Abstract
DOI 10.24917/20837275.10.3.14
Artykuł ten składa się z dwóch części - w pierwszej omówiono rolę muzyki hardrockowej metalowej (szeroko rozumianych) w strukturze najbardziej opiniotwórczego pisma muzycznego po 1989 r., tj. „Tylko Rocka”, zaś w drugiej badania ogniskowały wokół analizy zawartości miesięcznika pod względem tytułowych gatunków, ale w optyce genologii. W tekście wykorzystano istniejące dane statystyczne, opracowania oraz oczywiście materiały źródłowe. Metodologicznie i merytorycznie - w węższym zakresie publikacja wpisuje się w dwa nowe nurty: Metal Music Studies (humanistyka) oraz Dziennikarstwo i media muzyczne (nauki społeczne, nauki o mediach), a w szerszym rozumieniu w badania ilościowo-jakościowe (w tym analiza strukturalna). Przeprowadzone badania pokazały, że muzyka metalowa była konstytutywnym aspektem problematyki poruszanej w skądinąd formalnie stricte rockowym piśmie, a w niektórych elementach nawet wiodącym.
Multilayering hardrock/heavymetal music in „Only Rock” resources
This article is composed of two parts. The first discusses the role of metal hardrock music (broadly understood) in the structure of the most opinion-making music magazine after 1989, ie „Only Rock”, and in the second study focused on analyzing the content of the monthly magazine in terms of title genres, but in the optics of genology. The text uses existing statistical data, studies and, of course, source materials. Methodologically and substantively - in a narrower sense, the publication encompasses two new streams: Metal Music Studies (humanistic) and Journalism and Music Media (social sciences, media studies), and in broader terms quantitative and qualitative research (including structural analysis). The research showed that metal music was a constitutive aspect of the subject matter in a strictly formal rock writing, and even some of the leading elements.
References
Kosek Jakub. 2015. „Wokół prowokacyjnych gier i masek – o twórczości grupy muzycznej Rammstein”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura VII. 70–85.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2016. Skazany na rocka. Rola muzyki w życiu Iana Kilmistera na podstawie narracji autobiograficznej Biała gorączka. W Człowiek i medium. Terapia – Rozwój – (Auto) narracja. A. Ogonowska (red.). Kraków. 159–172.
View in Google Scholar
Osiński Jakub, Pranke Michał, Szwagrzy Aleksander, Tański Paweł (red.). 2015. Kultura rocka. Twórcy – tematy – motywy. T. 1–2. Toruń.
View in Google Scholar
Osiński Jakub, Pranke Michał, Szwagrzy Aleksander, Tański Paweł (red.). 2016. Kultura rocka 2. Słowo – dźwięk – performance. T. 1–2. Toruń.
View in Google Scholar
Pigla Wojciech. 2011. „Zobaczyć słyszane – wizualna strona kultury muzyki metalowej”. Ikonosfera. Studia z Socjologii i Antropologii Obrazu nr 3. 1–33.
View in Google Scholar
Pizło Piotr. 2006. „Specyfika i ewolucja grupy subkulturowej metalowców we współczesnym społeczeństwie polskim”. Studia Humanistyczne AGH. T. 4. 89–105.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2017a. „Na początku był «Jazz»”. 60 lat prasy muzycznej (jazz, rock) w Polsce”. Zeszyty Prasoznawcze, nr 1. 183–201.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2017b. Polska prasa muzyczna w dobie transformacji ustrojowej. „Tylko Rock” 1991–2002. Gdańsk.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2016. Rock i muzyka popularna w prasie polskiej. Modele orientacji metodologicznych i rezultaty badań za 2014 rok. W Teorie komunikacji i mediów 9. M. Graszewicz, M. Wszołek (red.). Kraków. 19–36.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2014a. „Tylko Rock” – rezultaty analizy strukturalnej. Szczecin.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2014b. „«Tylko Rock» – dzieje pisma oraz rezultaty badań nad miesięcznikiem”. Zeszyty Prasoznawcze nr 3–4. 565–592.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2014c. Czy jest miejsce dla Depeche Mode w rocku... „Tylko Rocku”? Analiza kwantytatywno-kwalitatywna z zakresu dziennikarstwa muzycznego. W Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii. Karina Stasiuk-Krajewska i Marek Graszewicz (red.). Wrocław.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. 2011. Czesław Niemen o sobie, życiu, rocku i nie tylko... w „Tylko Rocku” (1991–1995). W Unisono w wielogłosie II. W kręgu nazw i wartości. R. Marcinkiewicz (red.). Sosnowiec.
View in Google Scholar
Trudzik Artur. „Prasa muzyczna (rock, jazz) do 1989 r. – laboratorium genologiczne”. Res Facta Nova (w druku).
View in Google Scholar
Materiały źródłowe („Tylko Rock”):
View in Google Scholar
Ciężki rock. 1998. Tylko Rock nr 6. 70.
View in Google Scholar
Ciężki rock. 1998. Tylko Rock nr 11. 43.
View in Google Scholar
Dąbrowski Rafał. 2001. „Van Halen zremasterowany”. Tylko Rock nr 2. 69.
View in Google Scholar
Goodman E. 1996. „Deep Purple. Trochę luzu [rozmowa z Ianem Gillanem]”. Tylko Rock, nr 6. 35.
View in Google Scholar
Jak za dawnych lat. 1993. „Raz–dwa–raz–dwa”. Tylko Rock, nr 2,. 5.
View in Google Scholar
Koziczyński Bartek. 2002. DVD. Tylko Rock nr 6/7, 102.
View in Google Scholar
Koziczyński Bartek. 2000. „Metallica na DVD”. Tylko Rock nr 10. 76.
View in Google Scholar
Koziczyński Bartek. 1996. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 1. 92.
View in Google Scholar
Królikowski Wiesław. 1992. Żywioł. Tylko Rock nr 3. 63.
View in Google Scholar
Kszczotek Grzegorz. 1998. „Płyty stamtąd”. Tylko Rock, nr 2. 63.
View in Google Scholar
Łasiewicki C. 2002. „Płyty stamtąd”. Tylko Rock nr 1. 59.
View in Google Scholar
Made In Poland. 1994. Tylko Rock nr 7. 14.
View in Google Scholar
Nigdy więcej ballad! 1993. Tylko Rock nr 2. 5.
View in Google Scholar
Podstawa. 1992. „Raz–dwa–raz–dwa”. Tylko Rock nr 5.
View in Google Scholar
Stefanowicz Igor. 1995. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 7. 68.
View in Google Scholar
Stefanowicz Igor. 1996. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 8. 64.
View in Google Scholar
Taśmy prawdy. 1999. Tylko Rock nr 1. 4.
View in Google Scholar
Tylko najlepsi 91. 1992. Tylko Rock nr 2. 58–59.
View in Google Scholar
Wiek, Deżawi. 1993. Tylko Rock nr 5. 55.
View in Google Scholar
Zasłyszane. 2000. Tylko Rock nr 2. 8.
View in Google Scholar
Zasłyszane. 2000. Tylko Rock nr 4. 5
View in Google Scholar
1/3. 1994. Tylko Rock nr 8, 13.
View in Google Scholar
1/3. 1995. Tylko Rock nr 6. 7.
View in Google Scholar