. Warner (red.). Gdańsk. 106–112.
View in Google Scholar

Sharpe-Young Garry. 2005. “New Wave of American Heavy Metal. New Plymouth”.
View in Google Scholar

Silver Blood Transmission. http://www.allmusic.com/album/silver-blood-transmission-mw0000645016 [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

Thomson Jamie 2010. “How Neurosis blazed a trail for ‘thinking man’s metal’ and lasted 25 years”. The Guardian (2.12.2010). https://www.theguardian.com/music 2010/dec/02/neurosis-live-at-roadburn/ [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

“Through Silver in Blood”. http://www.allmusic.com/album/through-silver-in-bloodmw0000647779 [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

“Times of Grace”. http://www.allmusic.com/album/times-of-grace-mw0000046552; [dostęp: 20.09.2017].
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.